Valborg.
Det bär mig emot att ha med den här typen av blådårar på min blogg men en kul bild platsar alltid.
Val+ Borg = Valborg. Om nu någon till äventyrs inte fattat rebusen.
Ha nu en trivsam Valborg och ta hand om dom brännskadade igelkottarna samt håll för öronen på dom skotträdda hundarna.
Vi hörs /Tomas
En liten teaser inför isgaragets gatuvernissage den 11 maj
Nicodemus kommer att visa upp sin läckra Ryss 3 hjuling
Om Ni ber snällt så kanske Niklas bjuder på en drifting uppvisning i stil med länken inunder, så klicka in er och njut av uppvisningaen.
Vi hörs /Tomas
Stallarholmen.
I dag blev det en spontanresa till Stallarholmen utanför Strängnäs för ett besök på MC marknaden där, själva resandet företeddes på 1 st BMW tegelsten. Mina garagepolare drog med bil till Vikstamarknaden men eftersom jag som vanligt är lite motvalls så blev resmålet som det blev.
Visserligen så har utbudet numera blivit väldigt Amerikaniserat och så har även knuttarna blivit i sina försök att se fråna ut. Jag borde nog skaffa löshästsvans och lösmustach samt ett par böjda solglasögon och i klädväg så platsar nog ett par homoerotiska snörbrallor i djurhud bra för att smälta in. För att inte tala om den svenssonbetonade MC jag kör. Men om jag bara vill glida så föredrar jag moppe eller trampcykel för det är i dom trista farterna dessa gubbglidare tar sig fram.
Nog om detta. Jag tycker vi drar till med nån slags gissningstävling för att motionera hjärnorna.
Vad är det som finns på bilden?
Alternativ a. En Norsk färist för smågetter
Alternativ b. En bromsköld till en Ablert
Alternativ c. En ventilkåpa till en Lifan
Alternativ d. En grillplatta för räfflade hamburgare
Alternativ e. Ett startblock för hundkapplöpning
Alternativ f. En ventilkåpa till en NSU max 250
Alternativ g En kylkåpa till en autotrans för MC
Alternativ h Ett misslyckat våffeljärn
Alternativ i En ryggkliare för väggmontage
Alternativ j En kopplingskåpa till Husabergs 2014 350cc
Alternativ k Vet i fan men jag gissar på höjdhopp
Alternativ l Larsson är färgblind
Alternativ m Men det är nog nått annat.
Skriv ert svar som en kommentar så får vi väl se vad det blir för pris, i tidigare tävlingar så har jag lovat priser men minns inte om jag delat ut nåt.
Vi hörs /Tomas
Färgterapi
Hoppsan det finns visst fler med samma manligt udda färgsmak
Vi hörs /Tomas
En friherres privilegier.
Som friherre och herre över sin kropp och sina tankar så kan man göra lite grann som det faller en in.
Jag tillbringar mycket av min tid i garaget, men en sån här dag när solen skiner och fåglarna kvittrar så kan man passa på att hålla sig ute.
Det behövs ju ingen planering så det blev en spontancykling till fågeltornet vid Hovran på morgonkvisten.
Friherren betraktar fågellivet
Därefter blev det till att besöka kolonilotten i Silvattspark. Jag tillhör ju som bekant "Silvattsparks kolonister" där vi är ett gäng som har tillgång till ett område mitt i stan som varit ockuperat sedan 20 talet utan arrendeavtal och det funkar bra trots det.
Nu funkar fräsen bra efter en del tips av mina manliga kamrater.
Det roliga med det hela är att jag tillhör en av de yngre kolonisterna.
På eftermiddagen blev det en tur med min BMW tegelsten för att hälsa på Kalevi i Hoforstrakterna. Den mannen har alltid en massa spännande projekt bestående av högklassig trimning av KTM racers dessutom så har han bra tumme med Öhlins så det finns alltid en del nyheter därifrån i hans grage.
Öhlins senaste styrdämpare. Modärnt och nytt så det förslår.
Ja så kan en dag i en friherres liv te sig när man kan ta dagen som den presenterar sig.
I morgon väntas regn och då ska jag grotta ner mig i garaget för att göra dom allra sista justeringarna på sivagnen.
Vi hörs /Tomas
High Rider
Vad är nu en Haj Rajder?
Ja inte vet jag men det var ett ord som fanns långt inne i skallen som jag tyckte passade på denna skapelse.
Jag stötte på den när jag var ute på morgonens cykeltur som för övrigt gick via fågeltornet vid hovran.
Eftersom jag inte lyckades fånga någon pippi i kameran så blev det genast lättare när jag kunde knäppa ett stillasittande mål från nära håll.
Kan tänka mig att manicken är lämplig vid högvatten.
Tycker att detta oxå kan kallas en antichopper där det brukar vara så lågt byggt att dom skäggiga, feta och västförsedda släpar skinkorna i backen.
Vi hörs /Tomas
Lummelunda se upp!
I kväll upptäckte jag en geologisk sensation strax innan jag skulle avsluta torsdagens garagekväll.
Sensationen består av att speleologikerna (grottforskarna) numera på nära håll kan studera stalaktiter (droppstensformationer) i isgaragets tak.
Vårt inkontinenta tak som ger oss ständigt nya speleologiska upplevelser
En lätt störd närbild på fenomenet
I framtiden kan vi tänka oss exkursioner med turister iförda pannlampor, bygghjälmar och galonbyxor som guidade av oss grott/garage människor får uppleva denna sensation. Detta kan vara räddningen för vår snåla hyresvärd så att han inte behöver täta taket.
Vi hörs /Tomas
Glädje och en smärre motgång.
Det gädjande är ju att jag hoppade över mitt deltagande i Boston Maraton eftersom jag känner mig tryggare när jag färdas österut än västerut. Österut om Åsgatan i Hedemora ligger ju Östersjön med Gotland och så småningom Ryssland vilka har skänkt mig mycket glädje under åren. Västerut från Åsgatan i Hedemora ligger Brunnsjön och Amerika där det bara verkar vara elände just nu. Jag ska strax utveckla mina tankar om det.
Jag sticker emellan med en kul Isgargenyhet. Dalavision besökte oss förra veckan med sitt enmanna filmteam och gjorde ett reportage som har visats i lokal TV nätet den här veckan. Och han bestämde på stående fot att det ska göras en serie om våra maskiner och tilltag framöver så nu är vi inne i dokusåpa världen.
Dokusåpcharmören Wärner. Tur att grabben kilar stadigt för kvinnsen står visst i kö för att vinna dokusåpastjärnans gunst
Som sagt var så har det hänt en del glädjande.
Sen kan man ju tycka att det är taskigt att smälla av bomber bland snälla och beskedliga löpare. Uppmärksamhet får ju bombaren men knappast medkänsla.
Det andra som hände västerut vid Brunnsjön var av mer tragikomisk art. Vi var några gubbar som skulle ta ner infotavlan på sjön och frakta in bänkar och bord från våra banor så här i säsongens elfte timme.
Ideellt arbetande pensionärer. En halvmeter is kvar ute på sjön men inget vid stranden
Den snygga anslagstavlan vi har ute på isen hade släppt och en rejäl vindby hade blåst den så ända in i vassen.
När övriga tog sig iland för att lossa diverse bänkar så skulle jag släpa ut den stora anslagstavlan från vassen.
Man kan säga att det sket sig rejält. När jag skulle lyfta den så brakade isen och jag sjönk allt djupare och när vattnet stog mig till bröstvårtorna fick jag ett tag så jag kunde häva mig upp enbart tack vare min gigantiska muskelstyrka. Kallt var det och mobilen la av helt trots att jag tog ur batteriet när jag var på torra land och har haft den på tork i många timmar men den var på upphällningen och har ropat på hjälp i ett halvår nu. Vad värre var är att jag hade kameran i fickan men den ska få torka ett par timmar till innan jag vågar testa den men minneskortet funkar ju.
Ja det är dyrt att jobba ideellt. Frånsett alla mil till och från sjön för att ploga banor så har den här vintern kostat mig en mobiltelefon och att jag har fått ett par halvlyxiga skidstavar stulna när dom lånades ut under Brunnsjödagen.
Vi hörs /Tomas
Vår i luften. Nu börjar det likna nåt.
Vi har vår i luften. Var har har Ni Er?. Så här i den mittersta vårnånadens mittersta dag så började det att spritta i friherrens kropp. Nu tror jag att vårens och försommarens grönska står på kö för att komma ut, och även motormännens längtan verkar få utlopp en sån här dag.
Eller för att citera Karin Boyes mästerverk
"Ja visst gör ont när knoppar brister varför skulle annars våren tveka?
Jag bestämde mig för att ta en semesterdag och för att lufta min 25 år unga BMW tegelsten. Med nya däck och nya oljor både här och var så kändes den som en yster tjurkalv vid årets första kontakt med den fria naturen.
Det blev även en tur förbi Långshyttan för att titta till Granlund och se hur sugen han var på säsongstart.
Rolfen och hans BSA. Det är Rolfen till vänster
Jodå han låg i startgroparna och han hade lyft på toppen på sin Molnar Manx för att kolla till slitaget efter 2 säsongers rejsande. Han kunde bara konstatera att allt såg nytt ut så det var bara att smacka ihop den och invänta säsongstarten.
Vi hörs /Tomas
Fågelskådning.
Min fru tyckte att det var dags för mig att krypa ur den skyddade (nåja) garagetillvaron och ta en promenad till fågeltornet vid sjön Hovran. Eftersom Hovran som är en del av dalälven med dess delta och våtmarker är en av Sveriges artrikaste fågelsjöar så finns det alltid saker att upptäcka. Men med en kamera utan ett jättlångt rör framtill så var det svårt att fånga flygfäna på bild.
Det började bra med en ryttlande Fiskljuse
Det vimlade av kul pippisar och det finns oftast folk med fågelböcker och kikare som är glada över att berätta.
Vi fick även syn på en Havsörn på långt håll. Ja det häckar faktiskt 3 par i trakterna runt Hovran och Flinesjön fast det är 10mil till havet, men det skiter dom i för här finns många giftfria gäddor att mata sin avkommor med.
Det fanns även en Snögås på plats som enligt experterna är väldigt sällsynt här.
OBS. Denna bild har jag norpat från nätet.
Även en häger stod där och glodde hela tiden vi var där.
Det kanske var för den var tecknad som den rörde sig så lite.
Innan vi vandrade hemåt så drog årets första gäng Tranor över våra huvuden i en vacker och välorganiserad plogform förbi.
Tranplogen.
Även denna bild har jag norpat. När ögonblicket kommer har man kameran i fickan.
Känns skönt att det börjar våras på allvar nu.
Vi hörs /Tomas
Kanske bättre än inget.
I brist på annat och för att hålla bloggen lite levande så kastar jag in ett par bilder av olika årtal.
Lerhandlarn bjuder ut sig eller är det bara akuta ryggproblem?
2013 11 april på kvällen på golvet i Isgaraget
1949 föddes jag och samma år återupptogs TT loppen i Hedemora efter krig och elände. Som Ni ser så låg start och målplatsen på västra sidan utanför DS/BRAGE fabriken och man körde i vänstervarv
Affischen från 1949 9-10 juli
Det var tider det.
Vi hörs /Tomas
TT nostalgi
Jag hittade ett par menyer från banketterna 1954 och 1956 som traditionsenligt avhölls på Hedemora stadshotell. SMK Hedemora hyrde hela hotellet vid TT loppen och självklart så var det TT loppens store man Mas Harry Larsson som höll hov.
¨Framsidan på 1954 års meny
Själva matsedeln och ett gäng autografer
Det var härliga tider och käket bestod av, Sardiner&Sardeller, Consomme med grönsaker, Kyckling med sallad, Jordgubbar med glass. Vinlistan Pale*** och Vino Tinto Espanol. Smasken värre.
1956 års matsedel med en del autografer på framsidan
Insidan av 56an full av autografer
Nästan samma käk men soppan kallas Creme Windsor samt att det står smör, bröd och drycken Salido Ligero har tillkommit.
Ja det var tider det. Fortfarande så lever MC andan i Hedemora i högönskelig välmåga. Jag läste idag att SCB berättar att Hedemora är Dalarnas MC tätaste kommun med 53,9 hojar per 1000 invånare i trafik medans riksgenomsnittet ligger på ca 30 hojar. I Sverige som helhet ligger vi på 4e plats efter Karlsborg, Bollebygd och Olofström. Att det dessutom finns ett oräkneligt antal hojar som inte är i trafik i Hedemora vet vi som hobbysysslar med MC. Det är bara att Kolla bland Isgaragets medlemmar så ligger nog snittet på ca 4 mc per medlem som inte går i trafik.
Vi hörs /Tomas
Gör om gör rätt.
Det blev lite fel när jag fick min nya bromsskiva tillverkad till framstreten för sivagnen. Det var nämligen så att Johan på firman som fixade till skivan ville snitsa till det och gjorde en så kallad wave form i ytterkant på skivan, även om den var än så liten så godkänns den inte eftersom det inte förekom sån form före 1988 om någon har sett sådana så är jag nyfiken på att veta.
Wave kantade skivan till vänster och dagens skörd till höger
Lite snopet var det men nu finns en ny skiva tillverkad och förhoppningsvis så finns nu ett maskinkort inom räckhåll. Skivan är tillverkad i nåt nytt superstål som heter Domex med nån siffra efter. Johan som ritar och skär ut skivorna har stor erfarenhet och har tillverkat skivor till en massa racehojar.
Johan Hansson i skapartagen bekvämt tillbakalutad i fåtöljen framför storbilden.
Plasmaskäraren och ämnet som min skiva skurits bort från
Förresten så är det Johan Hansson som konstruerat och tillverkar hela den styrda plasmaskäraren tillsammans med f.d Endurostjärnan Richard Wressl och han kan även fixa laserskärning om det behövs
Ska nu bara montera skivan och se till att allt lirar så kan sommaren få komma bara maskinkortet ordnar sig.
Ska nu bara montera skivan och se till att allt lirar så kan sommaren få komma
Vi hörs /Tomas
Full fräs och lite annat.
Först och främst vill jag framhålla mig själv som en karaktärsfast person som emellanåt överraskar mig själv. Jag har nämligen idag varit på DAK,s vårmarknad i lugnethallen i Falun utan att ha handlat ett skit, vilket överraskar inte minst mig själv och jag hade ingen speciell tomhetskänsla när jag lämnade lugnet.
Men det är lite kul att vandra runt och mingla för man träffar idel bekanta och ser en del kul grejer.
En del av mingelhallen
En liten Svensk 1 cyl båtmotor med SEM magnet som jag glömt namnet på.
Till mångas glädje av olika orsaker har jag fått fräs. Jodå jag sörjer inte att det inte vart nåt handlat i Falun för jag har ju redan fyllt kvoten av tokiga inköp.
Min nyinköpta jordfräs av märket Norlett försedd med en 5 hästars BRIGGS&STRATTON visades upp för etablissemanget i Isgaraget i torsdagskväll, visserligen saknades det gnista så den gick inte att starta.
Då träder den odiskutable kungen av nämnda motorer på den här sidan Atlanten in i lokalen nämligen Wärner Burgmeister och säger med hungriga ögon "flytta på dig och kolla så du lär dig" vips så har han hämtat diverse egentillverkade verktyg och skrider till verket. Bara 10 minuter senare så har svänghjulet åkt av och på igen och däremellan så har den mystiska men logiska brytarfunktionen smörjts justerats så allt verkar tiptop och snurran har startats och finjusterats. Ja han är onekligen kungen av B&S vår gode Wärner.
Nu kan man jobba som 50% bonde med denna kompletta maskin.
Tänk så mycket kul grejer det finns på en fräs. 2st tunga järnhjul som ska användas när man plöjer med plogen bortom om snöbladet eller gör potatisfåror med plogen hitom, snöplogblad med 4 st hjul med snökedjor på samt själva jordfräskrafsarna som sätts på maskinen i stället för transporthjulen som sitter på maskinen.
Jag har planer på att bygga nån slags vagn som jag kan sitta på och ut å finåka med chopperstyre och allt, kanske jag och frugan kan åka på semester med den.
Eftersom jag är en av dom yngsta av Silvattsparks kolonister så tror jag att dom grå pantrarna kommer att smöra ordentligt för att jag ska ställa upp med min fräs.
Glöm inte att köpa om Ni inte prenumererar på Sveriges bästa MC tidning Classic Bike, som den här gången har ett 10 sidor långt reportage där jag och brorsan samt 5 andra pensionärer roar oss furstligt på MC i vinterskrud.
Betraktelser från Småland.
Jag har nu varit på resande fot några dagar på en kombinerad nöjes, affärsresa och betraktelseresa. Nöjet bestod av att få träffa son, sonhustru och barnbarn i Värnamo. Affärsresan bestod av att jag for runt och plockade upp en del redan betalda traderabudskrot, det äldsta ropade jag in i julhelgen och det senaste på påskafton. Som Ni märker så är budgivningen låg och min köplust stor kring diverse kristna helger så därför har jag beslutat mig för att dra till Tyskland i pingsthelgen och fira en traderafri helg.
Tradera fynd 1 från Östergötland nära Åtvidaberg.
Ja visst vart det en jordfräs i Värna i åtvidabergstrakten, slank visst med ett elverk som säljaren ville bli av med när jag ändå var på plats. När jag råkat nämna för mina vänner att jag köpt en jordfräs så skakar dom förvånat på sin skallar och undrar vad fan jag ska med en jordfräs till? Jag mumlar väl nåt obegripligt till svar eftersom jag starkt måste ifrågasätta deras ordförståelse, Jag tycker att namnet jordfräs talar för sig själv så jag hoppas att dom försöker tyda ordet bättre innan Dom ställer en sån fråga igen.
Eftersom det var annanddag påsk när jag for vidare mot sveriges frikyrkotätaste landskap så vågar jag väl knappast nämna att jag stötte på ett mer hedniskt påsktecken.
Självklart så företas en Blåkullafärd på MC. Tror att det är en landning jag fått uppleva i en håla som heter Stensjön mellan Eksjö och Sävsjö vid Nässjö MC klubbstuga.
Väl framme i Värnamo blev det ett kärt återseende med Barnbarnet Nova
Det blev en stärkande promenad i omgivningarna för att se om Värnamo skiljer sig mycket från Hedemora.
Det var då när jag stillsamt i mitt filisoferandea spatserande stötte på nåt jag inte trodde var möjligt.
Det var förbjudet att gå!
Jag har då aldrig stött på nåt liknande. Skulle jag känna mig kriminell som använde fötterna? Hade jag åkt MC eller bil hade jag varit laglig då? Då blev jag trotsig och smög mig till en början fram till fots och hade turen att inte bli ertappad inte konstigt att dom promenerande jag mötte såg lite räddhågsna ut men jag vandrade vidare.
Jag hamnade så småningom här.
En låt om trakten https://www.youtube.com/watch?v=b7G2PpEkpZ0
Jag busvandrade vidare in mot centrum och mötte allt fler fotgängare kändes det genast tryggare att vara så busig att jag trotsat den tidigare skylten. Väl inne i centrum så hittade jag ytterligare en fantastisk skylt.
Det här är min absoluta skyltfavorit. Dom är påhittiga i Småland.
Innan hemfärd så fiskade jag upp ytterligare ett Traderafynd som jag ropat in i julas, det fanns i en by bestående av 1 hus som heter Vitarör.ett par mil från Värnamo.
Jan-Erik levererar ett stycke NSU Lux 1953
Jan Erik är musiklärare och NSU fantast, Han her ett garageföretag som enbart sysslar med gamla NSU.
Hemma igen och sommaren närmar sig, vänta och se bara.
Vi hörs /Tomas