Lite granna kul klipp och bilder mm

Kan inte blåsa Er på en del lustiga snuttar men först ett par snygga bilder.

Carina Berg berättar följande om den här hojen.
Någon som har mer info om Herr Sund-gren/kvist ? Vet att han var en duktig TT förare. Åkte kommunalt =tåg, till tävlingar med mc:n nedmonterad i kartong. Stor stjärna under sent 40 tal och under 50-talet. Han körde en Silverpil? modell -32. Kan ha varit en fördel att dom var lätta och smidiga cyklarna på den tiden, med tanke på att han bar/åkte runt med den i en låda/kartong  Mc:n finns kvar, behöver endast oljebyte
Det här är Ragge Sunnqvist gamla tävlingshoj , Silver Pil ? från 1932/33
Nån som vet mer.
Christer Watz borde veta. Ser ut att vara en V twin  Husqvarna med bara en cyl kvar
 
Från ett varmt garage till en kall kille.
"The naked starter"
Dags för Isracingsporten att ta nya tag och förnya sig så att vi kan få med fler damer i publiken. Vi har redan testat det på Brunnsjön med gott resultat och ryktet spred sig snabbt på stan så våra utländska gäster måste lämna stan 2 timmar tidigare än beräknat när massorna av motorintresserade kvinnor riskerade att knäcka isen.
 
Kolla följande länk och tänk er själva att vi riskerar att inte få se denna natursköna scen i framtiden, våra barn måste tro att vi var tokiga som inte satsade mer på Brunnsjön 
 
Och nu över till Volvos senaste marknadsföringskampanj där man hittat nån fullmålad snubbe som håller på med nån slags fotbollstävlingsidrott när han inte säljer sig för 12 miljoner.
 
Nej tacka vet jag denna Finne som kränger andra fordon.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=6CdiPYNESTc
 
Se till att vika lördagen den 8 februari för en trivsam garagekväll.
Oraklet Tord Lundgren kommer att hålla ett föredrag med bildspel om Isracingens historia. Varmkorv och öl samt osande R olja i stekpannan borgar för den rätta Isracingkänslan kl 18.00 i isgaraget. Under eftermiddagen kommer det att metanolgasas med Isracinghojar på Holmsjön strax utanför Hedemora.  OBS Ingen entré men pilsnern och korven mm köper ni i Isgaraget. Välkomna
Vill ni veta mer så maila [email protected] eller ring mig Tomas 070 560 80 67

En vanlig vecka som blev lite annorlunda.

I måndags kväll fick jag via ansiktsboken en förfrågan från några isracingbekanta från Holland om det gick att ploga upp några träningsbanor för Isracing. Först var jag väldigt tveksam eftersom jag var ut och mätte isen en vecka tidigare med nedslående resultat men jag visste att det kunde var möjligt att ev få till banor i ena änden av sjön. 
Ut på tisdagen och mäter och de visar sig att det var tillräckligt med is 15cm där jag tänkt för att bära den lilla plogtraktor (1500kg) som jag har tillgång till, jag borrade och mätte var 20 meter för att vara säker.
Plogdags på onsdagen för att det skulle frysa på lite extra där jag fått bort snön. Jag hade under tiden också fixat logi för två förare och två mekar.
Se där två fina Isracingbanor till förfogande.
 
Man ska naturligtvis sluta när det känns bra. Banorna blev bra men jag tänkte att det skulle vara bra att ploga en påfart till banan så att man rullar på på mitten av rakan. Visst när jag sitter och plogar ett spår i vassruggen så slår mig tanken att det här att köra i vassen är nog inte så smart!
Knakelibrak säger det och traktorn går igenom med 2 hjul. Korkat? Javisst.
 
Faan också. Jag åker till den lokale bärgaren som säger att han inte går iland...med att bärga den men han tar kontakt med en firma i Borlänge som har en monterbar bock med medar på som går att använda för att lyfta upp den med. Det blir att dra upp till Borlänge och hämtade den samt att hemmavid fixa 4 lyftblock och en massa lyftstroppar. Jag skottade av all snö runtikring för att isen skulle stärkas eftersom det skulle bli 17- på natten.
Dan efter kallade jag in styrelsen för Brunnsjöns vintervänner så att vi på torsdagen kunde hjälpas åt att rädda mig ur dessa pinsamheter.
Lyftarbetet har startat
Efter att blivit upphissad så drogs den ut på tjockare is och sänktes ned på isen
 
Det blev till att bogsera iväg en nerisad traktor till ett varmgarage som en välvillig granne höll med. På lördagen hade jag lyckats få fart på den och om det vill sig väl så har jag kanske  tagit lärdom av detta.
 
På torsdagkvällen dök det upp en gammal bekanting i garaget som hade med sig en pytteliten skitfrän Sterlingmotor.
Matts Anderson demonstrerar sterlingsnurran för Proffessor Wärner
 
Fredag vid lunchtid dök dom flygande Holländarna upp efter att ha åkt 1400km i ett svep med sin buss, dom var självklart åksugna och satt igång med ett träningspass på en gång. På plats fanns då en Norrbagge Jo Saetre och en Töreboda pöjk Figge Olsson som bägge behövde lite gnuggning inför lördagens seriematch i Bollnäs.
Glad Norrbagge           Töreboda Figge                   Holländarna Gerrit Schukken. Simon Reitsma 
                
 
Trevligt folk dom här isracingmänniskorna. Holländarna hade med sig ett par nya dojor åt mig.
Klompen kallas dom visst på Nederländska. Man tackar ödmjukast.
 
Jag har ju i ett tidigare inlägg dragit till med en lättare spydighet mot garagevännen, Sätermannen, TinTin Stefan Ljung om att han aldrig blir klar med något projekt.Men i kväll ställdes mitt påhopp på skam när han startade sin ILOmotor försedda vattenpump efter renovering.
En nöjd projektledare efter väl förattat verk
Pumpen försågs genast med en kvalitetsmärkning
 
Sammanfattningsvis. Det sker alltid en massa berikande saker även på en normalt tråkig vintervecka.
Nu sitter dom flygande Holländarna i den bistra vinternatten nånstans i södra Sverige för att dyka upp i Friesland i morgon förmiddag. Jag kan se fram mot en vecka då jag kanske kan färdigställa en del ofärdiga saker i garaget och hålla mig från svaga isar.
 
Vi hörs / Tomas

Fartens värsta fiende.

Ja visst fan är det väl så att bromsen är fartens värsta fiende och i mitt fall ett av problemen för att få maskinkort på min sivagn.
När jag skickade in maskinkortsansökan för 9 månader sedan fick jag ett påpekande om att bromsskivan fram var på tok för liten för att kunna streta effektivt.
Visserligen så var det originalskivan som satt där, men som den lätt fartskraja person jag är så lät jag en firma i stan tillverka en större. Jag skickade in ett foto på mitt nya bromsarrangemang till maskinskortsansvarige som därefter tyckte att dom bromsok som satt på verkade veka och hade obestämbar årgång.
Nu har jag återigen repat mod och tagit tag i problemet. Jag har fixat ett par Brembo ok som borde heta duga. Men problemet är att dom är mer utrymmeskrävande så jag blev tvungen att återigen fixa en en bromskiva med 30mm offset för att kunna komma utanför fälgkanten och kunna ha en rejält stor skiva.
Efter en del snokande så hittade jag en skiva med rätt offset som skulle gå att bearbeta hos min favoritleverantör Biltema en firma som ofta hånas i mer snobbiga hojbyggarsammanhang men som ger mig något lystet i blicken.
Biltema har utmärkta maskinritningar på sin hemsida så det blev till att snoka upp en passande tallrik.
Valet föll på denna som hör till en Mercedes fint ska det va.
Kamrat Wärner fick gå loss på den med svarven och nu sitter den utmärkt.
Skivor till kaffet.  185mm 245mm och slutligen 284mm
 
Utvecklingsarbete (klickbilder)
Originalet 185mm                        Fas 2 245mm                         Fas 3 284mm Brembo ok
                                     
 
Nu återstår lite filande på fästen och sånt, men jag måste bestämma om jag på modärnt sivagnsmaner ska ha fotbromsen på 3 hjul och ett av framoken på handbromsen, eller fotbromsen på 2 hjul och bägge framoken i högernäven.
Det tar sig men ytterligare bysmide krävs,
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 

Vad månde bliva av detta.

Som av en händelse så föll för ett tag sedan mina ögon på en gammal sivagnsskärm som jag breddat och modifierat så den skulle passa miss piggy i en tidigare skepnad.
NU blev det ju ett annat karosseri med en vagnsskärm som funkade bättre för bakburkning, därför har denna futuristiska skapelse bara fått ligga i skymundan och längtat efter att få användas till nåt kul.
denna färgglada plastic fantastic sak kommer att få ett nytt liv
 
Ja som vanligt vet jag inte riktigt hur slutprodukten kommer att bli, men det är resan som är målet.
 
Vi hörs/ Tomas
 
 

Ännu mera garagenyheter

Se till att vika lördagen den 8 februari kl 18,00 för en trivsam garagekväll. Oraklet Tord Lundgren kommer att hålla ett föredrag med bildspel om Isracingens historia. Varmkorv och öl samt osande R olja i stekpannan borgar för den rätta Isracingkänslan. Drycker av allehanda lämpligt slag kommer att finnas i garaget,  Alla som läser detta är välkomna. På dagen kommer det också att köras en del isracing med blandat maskinmaterial på Holmsjön.
Ingen entré men ni får gärna betala mycket för varmkorven.
Gamla stjärnor Börje Sjöbom och Hasse "Manolito" Holmkvist
Det finns ju en hel del annat skoj att titta på i garaget
 
Dagens mopedfråga.
Eftersom det finns ett stort intresse även för klassiska moppar i garaget och moped/folkatoken Bullman släpar hit en del rariteter så kanske det kan vara på sin plats med ett kunskapstest.
Detta är motorn till moppen 
 
Detta är själva moppen som jag vill veta vad den heter,
 
Priset till den som gissar rätt utan att fråga Bullman är en fri entré till kvällspasset den 8e feb samt att få käka upp varmkorvarna som e.v blir över
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 
 
 
 
 

Garagenytt.

" Tokig i Säter" Denna fyndiga slogan har turistnäringen i Säter fastnat för och det bevisar väl att man har humor på den fronten. Men köpmannaföreningen i Säter verkar inte alls ha samma sinne för humor utan kom med ett motdrag som ingen kommer ihåg trots att man kostat på flaggor och banderoller för mycket pengar med budskapet "Söta Säter", hur töntigt som helst.
 
Nu är det ju så att det huserar 2 Säterbor i vårt sköna Isgarage och jag vet att dom uppskattar den först nämnda sloganen bäst. För säkerhets skull så har dom fått gargeplatser vid depågatans ände. Dom omges av lillAnders som nästan aldrig finns där, i Afrika på vinterhalvåret och snåljobbar härhemma på sommarhalvåret och nyttjar mestadels sin plats som ett bygglager. Mellan Sätertokarna huserar raggarZacke som heller aldrig är där utan ägnar sin fritid till att pula med 4 hjuliga Jänkare men har ett par isracingvrak parkerade för syns skull.
 
Det känns skönt att pojkarna från lillebrorskommunen vet sin plats.
Här är Jungens bås som huserar ett oräkneligt antal påbörjade projekt. Det pågår vadslagning om när han kommer att bli klar med nåt.
Han driver för övrigt en djupsinnig blogg http://satermannen.blogspot.se/ och går under artistnamnet Sätermannen och kallas även sommartid för TinTin
 
Den andra Sätertoken som kom in efter nyår är min äldsta brorsa Svante som till skillnad från mig betraktas som ordningsam men skenet kan bedra.
Svante höjer såväl standarden på mekbåsen som medelålder i garaget.
Välkommen in Svante
 
Även svante driver en blogg. http://hojbygget.blogspot.se/.
 
I lördags (kväll) drog Lerhandlarn Benny igång en välkommen ommöblering och välbehövlig rensning i garaget så nu väntas nästa drag bli gulröd blommiga gardiner i svetsbåset, huslig är han Lerhandlarn
Ett gäng körbara alster som bara väntar på att få luftas prydligt parkerade av Benny. 
Jag blev tvungen att flytta 2 hojar så hjulstorlekarna harmonierade
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 

RSS 2.0