Glada dagar i Våler

Jag tror det var år 1999 som jag besökte racerbanan i Våler Norge för första gången, då som mek, påskjutare och potatiskokare åt kompisen Pelle. Jag fascinerades genast av stämningen och maskinerna inom classic racing, och det fortsatte med att jag så småningom lyckades bygga en egen 40 tals racer. Jag samlade delar i 3 år eftersom det gällde att hitta delar som var äldre än 1947 för att bli rätt klassad. Jag knåpade ihop en maskin bestående av ett Norton chassie med en Svensk Albinmotor till, och med den så körde jag på alla Nordiska banor som det körs classic på under 5 säsonger.
När jag började tröttna och ett par kompisar köpte en halvfärdig sidvagnsracer så brann det till i skallen och jag inhandlade ett förvridet metallskellett för metallpriset.
Det var det här jag släpade hem. Ett rosafärgat metallskellett som genast fick namnet Miss Piggy.
Ett och ett halvt år senare så var det planerat för en tävlingssäsong med Miss Piggy trodde jag.
Nej Nej Nej. Sa den som vid den tiden hade makten över att utfärda maskinkort ( maskinkort är ett slags regestreringsbevis för tävlingsmaskiner) jag ändra allt som han påpekat men personen hade något personligt agg mot mig och hade gett sig fan på att jag inte skulle få den godkänd så när jag tyckte att allt var enligt regelboken så vägrade han ge den ett godkännande då han tyckte den hade fel färg.
Så här blev det men tyvärr ej godkänd av den genusbefriade maskinkortsutfärdaren.
Jag gav upp kampen och lämnade en skrivelse till MCHK styrelsen och förklarade hur galet allt var men jag kan inte påstå att dom har varit intresserade av att få sidvagnsklassen att växa om man inte tänker köpa nytillverkat för 250000.
Istället så slumpade jag bort den och en trevlig Norrman vid namn Tor Halvorsen köpte den på nyårsdagen i år.
Tor som är en duktig MC mek har gjort en del små modifieringar och lyckats få ett maskinkort i Norge så den var startklar till tävlingen i Våler.'
Tor och dottern Ariel med en nybesiktigad Miss Piggy. Redy to race,
Debuten gick strålande. Trots att såväl maskinen, föraren och burkslaven är nybörjare så gick det över förväntan. Den snurrrade och gick fint, Ariel trillade av på träningen och var öm i kroppen men bet ihop och hängde i igen (tuff tjej det där) Det blev klasseger bägge dagarna, visserligen dök inga fler i C  klassen upp men likväl så hade dom ekipage efter sig och körde på riktigt bra varvtider.
Här går det fort
Lyckliga efter målgång
Familjelycka. Far och dotter.
Jag tror att jag nog var lika lycklig som dom på prispallen och det fuktade allt lite i ögonvrån.
 
Man ska inte bli överraskad av något på MC campingen i Våler man har släpvagnar med stora indiantält packade elverk och annat efter motorcyklarna.
Den här har som livbåt släpat med sig en MTB. Kan bara ske i Norge
Min enkla boning. Ett hus med väggar av tyg och en motorcykel är ju alla tiders.
 
Nu väntar campingsemester med lilla duvan en liten Toyota och två cyklar i Danmark. Vi tar färjan från Göteborg på midsommarafton sen får vi se vad som händer.
 
Vi hörs /Tomas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0