Unik hybridmoppe under utveckling i Isgaraget.

Många har väl hört talas om hybridbilar alltså en hybrid mellan elmotordrift och förbränningsmotordrift.
Detta är ett steg för bättre luft att andas och en besparing av jordens resurser.
Elcyklar är ett bra fortskafffningsmedel för att helt undvika fossila bränslen och få lite motion alltså en slags hybrid mellan el och muskelkraft.
Men hur gör man när strömmen i batteriet på cykeln  tar slut? Jo man tar naturligtvis till sin muskelkraft och trampar på, men när kraften i benen tryter och man har långt hem, vad gör man väl då?
Här finns svaret. Ett embryo till den ultimata veliosopeden.

Man tar helt enkelt en elcykel av den här typen och lyfter bort batteriet som sitter placerat framför bakhjulet för att sen placera batteriet på packhållaren. I det nu frigjorda utrymmet kan man placera en 50cc Kinesisk påhängarmotor som drar ca 0,25 liter milen. Under tiden man kör bensinmotorn kan man nyttja cykelns elmotor till att återladda batteriet.
Alltså har vi här en hybrid med 3 drivkällor vilket torde vara ganska unikt.
1. Batteridrift    2. Muskelkraft   3. Förbränningsmotor
Med dessa tre alternativ så borde detta vara den ultimata cykeln.
 
Och nu något helt annat. Yngsta sonen hemma på besök och han har en gammal Fiat Punto som ser så kriminell ut med rollad mattsvart färg och mörka rutor att vi kallar den pundarPunton.
Nu bestämde sig Rasmus för att piffa upp den så det blev en ansiktslyftning i ordets rätta bemärkelse så den fick en mer positiv utstrålning
Puntons nya look. En gladare utstrålning.
 
På torsdag bär det av till Jönköping och Bilsport Custom och MC mässan för att ställa ut mitt påhängarmoppebygge "Bakis" för att skönhetstävla i klassen Custom moped, 
Mitt utställningsobjekt "Bakis" Namnet kan ni ju alltid fundera över
Om någon tänkt sig till Elmia nu i påsk så går det alltid att få låna en utställarbiljett av mig. Hör av sig bara
 
Vi hörs /Tomas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0