Friherrens turné i europa del 3

28 september
Idag var det dags att dra vidare. Det fick bli en lite längre sovmorgon eftersom det blev en trivsam afton i många Enduroentusiasters lag kvällen innan och min hemsnickrade Tyska blev allt bättre ju längre natten led.
Så småningom tog jag mig samman och packade ihop tält och sovpinaler för vidare resa mot Tjeckien. Jag hade ju nu upptäckt glädjen med att skita i Autobahn så Garmin fick order om att lotsa mig fram på trivsamma vägar och jag siktade på ett bergspass över till Tjeckien vid Oberweisser. Det visade sig ligga väldigt högt upp i bergen på hela 1200m och det nöp lite i kinderna, men ett fantastiskt landskap, inte alper men bedårande utsikt åt alla håll ca 50 km sikt. Jag rullade nerför berget på andra sidan efter ruggiga serpentinvägar bromsandes på 1ans växel och vägräcken var det inte tal om.
När jag så småningom pustade ut på den Tjeckiska sidan och skulle justera in Garmin för nästa delmål så fanns inte den Tjeckiska kartan med! Det blev till att förlita sig på kartan och en Tysktalande Tjeck ritade in var Milevsko som var mitt mål för dagen låg.
Det funkade bra att åka efter kartan oxå men jag fick stanna lite då och då för att läsa in mig, ingen match för en gammal orienterare. Mycket bra vägar här också och väldig många knuttar ute som ivrigt hejade och gav tummen upp åt den Svenska tuoringåkaren med den klart äldsta hojen, man kände sig upprymd.
 
Målet för dagen Antonin Klatovskys Saloon och hotell
Jag anlände till Klabos ställe och blev väl emottagen fick parkera min BMW inne på gården och fick ett rum. Skönt att få en anständig dusch och säng efter några nätter i tält.
 
Trivsam barinredning med Antony seniors gamla VM hoj på väggen
 
Restaurangen hade ett genomgående MC tema (precis som hela min resa) och det hängde en massa gamla Jawa och CZ hojar efter hela väggarna. Ölen var Tjeckisk men maten var Italiensk/Mexikansk/Amerikansk
 
Typisk Tjeckisk väggdekoration
 
Jag träffade på kvällen Jan Klatovsky och Antony senior samt en kraftfull mek jag inte minns namnet på men han brukar vagga runt i shorts vilken tid på året det än är
29 sepember
Jag tog tillfället i akt att besöka Klabo Faktori som låg ett par mil från Milevsko.Den såg inte mycket ut från utsidan men på insidan var den desto modärnare med en plåtavdeling, lackbox, bromsbänk, och en MC avdelning.
Verkstan som vaktades av 2 äckliga Rottweilers
Jag fick oxå beskedet att Jawa fabriken hade klappat igen efter stora ekonomiska problem vilket känns förödande för isracingen.
 
Antony senior i bakgrunden. Ishojarna klara inför vintern
 
Klabo grabbarna kör en hel del cross, gräsbana och supermoto sommartid dom hojarna skymtar i bakgrunden.
 
Nydesignad Isracer som Jan kommer att testa mer i vinter
 
Det fanns 6 ramar som skulle skickas till Ryssland där, och även nån ram till Sverige.
 
Det får nog bli en del 4 av min reseberättlese så jag ber att få återkomma
 
Vi hörs / Tomas
 

Kommentarer
Postat av: Ludde

Trevlig läsning men jag hade väntat mig fler hemligheter ifrån Klabos. Typ en docka föreställande PA Lindström full i nålar.

2012-10-09 @ 21:26:45
URL: http://sidewing.blogg.se
Postat av: Bloggarn själv

Nja PA nämndes inte men däremot så fanns det en docka föreställandes en Svensk VM domare som var perforerad med 28mm nabb.

2012-10-09 @ 21:42:41
URL: http://www.albinracing.blogg.se
Postat av: Bloggarn själv

Nja PA nämndes inte men däremot så fanns det en docka föreställandes en Svensk VM domare som var perforerad med 28mm nabb.

2012-10-09 @ 21:42:42
URL: http://www.albinracing.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0