Veckoslut.

Varför heter det så? Tiden rullar ju på oavsett vad man kallar dagarna, visserligen så är ju arbetslivet numera så anordnat att man ska jobba 5 dar och kunna vila och samla krafter i 2 dar.
Eftersom lönearbetet tär på den arbetande människan och man kanske inte orkar med att göra så mycket mer på vardagarna så försöker man göra det i veckoslutet. Det ska ätas gott, supas, idrottas, påtas i trägårn, eventuell sexutbyte, gås på allehanda evenemang och idkas all möjlig fritids och hobbyverksamhet vilket för med sig att man stressas och utmattas mer i veckosluten än på vardagen.
Maj och Juni månad är dom mest spirande på alla plan, det gröna gror och utbudet på allehanda evenemang är oändligt.
Jag sa för många år sedan till mig själv att jag inte ska ta åt mig några göromål från maj till midsommar längre eftersom jag i största delen av mitt vuxna liv stått som arrangör och tävlingsledare för att hela tiden glädja andra.
Det gick på skit!  Den här veckan har jag i mitt stillsamma pensionärsliv hunnit med att att lönearbeta ett par dar,köpt ett framtida 2 hjulsprojekt.
Mitt senaste projekt en kinesisk 50cc påhängare i en Cruisercykel.   
Jag har en svag bild i skallen om hur den ska bli.
 
Vidare har jag sedan en tid och under fredag lördag intensivjobbat med en racerbilutställning som jag egentligen inte skulle göra. Det var en minnesutställning från Hedemoraloppet 1954 och jag har även själv svaga minnen från det loppet. Jag har ju lovat mig själv att inte befatta mig med 4 hjulingar men rätt som det är så sitter jag där mitt i smeten och fattar inte hur det gick till.
RallyHarry Bengtsson en legendar som körde Porsche i Hedemora 1954 fanns på plats
Frank Högmans Nordic special var också med 1954 och vann sin klass
Den rattades då av John Kvarnström
 
Igår kväll kom det nerhaltande på kryckor till Isgaraget en trots brutet ben glad gosse som heter Robin Jansson och han har byggt sin alldeles egna motordrom. Han trillade ner med sin Indian Scout och bröt benet nyligen men det bekymrade inte honom, han såg bara framåt. I sällskap hade han en annan dödsryttare från Sala Tomas Ekström som köpte en svartqvarna 1948 av mig för ett år sedan som han har kört i motordromen från Sala med . Robin köpte Sunes Lifanutrustade REX telspeed ca 1952 för att köra i sin tunna med. Kul värre att isgaraget levererat 2 hojar till dödsryttarna.  Kolla hojens vidare äventyr på länken nedan.
Det finns nu 2 motordromer i Sala och 2 i Västerås. En kul trend.
 
Jag har nu på kvällningen påtat i jorden på kolonilotten 
 
Nästa vecka tar jag hand om mig själv och ger mig ut på en längre MC tripp med campingutrustning.
Torsdag morgon äntrar jag lastbilsfärjan i Kapellskär mot Nådendal föra att sen ösa på upp till Heinola där jag på lördag kollar Enduro VM. På lördag eftermidag åker jag vidare till Botnia Ring i Jurva för att kolla Classic Road racing på söndagen och naturligtvis träffa en del gamla vänner från classic racingen. Söndag eftermiddag rullar jag norrut efter Finska kusten och målet är att efter ett par dar ha nått polcirkeln innan jag vänder söderut på Svenska sidan av bottenviken. Jag borde vara hemma runt den 12 juni igen.
Kanske men bara kanske kan jag lämna nån rapport om min MC tur under resans gång.
 
Vi hörs /Tomas
   

Kommentarer
Postat av: grogg

Låter riktigt roligt det där, och du kommer att röra dig i riktiga kulturbygder ;)

Har du lagt in någon speciell rutt i GPS:en? Från Jurva blir det förmodligen en för lång omväg att åka ner till Närpes och ta Strandvägen till Vasa. Det är väl via Vasa och de svensktalande bygderna du tänkt dig?

Från Vasa norrut längs riksåttan föreslår jag att du sedan tar av på 749 och åker via Nykarleby mot Jakobstad.

Från 1 maj till sista september samlas Nostalgiknuttarna på Jakobstads torg varje måndagskväll vid sextiden för att med start kl.18.30 åka iväg på veckans gemensamma körning till något mål i nejden. http://www.nostalgiknuttarna.fi/korprogram_2006.html

På vägen ut från Jakobstad åker du förslagsvis via hamnen och kollar ifall motormuseet är öppet http://www.jmap.fi/jakobstads-motormuseum/

Till stösrsta del består samlingarna av Pelles båtmotorsamling men det finns en och annan MC också. Är han fortfarande vid god vigör och på plats så kan det i värsta fall bli att han bjuder på kaffe och halar fram dragspelet.

Sen fortsätter du på väg 749 via Larsmo norrut. En glass på stranden i Kalajoki kan ju vara rogivande det med.

2014-06-03 @ 18:15:20
Postat av: bloggarn själv

Ojojoj. Massor av heta tips som jag tar till mig. Än så länge har jag bara 3 delmål men nu kan jag fylla på den listan. Tack för tipsen.

2014-06-03 @ 21:10:12
URL: http://www.albinracing.blogg
Postat av: grogg

Är du inte bekant med bygden så finns det ju massor att hitta, beroende på intressen och tid men jag förstår att du har en hyfsat tight tidplan.

Något du lätt kan kryssa är ju minnesmärken från Finska Kriget, när östra rikshalva gick förlorad åt ryssen, dom är ju så att säga i din färdriktning :-/ Efter Kalajoki, nästa bensträckare vid minnesmärket i Siikajoki?

Kör du bara för att ta dig fram kan jag lova att E8:an är tråkig som f..n att köra. Rakt-rakt o skog och inte kan jag väl säga att jag tycker att det är bättre på E4:an på andra sidan

Hur som helst är Österbottens Strandväg utmärkt med skyltar med en fyr http://www.rantatie.com/?lang=sv

2014-06-03 @ 22:27:27
Postat av: Bloggarn själv.

Nu du herr Grogg så har jag ritat om min färdplan och kommer att rulla in på väg 749 som på kartan ser trevligare ut än att mala på efter E 8. Det kommer också att bli en del avstickare in efter Österbottens strandväg. Planen för Sverigesidan får värka fram under resans gång. Med Alvedon och en "Airhak" så hoppas jag att stussen och ryggen pallar.
Tack för hjälpen.

2014-06-04 @ 18:49:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0