Racepremiär 2009



Knutstorp 24-26 april 2009

Äntligen race.  Foto: Teddy Nilsson

Jaha så var äntligen årets premiär avklarad.

Det hela startade från Hedemora torsdag morgon 23 april. Stefan Wemmenlöv en MC tokig entusiast som följde med som mek och chaffis dök upp lite före kl 9 på morgonen och en stund senare dök även Micke Gustavsson från Falun upp med en buss fullastad med en Supermono hoj och massor av prylar.
Micke Gustavsson Och Stefan VemmenlövDet blev ett sjå att stuva allt på släpet men med hjälp av skohorn och ytorna inne husbilen så fanns till sist både herr Albin och Mickes TigCraft Yamaha inbaxade. Vi lämnade Hedemora vid 9,45 och en lång tur till Knutstorp startade. En snabbvisit hos KTM i Örebro för byte av depåtält blev nästa stopp, sedan lunch i Ödeshög på en E4 sylta. Kalevi Brandhed nyfrälst Supermono förare med Lena anslöt där och vi slog följe söderut för att anlända till Knutstorp Ring ca 18.30


Fredag morgon efter en depåfrukost kryper det i kroppen och herr Albin står och frustar i depåtältet nu vill vi ut på friträning dags att vädra gjutjärnet från 1943 och se vad operationerna i dess inre gett.
Våra hojar. Det skiljer 66 år
 Nja börjar så snällt rulla runt för att känna mig för och höjer så sakta farten, då börjar fanstyget gå dåligt, blir trög och protesterar på alla sätt jag far in i depån och kollar tändningen som inte står som jag vill gör en snabbjustering och drar iväg men den går så dålig på utfarten att jag snällt får rulla tillbaka och avbryta träningen. Det visar sig att tändningen står helt fel och jag fattar inte varför, efter justering så går motorn bra och vi inväntar eftermiddagens tidskval.

Kvalet börjar hyggligt och jag börjar så sakta få gång på det egna fläsket och gjutjärnet mellan benen, då börjar herr Albin trilskas igen på 5e varvet så det blir bara att rulla in i depån men jag har i alla fall fått tillräckligt med varv så jag får starta i lördagens race fast väldigt långt bak.

Det visar sig att plattan till tändgivaren vridit sig igen så här krävs åtgärder. Stefan slipar in konan med carborundum och lägger på ett par droppar Loctite och drar fast så hårt han orkar.

Lördag klar för start. Jodå herr Albin sköter sig heatet igenom enda kruxet är att treans växel vill hoppa ur tätt som oftast så jag får slå av och gräva djupt med högerdojan för att hitta rätt. Ganska nöjd ändå att motorn gått skapligt även om den inte är så vass som jag vill men dit når man väl aldrig men det kändes som att jag äntligen fick träna lite. Provar att justera om växellägena inför söndagen.

Jag försöker bli liten
Söndag morgon får vi faktiskt en friträning och jag bestämmer mig för att testa att köra bara på trean och fyran, det är ju ändå bara en hårnålskurva som kräver tvåan och det är efter uppväxlingen där som problemen kommer. Jag låter jawakopplingen hjälpa mig  runt hårnålen och det rullar på bra så nu är taktiken klar inför racet.

Race 2 söndag. Jag står i näst sista ledet och får till en bra start så jag kan plocka fem -sex förare in i första kurvan det jävliga är ju att dom snabbt plockar tillbaka så for det blir en raka. Jag kommer så småningom ikapp Christer Watz på sin Husqvarna V twin och lyckas köra om honom men på rakorna går den gamla skönheten som ett spjut så det blir varv efter varv ett jobb att ta in på honom i kurvorna, han klår mig knappt men det är en njutning att ligga bakom den hojen när den sträcker ut på rakan och höra det grymma ljudet jag njuter hela tiden, detta är örongodis "Mums".


En skön helg har det varit och en underbar stämning i depån som saknar motstycke så den drygt 60 mil låga hemresan kändes inte allt för tung med alla dessa intryck. Vi anlände till Hedemora kl 2 på måndag morgon så det vart 3 timmar i sängen innan det vardagliga slitet tog vid.   
Kalevi vid start Micke vid start Kalevi och Lena Grov tjyvstart av Landgren Klicka på bilderna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0