Länsmansryggen

Detta i Hedemora TT sammanhang mytomspunna backkrön. Det var här man som liten pjuklarv stog och förundrades över hur dom stora gubbarna flög upp till 20 meter efter att ha laddat med full mutter från södra kurvan i lätt motlut ca 1km. Eftersom jag är uppväxt bredvid TT banan så fick man bensin i blodet via moders mjölken.
Här är själva krönet  som är en del av Badelundaåsen
 
Sydafrikanen Ray Am laddar över krönet 1953. Lägg märke till publiknärheten
 
Samma landningsplats i dag på eftermiddagen
 
Hela TT banan är i stort sett intakt vad det gäller bansträckning och alla kända ställen är skyltade så om Ni passerar Hedemora passa på att köra runt banan i högervarv så att alla skyltar hamnar rätt.  Och försök att tänka er in i att banrekordet satt av Keith Cambell 1957 på en 360cc MotoGuzzi låg på hela 172 km timmen i snitt, detta inger respekt.
 
Efter att ha åkt riunt banan i dag via fusktransportmedel med 4 hjul och fotat av alla TT infoskyltar så fick jag idén att jag ska snoka upp gamla bilder som knyter an till alla platserna och presentera här på bloggen.
 
Vi hörs /Tomas
 
 

Kommentarer
Postat av: Brozzan

Civil olydnad redan då, det fanns ett staket man skulle stå bakom, men jag kom ihåg att just här kunde man korsa banan ganska säkert.

2013-03-31 @ 15:00:10
URL: http://hojbygget.blogspot.com
Postat av: Fru

Som löpare är man ju van att ta sig runt från andra hållet så att säga ;) men då är det ju svårt att se vad det står på skyltarna förståss...

2013-04-01 @ 15:27:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0