Året som gått

Min årsbästalista utan rangordning.

Kategori. Fru och familj?                                                                                                                                  Självklart min tålmodiga kvinna samt barn med familj och barnbarn                                                                  Mitt barnbarn Nova

 

Kategori. Jag själv då?                                                                                                                               Att jag blev friherre och för första gången på 48 år kunnat ägna en höst åt det jag velat.

Nybliven friherre med tröjpresent från frun så jag inte ska glömma vad jag sysslat med dom senaste 44 åren 

 

Kategori. Mitt tävlande                                                                                                                               Det bidde inget TT åkande på grund av envist principtagande, men jag vände upp styret och körde 3 backtävlingar istället och fick på köpet träffa nya vänner och se fler gammelhojar.

Stilfullt när friherren möter Långliabacen i Filipstad

 

Kategori. Andras tävlande                                                                                                                     Sixdays Enduro i Tyskland Sachsenring. Detta var en höjdare att besöka.

Vacker vy från Venusberg Sixdays Enduro Sachsen Tyskland                                                                  Va

Kategori. Resor                                                                                                                                      Övriga medresenärer till Canarias får ursäkta men min soloresa på BMW tegelstenen genom delar av Europa och alla fantastiska möten med gamla och nya vänner var kanon.

Canarias. Här vare hett

Ett par av mina uppehåll under friherreturnen

 

Och som alltid så är Gubbarnas andninghål Isgaraget ett nödvändigt andningshål för att hålla sinnet och humöret i trim. Med dom nämnda delarna i trim så löser sig det mesta.

Ett stycke Bernard Moteur. Typisk Isgaragepryl som får oss att le

 

Så där ja nu ser vi med tillförsikt fram ett fint 2013 utan krig och djävelskap.

 

 

Mera bruk i baljan bojs.

Ja idag har det gjutits golv i vårt svets/maskin/rök rum i Isgaraget. Det kommer att bli alla tiders det här med gott om svängrum för oss bredaxlade gossar.
 
Resterande 3 små dvärgar. Prosit, Butter och Blyger. Vem som är vem får Ni klura ut.
Dom förbereder en golvlagsfest. 
 
Jag har gett mig själv ett före Nyårslöfte och det består av att sivagnen ska startas med motorn i ramen under detta år.
Lite panikartat fick jag det att smälla lite ur karbångburkarna idag med hjälp av lite bedövningmedel från OK.
Se, hör och njut.
http://youtu.be/VB_9R7DIQx4
 
Det verkar vara något igengeggade förgasare men lerhandlarn har lovat att förbarma sig över förgasarbryggan så jag kan ägna mig åt att montera ihop resten av sivagnen.
 
Vi hörs /Tomas

Hej hå hej hå till gruvorna vi gå.

 
Likt dom sju små dvärgarna i sin gruva, fast utan snövit grep vi idag in med släggor hammare och spett plus 2 skottkärror i isgaraget.
Vårat redan mysiga svetsrum skulle förstoras genom att ta bort ett fläktrum med vidhängande plåttrummor och ytongväggar samt kärras ut och fraktas till tippen. Ett sanslöst gäng frodiga motormän har tagit sig an uppgiften.
 
4a små dvärgar i gruvan. Toker, Kloker, Glader och Trötter. Gissa vem som är vem 
 
 
Vi fick celebert besök av brorsan Svante som var ute på skidtur ända från Säter.
Så här ser brorsans skidförsedda motionsredskap ut
 
Klicka här så får ni lite rörliga bilder från hans skidtur.  
http://youtu.be/Arz9Oz1In10
Ni kan ju även kolla hans blog med han äventyrliga byggen
http://www.hojbygget.blogspot.se/
 
Vi hörs /Tomas

En fröjdefull jul.

Jag har tidigare undrat om jag varit svårtydd, om mina närmaste har genomskådat vad jag har för fritidsintressen?
Som relativt nybliven friherre så fruktade jag att det skulle bli en uppsättning bouleklot i julklapp eller möjligen en gruppresa till Ullared.
Dessbättre så har dom totalt genomskådat mig och förärat mig trenne läsvärda böcker i julklapp eller kan det måhända vara tomten som finns med på ett hörn..
Kan det bli bättre nu har man lite läsning framgent.
 
Lite glädjande är att sivagnstrenden fått fäste lite överallt. Mina brorsdöttrar har insett det roliga med sivagn fast dom befinner sig på andra sidan jordklotet.
Julia kör och Johanna burkar
 
I dag lyckades jag ploga upp skridskobanan på Brunnsjön tgill allmänhetens glädje och fromma, och isen höll skapligt.
 
Vi hörs /Tomas

Det är tanken som räknas.

Jag hälsade på i Janne plåtslagares verkstad i fredags och fick låna hans grejer för att bocka till en tank.
Det gick över förväntan bra att få till formen, men det blev knepigare när jag skulle svetsa ihop den eftersom den plåt som fanns att tillgå bara var på 0,7mm och migsprutan kan vara svår att bemästra vid så tunn plåt. När jag svetsat klart och provtryckte så läckte den på fler ställen än den var tät på.
Eller som  vi skämtade på 60 talet när jag var rörkrökare ett tag och chefen frågade efter byggbesiktningen hur det hade gått och man svarade "ja allt läckte men avloppet var tätt".  
Det blev till att slipa bort svetsarna och ta till mina gamla lödkunskaper i stället, kunskaper som jag har med mig från åratal av kabelreparationer av gamla blykablar innan krymphylsorna och vulkningen tog över.
 
Geniet arbetar. Mjuklödning är alla tiders vid tankarbete
 
Det är ju samma typ av lödning som när man tennspacklar karosser på gammalt vis. Effektivt och tätt och fint blir det.
 
Här  ska tanken placeras men jag tror nog att det ska slabbas på lite färg först
 
I morgon är det Julafton då får Garaget och sivagnen klara sig utan mina omsorger, det blir att hedra min hjälte Karl-Bertil Jonsson i stället. Den där snubben som föddes i ett stall i Jerusalem får i alla fall överdrivet mycket uppmärksamhet.
 
God Hjul /Tomas

Skinnknuttarnas Hjulafton

Ja vad kan kännas mer Hjuligt och svängigt i en motormans öron än att lyssna på Jonny Svängmans härliga gamla klassiker där motorstaden Hedemora omnämns.
Jag upptäckte till min förtjusning att en lagomt raspig EP vinylskiva hade dykt upp i isgaraget med ett något naggat konvolut. Det känns nästan onödigt att säga att det var Kalle från vänorten Möklinta som bidragit med den
Vacker layout Och skivmärket är RCA
http://www.youtube.com/watch?v=LKvDeTcDH1Q  klicka och lyssna
 
 
Ja man får rysningar av hur vacker musik det gjordes förr Tack för bidraget kalle.
 
I morgon har vi årsmöte i garaget då vankas det skaffning bestående av Rotmos och Fläsklägg det ska bli gott mumsfilibabba
 
Vi hörs/Tomas
 
 

Äkta vara.

Jag fick ett mail av Christer Watz där han påpekade att det var en bild på en 350:a från 1934 som hamnat på min sida. För övrigt den enda 2 cyl 350:an från 1934 som finns kvar. Det mesta av 34-års modell brann ju upp i Tyskland. Där ser man, jag norpade helt enkelt en bild via Google och tänkte inte på att det var blå botten på skyltarna som ju är bottenfärgen på 350. Och självklart fick jag bifogat en mer rätt bild inklusive Julhälsning
 
Husqvarna 500 cc 1935 för sista gången i friska luften före avfärd till Husqvarnamuseét
Visserligen så motsvarar bakgrundsfärgen på skyltarna numer 750 klassen och gult är ju färgen på 500 klassen men jag tror mig veta att det var vit bakgrund på den tiden det begav sig.
 
Visst är det lite tråkigt att vi inte får se denna raritet på banorna längre, men hav förtröstan.
Som den händiga motorman Christer är så håller han på att bygga en sprillans ny replika/kopia av den gamla räsern och vill det sig väl kanske den dyker upp till sommaren.
 
Kopian under produktion
Lägg märke till att det står WATZQVARNA på tanken som ett bevis på att det inte är den äkta varan utan Christers egen tolkning.
 
Vi hörs /Tomas
 
 

Classic Bike

I dag dök årets sista nummer av min favorittidning upp i brevlådan. Om det mot förmodan är någon av bloggläsarna som inte läser den så har Ni missat den i mitt tycke mest läsvärda Svenska MC tidningen. Man har insett att även 70 talarna  är klassiker i dag så det man skriver om är allt från riktigt gamla till 70 talare samt att även nya hojar i retrostuk får en del utrymme.
I detta nummer så behandlas Husqvarnas racehistoria och ett reportage med en rullande 1935 års Hsqvarna V twin fabriksracer som renoverats av HVA oraklet Christer Watz. 
Jag har haft nöjet att tävla mot denna gentleman på denna fabriksracer och jag kan säga att det var en upplevelse.
Eftersom Christer var ganska rädd om denna klenod så lyckades jag bromsa förbi honom och köra lite fortare i böjarna men det var en ren njutning att veta att han kommer att passera mig på rakorna med detta fullblod som har ett oöverträffat ljud ur dom läckert avstämda piporna, man riktigt längtade efter att bli omkörd av V twinen.
 
Så här såg den ut. Världens vackraste och snabbaste 30 talsracer 500a
 
Jag jobbar på med sivagnen
Tillsammans dom ständiga reparationerna av plogtraktorn (som för övrigt var på god väg mot Brunnsjöns botten på lördagen men det är en helt annan historia) så håller jag på att borra hål på lite skruvskallar till Suckamotorn så att jag kan naja fast dom på ett racemässigt sätt innan jag monterar i den i sivagnen.
Det här med att naja rätt är en rätt så nördig syssla som har sina experter.
Henrik Nyberg på Classic Bike ägnade ett reportage om hur det här med najning går till på ett snyggt och fungerande sätt.
En najtång som måste finnas i en racerförares verktygslåda samt en skumtomte som måste finnas i en najares mun till smakfull glädje.
 
Huruvida det är nördvändigt med en så här tång är väl tveksamt men ett fränt verktyg är det.
 
Vi hörs /Tomas
  
 

Snömos och nytillskott i sivagnsfabriken

Ja idag har man tillbringat ca 5 timmar i en gammal Kubota/Belos 1980 års modell med nästan 60000 drifttimmar trottoartraktor som dagligen kräver en bysmeds handpåläggning och omsorg. Det är ju på det viset att jag är engagerad i en förening som heter Brunnsjöns VinterVänner (BVV) och jag har satt snurr på en gammal kubotatraktor som Hedemora kommun i sin ynnest skänkt till föreningen. Att man skänkte traktorn beror enbart på att den ansågs hopplöst förlorad och totalt utdömd. Självklart blir man lite avundsjuk efter gårdagens möte med plogare från en massa andra kommuner där alla får kommunala bidrag utom vi i Hedemora, men att vara självständig och oberoende idealist smäller högt hos mig.
Jag fick låna lokal av GL&V för att preppa Kubotan, lägg märke till verktyget i högerkardan
 
Trenden i Isgaraget med sivagnar sprider sig som en löpeld. Vår händige professor Wärner Burgmeister håller på att färdigställa en sivagn av sällan skådat slag. Grunden är en 125cc scoter som han övertagit och fixat motorn på, sen håller han på att med diverse återvunnet material producera en passande sivagn.
 
Suddigt Nokiafoto. Wärner beundrar det som ska bli han egen tolkning av en sivagn
 
Jag ligger väl inte heller på latsidan med mitt bygge. Efter att ha byggt upp och loppat ihop allt där det ska sitta så blev det till att riva allt och färdigsvetsa, slipa och måla  för att sen börja bygga ihop allt igen.
 
Sådär ja nu sitter  3 hjul på plats. Gooda Hjul på er alla
 
I morgon bär det av ner till sjön igen för dagen reparation av traktorn samt en dags plogning.
Vi hörs /Tomas
 
 
 
 

Lucia.

I isgaraget firas Lucia i ett mera jämlikt perspektiv, alltså med en i genusperspektiv mer könsneutral Lucia.
 
Den historiska Lucian fick ju sina ögon grymt utstuckna, vi har försett våran med led lysen i stället.
 
Vi hörs / Tomas
 

Visby i vinterskrud + Måndagsmorgon

Jag kan bara konstatera att jag varit på Gotland ca 15 gånger men bara 2 gånger på sommaren. I dom flesta fallen närmare bestämt i åtta fall så har jag kört Gotland Grand National på Enduro MC samt vid tre tillfällen varit åskådare eller glöggande serviceman. I den gångna helgen var jag och frugan över på en Hotelweekend och njöt av Visby i fulla drag.
 
Den lilla havsfrun studerar en gigantisk keramikgrej 
 
Jag såg faktiskt inte en endaste MC på hela helgen vilket känns mystiskt skrämmande. Den rejsigaste upplevelsen var en löpartävling vi var åskådare till.
 
En herre som ville stila barbent i minus 8 och yrsnö. Troligen en skrytsam 08
Ja det känns nästan som att vara utomlands att vara på Gotland fast deras dialekt sägs påminna om Dalmål, det kan möjligtvis kännas lite störande att Stockholmsdialekten håller på att ta över Visby.
 
En vacker Gotlandskråka spanar på havsdränkta stenar.
 
Måndag morgon vaknar man glad och vederkvickt efter en vilsamt MC befriad helg.
När jag ska knappa in mig i datorn och via min PIN dosa öppna min mångmiljonspäckade banksida så är dosjävuln försvunnen. Jaha tänker jag då är det väl enklast att ringa frun som förmodligen lagt den på ett bra ställe, då kommer nästa problem. Jag hittar inte min mobil och kommer underfund om att Gudrun glömt att plocka med den in från bilen i går kväll, tänk så tanklösa vissa kan vara. Jaha då blir det att ta FinnOpeln till Säter och hämta den konstaterar jag med lätt irriterat sinne.
I mitt upphetsde tillstånd kränger jag hastigt på mig en tröja för att dra iväg, då råkar av en för mig outgrundlig anledning brillorna flyga av och dunka i golvet och delas i 2 delar.
 
Superlim löser det mesta hoppas inte brillorna nu fastnar i pannan bara
 
Som sagt en i mitt liv en fullt normal dag. I morgon ska jag köra en genomgång och reparation av hydraliken på plogtraktorn ( Belos/Kubota) för det är dags att börja ploga Brunnsjön nu.
Undrar just vad det ska bli för djävulskap då.
 
Vi hörs /Tomas
 

Paint it black.

Nu så har metallkonstruktionen grundats och målats. Jag har följt Rolling Stones trudelutt och målat chassiet svart, närmare bestämt mörksvart om den kulören finns. 
 
Wärner Burgmeister tar del i färgsättningen han ser konstnärligt svår ut
 
Svart kanske kan verka tråkigt men det är ju en väldigt mättad och intensiv färg och vänta bara tills plastdelarna har lackats då ska ni få en riktig färgchock.
 
Nu ska det hela få torka och härda till måndag då jag ska ta tag i uppbyggnaden.
Jag och frugan drar till Visby över helgen för att uppleva Gotland i vinterskrud och slippa många av 08orna som annars tycker dom äger sin omgivning.

Nu börjar det roliga.

Efter att ha svetsat slipat smalnat av diverse kåpor mätt och provat till förbannelse så kunde jag idag strippa av metallskelettet.
Ser väldigt groteskt ut men här ska fädigsvetsas och slipas
 
Som den tidsoptimist man är så är fortfarande målet att kunna starta sivagnen unber 2012.
Det drog iväg med 1 vecka för att få kåpan att passa och att korta av den och plasta ihop den.
 
Nu är den kortad ca 10 cm återstår spackling och lack i någon fräck kulör
 
Ser fram mot att få lite färg på ramen och börja bygga ihop den igen till vad som ska se ut som en rejsig sivagn
 
Viggo gillar att lägga upp sig i snön det blit nog kallt åt pitten
 
Vi hörs / Tomas
 
 

Novemberkåsan.

Jag känner mig som lite svikare i kväll. Inte på grund av att jag byggt om till bakburkat utan för att jag inte är i Eskilstuna och kollar kåsan på plats. Jag var där för 13 år sedan och såg Mika Ahola vinna den gången.
 
Kolla nilecitys sändning med sudden på länken nedan
http://www.youtube.com/watch?v=FrdpmAQwWhc
 
Finns även  utmärkt livesändning just nu http://radio.nts-timing.se/ 
och resultatgiving direkt http://213.180.74.152/resultat/liveres.php/
 
För att uppnå rätt stämning så tager jag mig en dansk snaps kryddig med skogskänsla
 
Och har även tänt en brasa
 
Hyfsad kåsastämning men ändå inte riktigt som jag är van. Enduroförare och kåsaförare i synnerhet är i min skalle dom bästa motoridrottsmännen.
Jag glömde köpa grillkorv men funderar på att blöta ner fötterna för att uppnå ett högre kåsastadium, ska nog fan sova naken med öppet fönster för att frysa som en kåsahjälte.
Vi hörs / Tomas
 
 
 
 
 
 

RSS 2.0