Historien bakom DS den enda Hedemora tillverkade MCn

Veterinär David Senning i Dala-Husby körde tillförlitlighetstävlingar på motorcykel. Han provade flera märken men ville förbättra dem och tillverka egna.

1922 kom Senning i kontakt med ingenjör Gustaf Dahlin och de båda började bygga en provserie på tio motorcyklar med Husqvarna-ramar och schweiziska M.A.G.-motorer.

1924 började serietillverkningen av DSmaskinerna med en 750 cc-modell och en på 500 cc. Den senare tillverkades mot beställning.

David Senning bredvid sin konstruktion en stilig karl med en stilig MC

AVANCERAD KONSTRUKTION

Ramen är helgjuten i aducergods -seghärdat gjutjärn- från Hälleforsnäs Bruk. Ramarna blev förhållandevis billiga att framställa, och vid ett eventuellt rambrott rekommenderades kunden att köpa en ny. De treväxlade växellådorna tillverkades av Bröderna Hammars Mekaniska Verkstad i Bjursås. Många konstruktionsdetaljer lånades från andra märken, bland annat bultar och bromstrumman bak som hämtades från T Forden.

MOTORER KÖPTES IN

Motosacoche, MAG i Schweiz tillverkade motorer och motorcyklar från 1899 till 1957. Motorerna som var erkänt bra såldes till många mc-tillverkare i Europa. Till DS valdes en tvåcylindrig motor på 742 cc och 15 hk. med cylindrarna i V-form. 1924 flyttade tillverkningen till Hedemora. Från 1927 började försäljningen minska och den upphörde efter att mellan 500 och 600 exemplar tillverkats 1925 kostade en maskin med standardmotor 1.500 kronor. Med sportmotor och lättmetallkolvar var priset ca 1.600 kronor. DS-motorcykeln, med flera egna konstruktionsdetaljer, är ett bra exempel på den framåtanda som fanns inom svensk motorcykelindustri under 1920-talet – motorcykelns stora årtionde.

 

Fortsättning följer.

Vi hörs /Tomas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0