En berättigad fråga tycker jag som kräver en förklaring.
Eftersom jag är tvungen att ha en bil med dragkula på så blev det hastigt och lustigt en del snabba bilaffärer i helgen som var. Visst det fanns ända tills i torsdags en bil med dragkula i familjen, men eftersom lilla duvan böt upp sig till en nyare kärra som det inte får monteras drag på så kände jag mig nödsakad att snabbt sälja min gamla Opel Astra och införskaffade en gammal Escort som stått och vilat sig ett längre tag.
Det följde med 4 fina vinterdäck på fälg som jag nu under ett par dar har försökt att skifta, och det är då besvären börjar. Det visar sig att det sitter 1 st hjulmutter på varje hjul med en mystisk nyckelfattning som kräver en unik nyckel för att kunna lossa.
Från vänster idiotisk Hjulmutter, Pajad idiotnyckel samt ett idiotförsök att svetsa på en mutter
Det började redan på tisdagen när jag skulle skifta hjul för att ha godkända sulor till besiktningen och upptäckte att det satt en sån rackare på varje hjul och jag hade ingen nyckel till detta. Jag kollade runt på gummiverkstäderna och dom sa att det var ett hopplöst företag och att enda chansen var att svetsa på en annan mutter utanpå och försöka. Besiktningstiden närmade sig och det visade sig vara skitsvårt att få svetsarna att fästa så följden blev att dom ditsvetsade muttrarna släppte, det blev till att besikta med kassa däck. Nu spelade det inte så stor roll eftersom jag fick ombesiktning på några fler skitsaker i allafall.
Så här ser idiotmuttern ut på plats
På kvällen fick jag kontakt med tidigare ägarinnan som förklarde för mig var mutternyckeln fanns.
Pust vad skönt tänkte jag och satte idag igång med att lossa dom förbannade muttrarna med en mutterdragare, och det gick med viss möda att lossa bakhjulen. Framhjulen däremot satt som berget och det var med yttersta möda jag fick loss normalmuttrarna med ett extra lång skaft, muttermaskinen kom jag ingen stans med. Dom här djävulska idiotmuttrarna vägrade att ge sig. Jag for upp till däckverkstan och fick låna ett förstärkt fälgkors och en förlängare men gummigubben ville inte berfatta sig med det för han var ganska säker på att specialnyckeln skulle paja. Mycket riktigt, jag drog tills det smakade skit i munnen när ett metalliskt ljud uppstod och jag trodde i min enfald att muttern lossade, men det var bara idiotnyckeln som pajade och 2 stift brast som gjorde den oanvändbar.
Så nu har jag en bil med två slut sommardäck fram och två fina dubbdäck bak och hoppas att någon av bloggläsarna har ett vettigt tips att ge mig.
Dagen har inte bara bestått av elände. På förmiddagen har jag och filuren LillNisse med hundsällskap företagit en äventyrlig promenad runt Brunnsjön på ca 8 km.
Nisse och Rotweilern Dummy poserar på Brunnsjöberget.
Den sprallige jycken heter egentligen Acke så vart nisse har hämtat inspirationen från till det andra namnet får ni fråga Nisse om.
På fredag bär det av till nånstans neranför ekvatorn utanför Afrikas östkust, de Ni. Jag törs inte lova några uppdateringar av bloggen bara ett eventuellt kanske möjligvis.
OBS OBS! Uppdatering av hjulmuttereländet ver 1:2
Efter att legat och grubblat med sömnproblem till följd så slog mig tanken framåt 1 snåret i natt att jag kanske ska testa med en hålborr. Ja jag vet all borrar är ju till för att göra hål med men jag menar en sån där rörformad borr med härdade taggar i änden.
Hålborr, oskadad idiotmutter, kärnan som var kvar runt gängorna, konan, delar av muttern.
Och se det funkade. Gängorna klarade sig och även fälgen klarade sig. Det nötte hårt på borrarna och jag fick skaffa nya muttrar som gummiverrkstan bjussade på när jag kunde berika deras kompetensbank med mitt förfarande.
Vi hörs / Tomas