Del 3 av pensionärsresan

Jag tar mig i kragen på min kraglösa Tshirt och försöker runda av vår 6 dagars tur.
Lördagens kvaltävlingar fick kortas något på grund av ösregn och av kvällens speedway blev det inget eftersom man kunde få sladd i lervällingen.
Wärner testar fullkornsbröd med banan och kaviar till frukost. En smaksensation!
Det går ytterligare en del kvalheat på finaldagen samt semifinaler och finaler, man kör dessutom om 2 titlar dels "Grünes Band"  och "Bergring Pokal" som är nåt slags handicap tävling där dom med plats 6-12 från dagen startar ca 20m före och sen blir det jaktstart.
Av dom alltid så spektakulära "Seitwagen" fanns det bara 6 anmälda 5 kom till träning och endast 3 var kvar till finalen.
Finalen fick rödflaggas ganska omgående eftersom en burkslav trillade av och ekipaget skenade snett över banan med en otäck krasch till följd och en blev illa skadad
Tätt och tufft mellan sivagnarna i nordkurvan
 
I soloklasserna så gick sdet skapligt för våra Ölsponsorer bröderna Klatovsky. I långbaneklassen kom Antony 4a i "Grünes Band" och 5a " Bergring Pokal" brorsan Jan som körde i motocrossklassen blev 6a i "Grünes Band" och 7a " Bergring Pokal" crossklassen körde för övrigt vartannat heat i högervarv.
Vårt Svenska hopp Joel nyström som kör i långbaneklassen missade precis A finalen men han gladde oss genom att vinna B finalen och slutade därmed på 13e plats men debuten lovade gott.
Antony i högerkant
Kunde bara inte motstå en sån bild
 
Det kördes oxå en klass med Quad racers men eftersom jag inte tycker bilar med styre hör hemma i en MC tävling så skiter vi i dom.
 
På måndag morgon vände vi hemåt och malde vi på genom Danmark, skåne och småland  till övernattning i Värnamo med bara någon enstaka regnskur och en ärgad batteripol på min tegelsten som orsakade ett 5 min stopp.
Tisdag drar vi vidare mot Husqvarna för att besöka Husqvarna fabriksmuseum. Brorsans kopplingsvajer brister i Husqvarna men åker man gammalt så finns naturligtvis reservdelar med i packningen och det löstes på ca 10 min.
Husqvarna fabriksmuseum är så mycket mer än bara MC rekommenderas starkt 
 
Det blev regnställ på dom resterande 35 milen hem men det funkar det med.
 
Sammafattningsvis:
Som Tysken säger: Einmal Bergring – immer Bergring! Ja detta var nog en av dom häftigaste MC tävlingar  jag upplevt på den drygt 1800 meter långa kuperade rundbanan som hade ett par svaga högerböjar och  ett krön där man flög 30 meter.
Åka långt på MC kan var jävligt tråkigt om man åker motorvägar så sportigare körning på mindre vägar är att föredra.
Att campa vid Bergring är ganska primitivt  så det blir att glömma vanliga bekvämligheter det är liv nästan dygnet runt men en väldigt vänskaplig stämning.
Husqvarna museét är ett måste  och har så mycket att man kan besöka det varje år.
 
Det går utmärkt att kolla mer från resan på brorsans blogg   http://hojbygget.blogspot.se/
 
Vi hör /Tomas
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Herr T

Tycker inte om qvadrace då förstår jag varför is banan ser ut som den gör

2013-05-25 @ 00:00:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0