Runes stuga och lite till.

Som gammal orienterare så tycker jag cykelturerna blir extra trivsamma om man får leta lite orienteringskontroller. Cykelpasset kallas ett paket med kartor och 43 kontroller i Hedemorabygden utplacerade. Sen väljer man ju själv hur många kontroller man vill hitta per runda.  
Under dagens motionstur på cykeln så slog det mig att jag i trakterna där jag befann mig hade stött på ett fantstiskt ställe under en orienteringstävling för ca 35 år sedan.
Jag hade ett hum om var det låg så jag tog en genväg med min cykel genom skogen på en gammal skogstig i förhoppning om att hitta dit igen.
Det var visserligen en totalt ocyklingsbar stig så det blev till att släpa och bära cykeln på leriga stigar ett par km.
Då uppenbarar sig i en solbelyst glänta i skogen det jag letat efter och det såg ut precis som jag mindes den.
Rune Myrsells stuga finns kvar.
Rune som byggde stugan var en snickare av den riktigt gamla stammen som alltid gick klädd i blåbyxor med en tumstock i fickan och en prilla under läppen.
Stugan är timrad av ca 5cm timmer och det yttre lagret är tätat med mossa, mossa som också funkar som isolering mellan lagren.
Han var en stor djurvän och det sitter fågelholkar överallt 
Nybyggare Rune Myrsell. Ifall brevbäraren dyker upp  
Rune berättade en gång för mig när han var in till stan och provianterade under ett sensibelt rus att han byggt stugan för att få vara ifred från världen då och då. Han berättade att han kunde tillbringa en eftermiddag med att sitt på en stubbe och mata myrorna med sockervatten som han hade på ett tallbarr.
Köksavdelningen
Sov och vardagsrum
Här kan jag gott och väl tänka mig att sitta och skita
Skithuset från baksidan
 Skapligt ställe i vedboden finns ved som räcker en hel vinter.
 
Ja en fin cykeltur blev det trots att jag emellanåt glömmer att jag inte är 63 år längre så när jag är som längst bort har jag förbrukat det mesta av mina kraftreserver så returresan blir väldans dryg.
Undrar när jag ska lär mig? Kanske i sjuttioårsåldern.
På lördag drar garagegänget ut på en lättsam mopedtur guidad av Nicodemus och Wärner
med motordrivna maskiner. De blir kul de. 
Det kan bli nåt i hästväg.
 
 
 
 
Rapport kommer senare från moppeturen
Vi hörs /Tomas
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Svante

Det är bara långrockarna som fattas Isgaragegänget.

2014-05-16 @ 00:15:31
URL: http://hojbygget.blogspot.com
Postat av: Anonym

En fantastisk stuga och en fantastisk gubbe.

2014-05-18 @ 10:41:25
URL: http://bittterpittten.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0