Nästan vårdagsjämning.

Jaha, då drar det ihop sig till vårdagsjämning, alltså är vi på den här sidan vintersolståndet halvvägs till sommarsolståndet (midsommar). Det enda som stör mig är varför vi ska behöva krångla till det med sommartid. Har vi inte tillräckligt ljusa sommarkvällar ändå i Sverige kanske? Måste man ändå krångla till det så vore det istället bättre att kunna ha en timme mer ljus på eftermiddagen vintertid och backa en timme på sommaren eller helt enkelt skita i att flytta timvisaren på hösten och behålla det vi kallar sommartid året om i Sverige.
 
Nu har jag fått beklaga mig en stund så jag vill istället berätta om den gångna helgens äventyr i Tyrolen. Jag och barndomskamraten Greven Leif Redhe har ju varit i Inzell och sett årets sista VM deltävling i isracing, och det blev en angenäm tillställning.
#5 Stefan Svensson  #3 Dimitri Khometsevich  #11 Vitaly Khometsevich #1 Danil Ivanov
 
Senast jag var i Inzell var 2002 och det var nog ca 10 år sedan jag såg en VM deltävling och jag tycker nog att det känns ännu snabbare nu och nerläggen känns ännu hårigare. Ryssarna är så grymma , det är bara stundtals som förarna från väst kan utmana men över mållinjen är alltid Ryssarna före. Det vi i väst kan hoppas på är nog ungdomarna, Öterrikaren Frans Zorn är väl närmast och även Stefan Svensson är där och nosar men jag tror dom nått sitt max. Glädjeämnet var på lördagen Daniel Hendersson 23 åring som är inne på sin andra riktiga säsong och tycker själv att han lär sig för varje heat som går samt att han har en riktig tävlingsdjävul i sig och är beredd att träna hur mycket som helst för att nå toppen.  En frisk fläkt från Tyskland är den unge Johann Weber  som alltid tokladdar och verkar helt orädd men han måste nog lära sig att välja tillfällena bättre i sina vildsinta omkörningsförsök.
Gunter Bauer som kommer från grannbyn och har varit med vääääldigt länge.
 
Eftersom vi hade hyrbil frå Salzburg så var det ganska så trivsamt att glida runt i alpbyarna och turista en del.
 Vår KIA sportage hyrbil och det trivsamma panget vi bodde på
 
Det blev besök i skidskytteorten Ruhpolding och kabinbana upp på Rauschberg 1670m öh.
Snö och snygg metallkonst på toppen
Massor av skärmflygare seglade runt som också hade tagit kabinbanan upp på toppen. Fantastiska vyer med utsikt över alla dalgångar. Det är väl bara brorsan som upplevt något bättre i Norge kanske
 
Leif hade fuskat med klädkoden för vandring i snö, hans espandrillos var kanske inte bästa valet men det blev ju mer plats i resväskan för tullfritt på det viset
 
Trevlig underhållning på bykrogen i Inzell . Kanske inte musik som jag normalt gillar men i rätt miljö kändes det helt rätt.
Här öser man på för fullt med ompa hompa och joddel. Trivsamt
 
Även om Inzell marknadsför sig som en hälsort med klar och fin luft så blev jag nog inte mer vältrimmad efter resan, boven i dramat är god öl och fet mat det här med eget ansvar kan vi lämna därhän..
 
En för helgen framtagen menu. Allting går att sälja.
 
Näringsrik Tysk kost. Surkål, knödel och en liten julskinka.
 
Hemma igen så väntar slutspurten av vintern.
På lördag bär det av till Uppsala för SM final i Isracing
 
Då kanske vi ses i Uppsala på lördag /Tomas

Kommentarer
Postat av: Lennart Alm

Hej Tomas! Om jag hade vetat att ditt resesällskap var/är en greve så hade jag aldrig duat honom. Jag ber så mycket om ursäkt! Förutom att träffa dig/er så är mitt största minne/behållning av 2015 års isracingsäsong: 1. Ove Ledström i Assen 2. Ove Ledström första heatet på Studenternas i årets SM (tangerat banrekord) Hälsningar Lennart Alm som var med på Austrian Airways t o r Arlanda Salzburg

2015-03-23 @ 12:15:28
Postat av: Bloggarn själv

Hej själv Lennart. Visst sörru jag får väl titulera mig som grevens adjutant. Vi jobbar vidare med klädkoden så det inte blir pjäxor på midsommarafton.
/Tomas

2015-03-23 @ 22:16:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0