Långlialoppet 2013

Alltid kul att besöka Filipstad med min gamla ALBIN. Den här gången stod jag och brorsan Svante för represenationen från Hedemora/Säter regionen. Det blir lite tunnt med åkbilder när man kör själv och inte har den fotograferande supporterskaran på plats men en del depåbilder och en del åkbilder från stödhjulingarna (bilarna) blev det. Det var 65 år sedan det första Långlialoppet kördes och nu har man sedan 5 år kört där igen med riktigt gamla fordon.
Underlaget är inte optimalt för en Albin från 1943 utan fjädring eftersom man låter raggarbilar med kompressor och ca 1500 hästar skyffla loss gruset men det är lika förbannat en kul upplevelse att köra där inför en stor publik.
 En exclusiv fransk speedwayhoj från sent 30 tal. 350cc M.G och min Albin 1943 i bakgrunden
 
Åkmässigt då? Ja jag letar fortfarande efter det perfekta loppet i backtävlingar så jag har fortfarande nåt att längta efter, men det finns nog bakom hörnet. Jag kan såklart hitta massor av bortförklaringar men det är lika förbannat jag som bygger hojen, mekar hojen och kör hojen så det finns inget att skylla på.
 
Ett par härliga gamla sivagnar fanns på plats. Det värmde
 
Visst gnälldes det en del på banan men det inte lätt att glädja vissa surkartar och jag såg inga sura miner efter fullbordad tävling. Dom gör det bra Värmlänningarna som bjuder på dessa roliga träffar.
 
Brorsan Svante laddar på en fortfarande okörd bana. Jag tänker inte nämna hur brödrakampen gick.
Mycket attityd med en gammal volvo under huven
Snyggt avvägt uppställ
Det roliga med dessa tävlingar är att man verkligen kör/rejsar med sina gamla rariteter i stället för att bara ha dom att titta på i nåt muséum.
 
Jag lär väl dyka upp där nästa år igen eftersom jag fortfarande letar efter det perfekta åket.
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 
 
 
 
 
  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0