Fartens värsta fiende.

Ja visst fan är det väl så att bromsen är fartens värsta fiende och i mitt fall ett av problemen för att få maskinkort på min sivagn.
När jag skickade in maskinkortsansökan för 9 månader sedan fick jag ett påpekande om att bromsskivan fram var på tok för liten för att kunna streta effektivt.
Visserligen så var det originalskivan som satt där, men som den lätt fartskraja person jag är så lät jag en firma i stan tillverka en större. Jag skickade in ett foto på mitt nya bromsarrangemang till maskinskortsansvarige som därefter tyckte att dom bromsok som satt på verkade veka och hade obestämbar årgång.
Nu har jag återigen repat mod och tagit tag i problemet. Jag har fixat ett par Brembo ok som borde heta duga. Men problemet är att dom är mer utrymmeskrävande så jag blev tvungen att återigen fixa en en bromskiva med 30mm offset för att kunna komma utanför fälgkanten och kunna ha en rejält stor skiva.
Efter en del snokande så hittade jag en skiva med rätt offset som skulle gå att bearbeta hos min favoritleverantör Biltema en firma som ofta hånas i mer snobbiga hojbyggarsammanhang men som ger mig något lystet i blicken.
Biltema har utmärkta maskinritningar på sin hemsida så det blev till att snoka upp en passande tallrik.
Valet föll på denna som hör till en Mercedes fint ska det va.
Kamrat Wärner fick gå loss på den med svarven och nu sitter den utmärkt.
Skivor till kaffet.  185mm 245mm och slutligen 284mm
 
Utvecklingsarbete (klickbilder)
Originalet 185mm                        Fas 2 245mm                         Fas 3 284mm Brembo ok
                                     
 
Nu återstår lite filande på fästen och sånt, men jag måste bestämma om jag på modärnt sivagnsmaner ska ha fotbromsen på 3 hjul och ett av framoken på handbromsen, eller fotbromsen på 2 hjul och bägge framoken i högernäven.
Det tar sig men ytterligare bysmide krävs,
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tre bultra, Med så mycket bromsverkan lossar vä skivan från fälgen.

2014-01-24 @ 09:57:44
Postat av: bloggarn själv

Nja 3 skruvar är så klart inte tillräckligt. Det var ju den något flickaktiga originalskivan som innehöll det ringa antalet. Den mer maskulina storskivan innehåller hela 6 skruvar av m8 dimension om det sen är tillräckligt vete väl fåglarna men det ryms inte fler.

2014-01-24 @ 22:39:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0