Friherrens turné i europa del 2

26 september
Nu var det dags att dra ut i terrängen för att uppleva 6 days i dess rätta element och jag fick skjuts av Racemagazins utsände Inge Bergkvist denna dag så min BMW fick vila sig lite.
Den internationella Enduron ser inte ut som den klassiska Svenska med timslånga dräparsträckor av novemberkåsatyp. Men det är nog så krävande eftersom man väljer att ha skitsvåra och jobbiga transportsträckor som körs under hård tidpress, specproven är korta och fruktansvärt snabba och intensiva.
 
Transportsträcka som det var svårt att gå uppför
I dom värsta backarna så körde väl dom första=bästa 50 förarna upp utan problem sen fick många jobbigt men det fanns gott om funktionärer i gula vilsevästar som hjälpte till.
 
Venusberg hette det här stället en snabb specialsträcka
 
Venusberg von oben
 
Man uppskattade publiken efter hela banan till ca 200 000 och det gick nog åt ca 1500 funktionärer
 
27 september
Idag blev det till att ta tegelstenen ut i terrängen och jag kan säga att den inte är helt rätt för terrängkörning men jag kom dit jag ville och knarren såg inte ut att ha gått på landsväg, nej här var det en hälsobringande lerinpackning som gällde.
 
Robban Kvarnström kör hårt på lerig bana efter nattens regn
 
Att det regnade på natten är inget att gnälla över eftersom mitt tält är av prima kvalitet och dagstemperaturerna låg stadigt på 25 sommargrader.
 
På kvällen så träffade jag en del kul folk på campingen som t.e.x forne DDR föraren Ewald Scneiderwind som var med och vann 6 days 1963 på en Simson 125a
 
Ewald med sin packade son
 
Eftersom hela evenemanget utspelades i gamla Östtyskland så fanns det naturligtvis en massa MC historia i omgivningarna. En av serviceplatserna efter banan var placerad på parkeringen framför gamla MZ fabriken i Szchopnau. En fabrik där det en gång i tiden även tillverkades DKW,s fruktade 3 cyl TT maskiner och även Simson hojar. Det har nu byggts en ny MZ fabrik som tyvärr fått stänga efter 3 månader med ekonomiska bekymmer
 
Det fanns en hel del gamla kul hojar ute och man verkar tycka om att hålla liv i dom. Självklart så vimlade det av nyare hojar men det är inte lika intressant.  Klicka på bilderna under
 
 Skitig IFA                 Simson                    Herkules                
 
 
Lägg märke till barnsadeln
 
 
Del verkar som jag måste skriva en del 3 oxå.
Vi hörs /Tomas
 
 

Kommentarer
Postat av: Ludde

Venusberg!! Har en polare som var där för några år sedan. Han hävdar att grannbyn är ett riktigt skitställe.

2012-10-08 @ 13:04:52
URL: http://sidewing.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0