Försök till motorsportfri semestervecka

Till att börja med en förklaring till lite slött bloggande.
1. Tappat skrivargnistan.
2. Maskinernas trilskande.
En dator som ska laga sig själv efter diagnos, den har hållt på ett dygn nu.
  En telefon som jag tidigare trott varit okrossbar men som helt plötsligt har fått en spricka i fasaden  
Visserligen var datorn så pass trött på sig själv så den föll oturligt i golvet så nu har jag skrämt liv i den gamla pestsmittade HP mojängen och telefonen funkar ju ännu trots ett krakelerat glas.
Annars så är ju dödade datorer och telefoner min kompis Luddes expertområde ofta i rent vredesmod.
Kolla hans blogg så får Ni se klicka på den här bilden bara
 
Nog talat om trasiga grejer. Jag och frugan har varit på bil/camping/cykelsemester i Danmark, ni vet nationen som åkte på pisk av vårt U21 landslag i fotboll på lördagskvällen.
Vi körde med Tysk packning men utan kanot.
Baksätet fylldes snabbt från golv till tak med campingutrustning.
Lökken var första målet där vi tältade i 4 nätter. Trevliga dagsutflykter på cykel mat och Dansk pilsner stod på programmet.
Det vimlade av hängseglare som nyttjade uppvindarna där gamla Nordsjöns vindar trycks uppåt vid sanddynerna, man vart nästan lite sugen på att testa.
Äre kappsegling? Nej det är midsommardagen.
Vackra solnedgångar bjuds det på.
23 Juni firar Danskarna St Hans afton. Man slår ihop valborg med midsommarafton och eldar lite på stranden. Hornblåsare, mycke folk, en gammal sångare som sjungit på stranden i halvfjärs år och rösten lämnade honom för ca fjärs år sedan. En.politiker höll ett långt obegripligt tal som troligen innehöll humor för folk skrattade. Han nämnde en svart häst och skolbarn. Idrottsföreningen sålde.alkohol på stranden och solen gick ner
Då bränner man bål på stranden och hälsar sommaren välkommen
Kulturen ska ju ha sitt så vi for vidare genom Danmark för att så småningom hamna på en camping i en bye med lustiga namnet Nivå som finns ca 16 km söder om Helsingör. Det blev av bekvämlighetskäl till att hyra en stuga på Nivå camping. Att vi hamnade där var ingen slump eftersom målet var att tillbringa en heldag på Lousiana konstmuseum som fanns på lämpligt cykelavstånd.
En spännande utställning av Peter Doig var uppriggad
Det kändes nästan lite för kort tid med en dag där eftersom man upptäckte nya saker hela tiden och glyptoteket i det stora parkområdet innehöll överraskningar hela tiden.
Statyer skulpturer och en massa mysko fanns överallt.
Det är min kära hustru till höger
Färden gick vidare till småland och Värnamo för ett kärt besök hos sonen Martin med familj.
Det var då det sprack att kunna ha en motorsportfri vecka. Det blev till att dra till skogs och kolla rallytävlingen Skill 500.
Picknick i rallyskogen med sonen Martin barnbarnet Nova fru Gudrun och undertecknad
Värstingbilar i all ära men det är vackert att se en Volvo 940 göra ett föruppställ för att sen vräka bilen på returen genom böjen. Snyggt.
Klicka på bilderna
Kördes även med klassiska bilar. En vårbjörksgrön SAAB väcker känslor
Sådärja det blev allt en del skrivet ändå. Nu skiter jag nog i bloggandet ett tag till. Ska med frun till Vansbro då hon har för avsikt att simma i den skitkalla västerdalälven på söndag. Sen lite kneg nån vecka och kanske en cykelsemeter till o.s.v.
Vi hörs /Tomas

Glada dagar i Våler

Jag tror det var år 1999 som jag besökte racerbanan i Våler Norge för första gången, då som mek, påskjutare och potatiskokare åt kompisen Pelle. Jag fascinerades genast av stämningen och maskinerna inom classic racing, och det fortsatte med att jag så småningom lyckades bygga en egen 40 tals racer. Jag samlade delar i 3 år eftersom det gällde att hitta delar som var äldre än 1947 för att bli rätt klassad. Jag knåpade ihop en maskin bestående av ett Norton chassie med en Svensk Albinmotor till, och med den så körde jag på alla Nordiska banor som det körs classic på under 5 säsonger.
När jag började tröttna och ett par kompisar köpte en halvfärdig sidvagnsracer så brann det till i skallen och jag inhandlade ett förvridet metallskellett för metallpriset.
Det var det här jag släpade hem. Ett rosafärgat metallskellett som genast fick namnet Miss Piggy.
Ett och ett halvt år senare så var det planerat för en tävlingssäsong med Miss Piggy trodde jag.
Nej Nej Nej. Sa den som vid den tiden hade makten över att utfärda maskinkort ( maskinkort är ett slags regestreringsbevis för tävlingsmaskiner) jag ändra allt som han påpekat men personen hade något personligt agg mot mig och hade gett sig fan på att jag inte skulle få den godkänd så när jag tyckte att allt var enligt regelboken så vägrade han ge den ett godkännande då han tyckte den hade fel färg.
Så här blev det men tyvärr ej godkänd av den genusbefriade maskinkortsutfärdaren.
Jag gav upp kampen och lämnade en skrivelse till MCHK styrelsen och förklarade hur galet allt var men jag kan inte påstå att dom har varit intresserade av att få sidvagnsklassen att växa om man inte tänker köpa nytillverkat för 250000.
Istället så slumpade jag bort den och en trevlig Norrman vid namn Tor Halvorsen köpte den på nyårsdagen i år.
Tor som är en duktig MC mek har gjort en del små modifieringar och lyckats få ett maskinkort i Norge så den var startklar till tävlingen i Våler.'
Tor och dottern Ariel med en nybesiktigad Miss Piggy. Redy to race,
Debuten gick strålande. Trots att såväl maskinen, föraren och burkslaven är nybörjare så gick det över förväntan. Den snurrrade och gick fint, Ariel trillade av på träningen och var öm i kroppen men bet ihop och hängde i igen (tuff tjej det där) Det blev klasseger bägge dagarna, visserligen dök inga fler i C  klassen upp men likväl så hade dom ekipage efter sig och körde på riktigt bra varvtider.
Här går det fort
Lyckliga efter målgång
Familjelycka. Far och dotter.
Jag tror att jag nog var lika lycklig som dom på prispallen och det fuktade allt lite i ögonvrån.
 
Man ska inte bli överraskad av något på MC campingen i Våler man har släpvagnar med stora indiantält packade elverk och annat efter motorcyklarna.
Den här har som livbåt släpat med sig en MTB. Kan bara ske i Norge
Min enkla boning. Ett hus med väggar av tyg och en motorcykel är ju alla tiders.
 
Nu väntar campingsemester med lilla duvan en liten Toyota och två cyklar i Danmark. Vi tar färjan från Göteborg på midsommarafton sen får vi se vad som händer.
 
Vi hörs /Tomas

Motormuseer i min närhet.

Jag har varit lite lat och oinspirerad med skrivandet så det är med viss ansträngning jag försöker igen.
Jag tänker slå ett slag för Hedemora motormuseum där jag har parkerat två av mina mina  hojar eftersom det börjar bli överfullt av mina grejer i Isgaraget och mek utrymme behövs.
Kalle Johansson eller "Klurik" som han kallas är mannen som förvaltar och driver detta. Det är trångt och hemtrevligt i ett par gamla garage i Hedemora centrum och en hel del unika fordon finns att finna där.
Och entrén är löjligt billig bara 20 spänn, för Klurik vill inte att kultur ska kosta skjortan.
 
Min ESO speedway MC har trängt sig in på museet.
 
Även min vackert röda REX roadmaster 1950 har funnit sin plats inträngd bland en mängd andra REX hojar
Ett till utmärkt museum finns i Torsång i Borlängetrakterna där är det dessutom veteran MC- träff varannan onsdag hela sommaren.                                                    
Torsångs motormuseum ligger vackert mellan sjön Runn och Dalälven.         
Tisdagsträffarna i Säterdalen går ju heller inte av för hackor. Vid vackert väder så kan det dra uppemot 400st vackra två, tre, och fyrhjuliga fordon och en publik på ett par tusen åskådare.
En vacker INDIAN med sidvagn i Säterdalen
Det domineras av jänkarbilar men jag gillar gamla Europeer minst lika mycket.
En skön gammal MG med läderklädd bakdel och fiskstjärtsavgasrör.
Det blir inte så mycket snyggare än så här. ( Jag menar inte skägget)

Upptäckte förra veckan ett fantastiskt ställe utanför Hofors
 
I morgon blir det till att packa min BMW tegelsten med tält och sovutrustning samt pulverkaffe, tubost, bröd och sist men inte minst Matjesill, färskpottatis, gräddfil, gräslök och en knippa öl.
Nu bär det av till Våler för att heja fram mitt gamla sidvagnsprojekt "Miss Piggy" som ska göra tävlingsdebut. Hoppas det funkar med allt för Tor Halvorsen och burkslaven så jag äntligen får se mina drömmar förverkligas med den genusdesignade maskinen.
Lägg märke till startnumret 99 som blir nöfnöf på Franska.
Jag hittade ett inslag från lokalTV Dalavision med ett reportage från MOON bikeshow i Verket Avesta i vintras. Inslaget börjar med att MOON Håkan interjuvas ca 11.10 min in på rullen och vid ca 18 min så visas hojarna min cruisermoppe och mina skrotskulpturer finns med i början av rundvandringen. Klicka på länken så rullar det.
Vi hörs /Tomas
 
 
 
 

Lite franskt muntrar ju alltid upp.

I mina svindlande fordonsaffärer med gammal husbil och annat hit och dit så vill jag nu tillkännage att jag numera kör franskt. " Merde" jag lovade mig själv en gång i tiden att jag efter att ha bytt alla hydraul och bromsledningrar samt fyra stycken gasklockor på en Citroen att jag aldrig mer skulle köpa en cittra.
Som vanligt är inom politiken och i det verkliga livet  så är det hur lätt som helst att riva upp en massa gamla löften.
 
Vet ni förresten att Amerikaniserade och enkelriktade människor skriver IRL som betyder "In Real Life" i stället för det svenska "i verkliga livet" IVL? Vart är det Svenska språkbruket egentligen på väg?
 
Jaha nu är jag ägare till en Fransk bil med gula framlysen
 
Till mitt försvar kan jag väl avslöja att en Citroén Berlingo egentligen är en förklädd Nissan och den Franska bekvämligheten med dess trivsamma fjädring inte finns på denna dussinbil.'
 
Det kan bli läge för lilla duvan (la petite colombe) och jag att köra Franskt framöver.
 
Vi hörs /Tomas

RSS 2.0