Bloggtorka och självömkan.

Det har varit en dryg veckas ledighet från skrivandet men jag kan väl passa på att haspla ur mig diverse ursäkter.
En bruten lilltå som passerat 2 veckorsgränsen gör sig ständigt påmind. Ja jag råkade tappa en tung jävla garagedomkraft på tån och stålhättorna på mina Sievi skyddsdojor täcker inte lilltån!
 
Klicka på bilden om Ni vill se en färggrann lilltå med vidhängande äcklig fot.
Som om inte det vore nog så har jag dragits med ett ryggskott under några dar och jag som brukar skryta med att jag aldrig i mitt liv haft ont i ryggen eller huvet, så nu ser jag fram mot en upplevelse av en huvudvärkv också. Dessutom så äter man ju så förbannat hela julhelgen och fetman sprider sig. Numera känner jag mig inte lönnfet längre utan jag känner mig helt öppet fet, det är skönt att komma ut med det.
Detta var väl en självömkan som heter duga, jag tror nog den räcker året ut.
 
Jag hugger till med lite mer kreativa rader istället och berättar lite om tillblivelsen av Änglavingen.
Det började med att jag spontanköpte en st LIFAN motor på 150cc alltså en kinesisk Hondakopia bara för att den var snygg och billig, jag hade just då ingen aning om vad jag skulle ha den till.
Bikenet hade rea så jag hostade upp 2800pix och då var den komplett sånär som på avgasrör. 
(OBS klickbilder på dom flesta som följer)
       http://www.bikenet.se/    
Jag tror att det var på hösten 2011 som den införskaffades, och tur var väl det för idag hittar jag ingen som säljer 150cc luftkylda med stående cylinder utan startmotor från Kina.
Sakta väcktes en tanke om att bygga in den i nån Svensk lättviktarram och framgaffeln på Husqvarnas svartqvarna har jag alltid varit svag för. Jag hade ju en komplett svartqvarna 1948 som jag tyckte det var lite synd att skruva sönder så istället införskaffades en -49 som inte var helt komplett men innehöll ram, gaffel, tank och hjul.
Inte den här men en likadan fick utgöra bärare till min Kinamorot
Förra vintern tog jag tag i en liten del för att få en andningspaus från mitt sivagnsbygge.
Började spåna om att den skulle se ut som en -30 tals boardtrack racer   klick
Med änglavingestuk Änglavingetanken från HVA 98cc 1940
Det dröjde tills slutet av september innan jag satte igång igen. Jag har ju trots att jag är friherre tvingat mig själv att lönearbeta en hel del för att kunna fortsätta leva lika glamoröst som jag alltid gjort.
Nu har motorn kommit på plats så det blev till att snygga till motorplåtarna
Jag har som vanligt bara ett hum om hur det skall sluta och det får styras av vad jag har på hyllorna eller hittar på skrotmarknader och tradera.
Det blev till att lämna den ursprungliga boardtrack iden när jag böt åt mig ett gammalt isracingstyre av garagegrannen Benny Lerhandlarn. Den får väl föreställa nån slags universalracer tänkte jag.
Skön krök och bredd på styret.     Ett par köttkrokar från Dnepr ger rätta retrostuket
                                         
Husqvarna fiskstjärt.                    Förgasartratt traderafynd med tesil från Ludde  
                                                                  Tankväxel med förgylld golfboll
                                      
 
Cykelpedaler á la 20 tal från Biltema.         I den högexplosiva verktygslådan 
                                                                  ryms CDI boxen
                                    
Inte skön men frän sadel                              Guldlänk! fint ska det va
                                   
Jag filade till en träbit och nöp fast den med aluplåten i skruvstädet sen dunkade jag till den med en blyslägga. Putsade till det sista med våtslippapper. 
Tänkt knutteutstyrsel vid framförandet
 
Den färdiga produkten. HUSQVARNA Änglavinge. 1940 - 2011 fri tolkning.
 
Om någon till äventyrs vill kolla närmare så går det ju alltid att besöka oss i Isgaraget eller varför inte besöka hojbyggarnas finrum där jag med min udda fågel lyckats nästla mig in, nämligen Moonbikeshow i Avesta 1 mars 2014. Kul tycker jag att man även tar in sånt som det inte står HD på.
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lerhandlarn

Du kan följa med mig på gymmet där kan vi nog få fason på din lekamen 💪

2013-12-29 @ 21:01:40
Postat av: Bloggarn själv.

Pyttsan för gym. Största felet är att jag suttit still för mycket under julen.

2013-12-29 @ 21:14:06
Postat av: Brozzan

Det var ett j-a klagande, ge dig på en rysshoj så får du se vad arbete är. Man blir säkert slankare också.
F.ö är det mycket som inträffar 1:a mars 20114.

2013-12-30 @ 00:05:47
URL: http://hojbygget.blogspot.com
Postat av: Brozzan2

En lilltå mer eller mindre kan kvitta.Behövs den verkligen? Om ja reklamera skorna och stäm dom på en halv miljon. Skyddskor utan skydd verkar dålig konstruktion. Du får trösta dig med änglavingar.Kreativt och fantasifullt.

2013-12-30 @ 09:27:13
Postat av: Tommy

Gott Nytt på Dig, snyggt bygge. Blir det en uppgradering på Albin också?
Old bikes never die!

2013-12-31 @ 09:26:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0