Friherrens turné i europa del 1

Hej hopp. Så har man då äntligen hamnat hemma vid sin skrivmaskin igen. Kul resa med många skojsiga möten har det blitt, får nog dela upp det på fler delar om jag ska orka skriva om det mesta.
Söndag morgon 23 september äntrar jag min frustande flygande tegelsten i grådiset för min resa.
Friherren med sitt glänsande vidunder packad och glad.
 
Jag dundrade på ner till Värnamo för övernattning närmare bestämt i Bor där min son med familj bor, alltid kul att kolla in mitt barnbarn Novas utveckling. 
24 september drar jag vidare söderut med Tyskland i sikte. Väderprognoserna spådde regn men jag klarde mig ända till sista kilometrarna före Gedser, däremot så blåste det smådjävlar värre hela tiden men det är ju inte så undra på när hela Danmark är täckt av gigantiska fläktar, måste gå åt mycke el för att driva dom.
 
Dags att äntra färjan till Rostock
 
Väl på vägen i Tyskland så tyckte jag trafiken på autobahn liknade fan så efter 3 mil svängde jag av denna djävulska tjocktarm som sväljer och skiter ut trafik på ett vidrigt sätt. Det är så finurligt att jag har en reskamrat som heter GARMIN GPS och om talar om för den att nu skiter vi i motorvägarna så klurar Garmin ut en resrutt där det bara i yttersta nödfall blir lite motorväg. Jag fattar inte alla Svenskar som ställer hojarna på tåget genom tyskland, jag fick en helt underbar mc resa. I varenda liten byhåla finns det ett Gasthause och ett "Zimmer frei" till vettiga priser och för att citera filosofen Robban Broberg "Målet är ingenting resan är allt" eller som en del säger, Resan är målet.
 
Se så trefligt man kan bo. Här åt och bodde jag första natten i Tyskland
 
25 september
Förbannat kul MC åkning blev det denna dag fram till Chemnits där Saschenring är beläget. Bland annat så passerade jag Wittenberg och såg kyrkan där Martin Luther bankade upp sina teser på kyrkdörrn, se där så kulturellt kristet det kan bli. Då jag hade lagt in Saschenring som resmål och hade ett hum om var det låg så följde jag slaviskt min Garmin men började ana ugglor när jag kom allt närmre centrum i denna miljonstad. Visst hittade jag Saschenring men det visade sig vara en gata som hette så! Jag kontaktade en trevlig ung moppetysk som pratade oklanderlig Engelska och han googlade snabbt fram hur jag skulle ta mig dit, det skulle skrivas Am Saschenring och vips efter att ha vänt 180 grader så kunde jag så småningom ta mig till tävlingscentrum på den riktiga Saschenring och min tegelsten kan skryta med att dess hjul rullat några meter på denna bana.
 
Ouff så pampigt men nu snackar vi Moto GP bana och inte Sviesta
Jag hittade en närbelägen camping i nerförsbacke eller uppförsbacke om man tittar nerifrån.
Snabbt upp med tältet för nu hördes det komma rullandes mot sin kvälls service efter 2 körda dar Endurohojar. Det är lite kul och se den servicen för inom enduro så sköter föraren all mekning och servicepersonalen får bara langa verktyg och tanka.
Linus Karlsson i klubblaget Team Östra i mekartagen
 
Det är en uppvisning i sig att se servicepersonal och förare i samspel. På ca 10 minuter så kränger föraren av och på både fram och bakdäck med mousse slang som ligger på ca 0,8 hg tryck, byter luftfilter och bromsklossar och ska det funka så ska allt finnas på plats. Under loppet av ca 70 minuter så dundrar 25 Svenska förare in i servicen och allt ska funka från personalens sida och det gör det. Här är det inte snack om nån F1 service med 20 pers som snyter näsan på en förare.
 
Jag stötte på Skalle med fiancèe i depån
 
Dom körde som ryggsäckservice till Robert Kvarnström och Pontus Högberg. Det visade sig att vi bodde på samma camping tillsammans med Inge Bergkvist från Race Magazine som hade sin redaktion inrymd i ett 2 manstält, det här visar lite av Endurons själ. Det blev att hänga med dom människorna ett par dar. Mycket trefligt.
Enduropinuppa. Såna ser man fan inte på Isracing. Snygga stövlar.
 
Pust måste ge mig för ikväll men det kommer fler delar af friherrens äfventyr uti Europa.
Vi hörs /Tomas
 
 

Kommentarer
Postat av: frun

nä de brukar vara hemma dom ; )

2012-10-05 @ 20:08:01
Postat av: Brossan Svante

Imponerande resa, och hojen gick bra?
Vad pratar frugan för fikonspråk? ett fall för kodexperterna på SÄPO.

2012-10-06 @ 00:36:05
URL: http://hojbygget.blogspot.com
Postat av: Anonym

Ja kära Svante det krävs ju lite för att man ska förstå ..

2012-10-07 @ 19:01:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0