Lite ALBIN racing i augusti.
För första gången på 13 år så skiter jag i årsracet på Sviestabanan i Linköping. Jag har visserligen inte kört där alla dom åren men jag har alltid varit där på nåt sätt.
Istället så drar jag och lilla duvan med husbil och trampcyklar till Danmark för den närmaste veckan.
Väl hemkommen så bär det av till Filipstad den 10 augusti. Det är backtävlingen Långlialoppet för gammelfordon som hägrar.
Jag ser verkligen fram emot detta trevliga arrangemang
En vecka senare så har jag fått möjligheten att köra uppvisning i samband med back SM i Röforsbacken. Kanske inte så rejsigt men jag ser fram emot att får köra i denna klassiska backe, så det blir ytterligare en rejsbana att lägga till mitt CV.
Back SM. Jo jag tackar jag.
I morgon bitti drar vi mot Danmark i motvind
Mossiga fördomar.
I dag när jag var på motorstadion och idkade ideellt arbete så stötte jag på ett märkligt resonemang.
Först lite bakgrund:
Det är så att klubben tvingades ställa in en ungdomtävling i Motocross idag eftersom det endast fanns 30 förare anmälda i onsdags när anmälningstiden gick ut. Det kostar runt 15000 kr att genomföra en motocrosstävling med ambulans, sjukvårdare, domare och hela köret, så med en startavgift på 300 kr så krävs det minst 50 betalande förare och då har jag inte räknat med kostnader för banpreparering bevattning mm.
När jag och min son stod och lastade i tidtagningutrustningen i bilen som vi skulle köra till Smedjebacken för utlån till en annan tävling (som vanligt så står jag för soppapengarna själva som den idealist jag är).
Då kommer ett äldre par framrullande med en ny Mercedes och undrar varför det inte är någon tävling eftersom dom åkt hit för att kolla in barnbarnet som skulle delta och att dom inte fått reda på nåt.
Jag förklarar varför och berättar att en ambulans med personal kostar minst 1500kr tim samtidigt som jag frågar varför dom inte kollar läget innan eller pratar med sina barn och barnbarn.
Då säger karfan att det är invandringens fel att vi inte kan köra motocross eftersom Sveriges kapital försvinner dit!
Jag finner det märkligt att en männsika med en bil i 300 000 kronorsklassen tycker att vi har det taskigt ställt.
Jag förklarar med några väl valda ord vad jag tycker om hans åsikter och han tuggar luft som en nyss uppdragen aborre och piper iväg därifrån illa kvickt, och jag hoppas slippa träffa fanstyget igen.
Jag har för vilken gång i ordningen vet jag inte rullat in Miss Piggy i skamvrån. Det har varit över 2500 besök på min annons på blocket men bara 1 har visat intresse så nu skjuter jag på ev beslut occh låter hen stå på mognad
Här står Miss Piggy med matchande acessoarer. Teammössor, depå kickbike samt lavalampa.
Om någon till äventyrs lyssnar på Radio Dalarna 101,2 Mhz så är jag med på ett inslag på måndag nånstans mellan kl 15,00-15,30.
Vi hörs /Tomas
Pensionärsdans.
Eftersom vi pensionärer trots att som i mitt fall ha betalt in skatt/pension i snart 50 år får en väldigt ynklig skärv att leva och roa oss på, Vad som vi förväntas roa oss av och som plånboken tillåter är boule, dragspelsmusik, provsmakning på ICA samt pensionärsdans. För att undvika detta så provar jag på diverse andra yrken, naturligtvis sådana jobb som anstår en friherre. Jag har dom senaste dagarna provat på plåtslageriyrket, naturligtvis som lärling och hantlangare vid takläggning (dubbelfalsad plåt) intressant och nödvändigt för att slippa lära mig dansa.
Annars så har jag hittat en bra Finsk instruktionsfilm för att lära sig discodans. Klicka in och lär.
Nu bär det av till Falun och Sveriges Radio för att delta i nåt slags program som jag har halvtaskig koll på. Jag ber att få återkomma i ämnet.
Vi hörs /Tomas
MC tur med djurtema.
Lilla Duvan ville så gärna ta en MC tur för att köra in sitt nya allväderställ. Sagt och gjort, vi grenslade tegelstenen och gav oss åstad längs dom hojvänliga vägarna efter Dalälven.
Första djuriska anhalt var bland dom frigående Grisarna i Stora Skedvi.
Det är jag som är i förgrunden.
Det känns upplyftande att se så lyckliga grisar som få leva ett så värdigt liv i väntan på att fylla våra isterbukar. Tyvärr så måste ju dom små sötnosarna offras för oss köttätare.
En nära släkting till min Miss Piggy. Visst är dom lika.
99 översatt till Franska = Nöff nöff.
Jag ska kolla om den kan få ett godkännande för att delta i grispremiering åtminsone.
Vi drog vidare norrut längs Dalälven för att så småningom hamna vid Sahlins strutsfarm i Romme utanför Borlänge.
I en så liten skalle kan inte rymmas så mycket hjärna.
Jag fick tillfälle att som första nordeurope filma en djuriskt erotisk kärleksakt mellan ett par av dessa exotiska djur som trots sina små hjärnor verkar fatta hur det ska gå till..
Efter denna handling köpte jag mig en strutsglass som avnjöts.
När jag käkat upp glassen och i skallen summerade mitt besök så slog mig tanken. Vad var det i glassen som gjorde att den kallades strutsglass? Var det strutsägg i den eller var det det som strutstuppen nyss hade levererat? God var den i alla fall.
Vi hörs /Tomas
MC/Moppe/Traktor cruising i Säter.
Det känns svårt att som storebrorskommun erkänna att Säter är bättre än Hedemora. Visserligen vill jag inte bo där men i ärlighetens namn så har man på nostlagifronten lyckats fan så mycket bättre än Hedemora. där vi fortfaranade tror att namnet Hedemora TT slår allt.
Ta bara en sån sak som den klatschiga och nostalgiska slogan som blev utnämnd till Sveriges bästa. "Tokig i Säter".
Sen var det ju ett gäng mossiga affärsidkare med blå stämpel (jag vill minnas att blå stämpelm på kött/fläskstod för helfet) som tyckte att nämnda slogan hade negativ klang och skapade en sockersöt slogan som heter "Söta Säter" hur töntigt och fånigt som helst och i det fallet så vet jag att 99,9 % tycker som jag.
Nu är det ju så´att jag i egenskap av amatörkunnig i allehanda gammelfordon återigen fick uppdraget att agera speaker på sagda MC/Moppe/Traktor cruising i Säter vilket kändes lite kul eftersom jag gjorde mina första trevande försök i fjol och tydligen fick förlängd provanställning.
Det vart ett knepigt jobb eftersom jag vart tilldelad en sladdansluten mikrofon och inte såg ett skit av vad som hände bland 2 hjulingarna. Förra året hade jag en trådlös rackare som gjorde att jag kunde kuta runt och surra lite var som helst.
Jag bjuder på lite skolgårdsfoton i stället.
Inte mycket nostalgi men mycket Dart Wader
Ett fantastiskt borstat alu/band/plåt jobb
Och inuti doldes en helt vanlig EU moppe
Detta var en moppe. I MC paraden smög det sig in ett antal tråkiga modärna hojar vars förare borde veta hut och hålla sig på sin kant.
En Falun tillverkad Svalan med Panter motor pryder sin plats.
Två st Danska Nimbus på samma bild.Plattjärnsromatik i min smak
Moppe och MC nostalgi i all ära men det är traktor cruisingen som är löken på laxen en sån här kväll.
Vackert renoverad Chevrolet EPA med kofösarvagn
Samma typ av EPA men i vackert patinerat skick
Cushman. En Amerikansk college moppe. Så enkel och så vacker.
Slutligen så bjussar jag på en i mitt sinne den bästa behållningen av kvällen.
Klicka på länken härunder och njut. Kylningen med avsvalkande rep är magnifik
Ja en fin torsdagskväll har jag haft i grannkommunen och jag fick dessutom pröjs för sånt jag på ideell basis betalat själv för under 45 års tid, så´jag är "Tokig i Säter" men tänker bo kvar i TT staden.
Vi hörs/ Tomas
En Smålandstripp.
Det blev till att klä på tegelstenen med alla väskor, packpåsar, gps och en stor vattenflaska för att kompensera avdunstningen under goretex membramet.
Eftersom det är skittråkigt och obehagligt att åka motorvägar och mitträckesvägar så försökte jag mig på att åka lite småvägar delar av färden. Det är faktiskt dom små vägarna som ger lite njutning även om det emellanåt blir lite snuttar med grusväg men då är det ju bara att pruta lite på högerrullen.
Efter en eftermiddag på blandade vägar så hamnade jag så småningom på Anderstorp Raceway occh stötte genast på massor av gamla racebekanta innan jag hann slå upp tältet.
Färskpotatis, matjessill och en fortfarande kall bira. Ett värdigt friherreliv. Livskvalitet!
Ja visst ja det var ju MC tävling oxå. Jag surrade runt i depån och förklarade för många varför jag inte kunde delta med min färdigbyggda sivagn och fick full föståelse för mitt dilemma med maskinkort. Men det hjälper ju inte med medömkan, så snart tar jag till vinkelkapen och styckar upp den rosa skönheten i molekyler eftersom det inte är meningen att classic racing ska växa.
Det fanns en mängd Tyska sivagnar på plats och det har väl sällan skådats så många 3 hjulingar samtidigt på classic racen.
Ett collage av sköna sivagnsmotorer. BMW, Ducati, MotoGussi, Norton, König.
En riktigt cool gatregad sivagnsracer.
2 Tyska riktga höghjulingar. Såna man sitter på och styr.
Den här ordningen var det på sivagnarna i mål på lördagen
Det såg ut som vanligt i toppen på den alltmer avsomnande förkrigsklassen. Jag har min syn på varför den så sakta tynar bort och varför jag själv föredrar att använda min Albin till annan åkning.
Börje Ivarsson och Roffe Granlund. Dessa två alltid minst ett halvt varv före trean.
Stilstudie på 73 år unge Rolf Granlund från Långshyttan
Stilstudie på ännu yngre Börje Ivarsson från Gullvalla.
En bra veckända med en något trött röv efter 90 mil på blandade vägar men jag sover gott i tält och man gör alltid nya bekantskaper i MC sporten. Så mycket kunnande och en sån härlig gemenskap är så grymt värdefullt och upplyftande. På torsdag ska jag agera speaker på nostalgidagarna i Säter då blir det veteran mc, moppe och traktorcuising en garanterad höjdare.
En så snygg kåpa till kamdrivningen på Ducati sivagnen från Schweiz.
Ses vi på torsdag ? /Tomas
Mot Anderstorp.
Nu kan jag inte hålla mig längre!
I morgon fredag packas tält och sovprylar tillsammans med matjesill, färskpot något i grillväg samt några pilsner för att grensla tegelstenen mot torvmossen i småland.
Trots min bitterhet över att å det gruvligaste blivit blåst och förnedrad på chansen att få tävla med sivagnen så vill jag gärna kolla in alla andra som får skatta sig lyckliga över att anses ha tillräckligt dugliga åkdon.
Jag har nu trots mitt friherreämbete lönearbetat i 7 veckor vilket skulle utgöra den ekonomiska plattformen för fortsatt tävlande. Det känns skönt att återgå till en mer behaglig tillvaro samt att veta att tävlingsbudgeten i stället kan satsas på en Afrikaresa till hösten
Sista rycket idag blev att montera stegen som till himelen bär
En liten saknad blir det att slippa åka i Drutten med negerkungen bakom ratten.
Vi hörs /Tomas
Gamla hojar och gamla gubbar.
Det har som bekant varit TT uppvisning utanför Hedemora i lördags. Jag var anmäld som deltagare med min Albin och både jag och Albin var på plats men jag avstod från att köra. Det vart lite för knöligt att hålla i ljudanläggningen samt vara speaker och försöka köra samtidigt när det sen inte var en bana som lockade så fick det vara bra så.
En snygg FN 47a var på plats som ägdes och kördes av Erik Zetterstrand
Det är trevligt med classic träffarna där man får dregla över en massa gamla rariteter även om själva nötandet på taskiga banor inte lockar mig.
En Velocette KS TT topp vacker som en skön skulptur
Runrun Rune hade med sig 2 snygga Rudge lägg märke till den gäckande skuggan.
Måste passa på att bjuda på ett mäktigt fjäderfä inslag jag såg från mitt fönster idag.
Eftersom jag ska spurta med min sista vecka som entreprenör i fjärrvärmesfären så blir det kanske dåligt med inspiration att skriva på ett tag.
Vi hörs /Tomas
TT uppvisning och sidvagnsförsäljning.
Till Er som äventyrs har hoppat in här på bloggen efter att ha läst min annons så vill jag upplysa om att all info finns i det tidigare inlägget så det är bara att rulla ner och läsa föregående inlägg.
PS den kommer INTE att finnas för beskådande på nedstående arrangemang på lördag men hör bara av sig så kan jag låsa upp portarna till Isgaraget för visning jag kommer att leka speaker på lördag.
Angående TT uppvisningen så följer en startlista strax.
Det är MCHK västerbergslagen som står som arrangör på Hamrebanan.
Här är startlistan
Nr
|
Namn
|
År MC
|
Fabrikat
|
2
|
Reidar Hällgren
|
-58
|
Aermachi 250cc
|
3
|
Helge Hallin
|
-52
|
Matchless G50 500cc
|
4
|
Simo Nieminen
|
-36
|
Norton 500cc
|
6
|
Håkan Johansson
|
-72
|
Monark 50cc
|
7
|
Jocke Ryhänen
|
-69
|
Benelli 500cc
|
11
|
Kalle Karlsson
|
-47
|
Matchless 500cc
|
11
|
Ulf Krigh
|
-87
|
Honda 400cc
|
13
|
Conny Karlsson
|
-71
|
Honda 450cc
|
16
|
Peter Forsling
|
-47
|
Triumph GP 500cc
|
16
|
Thomas Grandell
|
-33
|
Rudge 500cc
|
19
|
Jukka Helkama
|
-52
|
Norton 500cc
|
20
|
Jussi Valsakari
|
-69
|
Suuki Magnum 500cc
|
21
|
Harri Peräkyli
|
-56
|
AJS 7R 350cc
|
21
|
Penti Kivikavja
|
-72
|
Honda 350cc
|
24
|
Staffan Gunnarsson
|
-54
|
Rumi Comp
|
24
|
Erik etterstrand
|
-47
|
FN 500cc
|
28
|
Mikael Renberg
|
-53
|
NSU sport 250cc
|
28
|
Roger Nordmark
|
-47
|
BSA B33 500cc
|
29
|
Tomas Larsson
|
-43
|
ALBIN 500cc
|
29
|
Börje Andersson
|
|
Norton Domiracer 500cc
|
30
|
Mikael Hukka
|
|
Yamaha SR 500cc
|
31
|
Erkki Pietola
|
-31
|
Husqvarna 500cc
|
33
|
Seved Karlsson
|
-62
|
Norton Manx 500cc
|
34
|
Hans Bertil Rosell
|
-71
|
Honda 450cc
|
36
|
Håkan Johansson
|
-63
|
HM 50cc
|
42
|
Björn Andrersen
|
-59
|
Husqvarna 250cc
|
42
|
Eero Markuksela
|
-61
|
Matchless 350cc
|
50
|
Henry Harrfeldt
|
-62
|
Matchless G50 500cc
|
54
|
Kari Syrjänen
|
-69
|
Benelli 500cc
|
57
|
Kjell Dal
|
|
Ariel 500cc
|
66
|
Jan Åman
|
-68
|
JAS 50cc
|
68
|
Ero Lahti
|
-72
|
Honda 500cc
|
68
|
Roland Eriksson
|
-55
|
Norton Inter 500cc
|
68
|
Bengt Göte Flood
|
-51
|
NV 125 cc
|
70
|
Curt Pettersson
|
-53
|
Rumi SS TT 125 cc
|
76
|
Anders Göransson
|
-50
|
AJS 7R 350cc
|
80
|
Leif Källberg
|
|
Suzuki TSJ 50cc
|
81
|
Lasse Karlsson
|
-67
|
Bultaco 250cc
|
88
|
Lasse Svensson
|
-77
|
Yamaha TZ 250cc
|
89
|
Christer Watz
|
-32
|
Husqvarna TT 250cc
|
91
|
Jan Erik Karlsson
|
-47
|
BSA B33 500cc
|
105
|
Charles Larsson
|
-53
|
Triumph Tiger100C 500cc
|
106
|
Tapio Rautalammi
|
-75
|
Yamaha TZ 350cc -75
|
106
|
Tapio Rautalammi
|
-47
|
BSA xb 33 500cc
|
110
|
Olof Snellman
|
-66
|
Norton Atlas 750cc
|
123
|
Ari Leinonen
|
-62
|
Matchless G50 500cc
|
128
|
Uno Sjödin
|
-52
|
Triumph Tiger100 500cc
|
131
|
Gunnar Karlsson
|
-52
|
Norton Manx 500
|
183
|
Veikko Soisalo
|
-71
|
Suzuki Magnum 250cc
|
220
|
Sven-Ove Andersson
|
-58
|
Norton 750cc
|
258
|
Björn Bogren
|
-50
|
Triumph 500cc
|
355
|
Christer Alm
|
-55
|
Norton Domiracer 500cc
|
365
|
Jan-Erik Alm
|
-81
|
Suuki 450cc
|
|
Kurt Andersson
|
|
Norton 750cc
|
|
Jonas Persson
|
|
Norton Domiracer 750cc
|
Arrangörerna ser fram emot en sån här knutteinvasion
Ses vi på lördag? /Tomas
Till Salu! Min sivagn skall avyttras. Miss Piggy längtar efter ett nytt hem
Nu är den till salu. Denna unika racer som jag byggt upp från ett förvridet plåtskelett och ägnat stor del av dom senaste ettochetthalvårens garagepyssel med.
Så här vacker är hon från självaste holksidan
Chassiet är ett monocoque gjort i rostfri plåt. Det byggdes 1972 av Björn "Lillen" Hammarström och tävlades med 1973-1975 med en Kawa 750 2t i och styrdes av Tommy Bernqvist. Den hade en comeback på asfalten nån gång på 80 talet för att jämföras med långskorporna i ett reportage av MC nytt, jodå det blev SM poäng då också.
Så här ser den ut från förarsidan
Den är byggd för att tävla i classic racing klass C. Motorn är numera en Suzuki GS 1000 1978. Mycket nya prylar, nya däck aldrig körda 1 meter, kolfiberljuddämpare,
Miss Piggy utan kläder från förarsidan
Samma dam från holksidan
Den är bakburkad och enligt en tidigare ägare så var den så byggd från början.
Det blir med lätt sorg i hjärtat jag gör mig av med den men det blir mer plats för andra projekt.
Den kan bli Din för endast 35 000 kr.
Hör av Dig till Tomas Larsson på 070-5608067 eller [email protected]