Fånigt att övergå till normaltid när mörkret kommer.

Idiotiskt att flytta tillbaka klockan inför vintern då mörkret ändå faller så tidigt.
Som så många andra vansinnigheter så är det en Amerikansk uppfinning.
Så här står det i Wikipedia:
Anekdotiskt anförs USA:s ambassadör Benjamin Franklin som skapare av sommartiden med sitt förslag i Paris 1784 att man skulle börja stiga upp tidigare om morgnarna. Han skrev att han själv brukade stiga upp klockan tolv och blev förvånad då han en dag vaknade vid soluppgången och såg solen stråla klart.
Jag tror det bara är något konspiaratoriskt som ska få in oss i en höstdepression och avtrubba alla glada ljussökande människor.
 Titta bara vad depressionsmörkret gjort med glaset på min beroendegivande vän
Eftersom jag för tillfället (hoppas jag) hoppar runt på kryckor med en ledbandskada i knäet så kan jag lyxa till det genom att ta små bilturer i hembygden för att kolla upp eventuella förändringar i bygden
Äckligt svullet knä                                                     fyllt med äcklig vätska
                                                 
Jag fick äntligen se det nybyggda bryggeriet i Ingvallsbenning
Från att ha gjort lite hobbyöl vid diskbänken till att sen övergå till microbryggeri så har den driftiga civilekonomen Björn Falkeström utvecklat sin hobby, sin dröm och sitt Öl Oppigårds öl till en prisbelönt och efterfrågad produkt som nu säljs i landets alla systembutiker. Det nyuppförda bryggeriet ligger på IK Grim gamla fotbollsplan han har varit förutseende nog att bygga ett eget reningsverk till anläggningen.
 
Ett ljus i höstmörkret var Isgaragets höstutflykt på moppe där jag tyvärr på grund av mitt eländiga tillstånd äkte mer ståndsmässigt i följebilen.
Hanomag och Saab95 som föjebilar
Startklara motormän på moppar av olika fason
Första stopp hos Elving i Grådö med såväl ånglok som ångbåt på gården.
På grund av ett tidigt ras på Örjans moppe han kom 400m så blev det byte till traktor
En stor jetmotor fanns i Elvings fantastiska samlingar
Moppefärden gick vidare till Pålsbenning, där företogs motocrossarkeoligiska undersökningar för att hitta rester efter motocrossbanan där sista tävlingen kördes 1962 och en del spår hittades.
 
Vidare mot Dormsjö för ett besök hos Kalle Lundkvist och hans fantastiska stuga. På vägen dit så blev det bärgning nummer två då bakringen på Nicodemus Apolla blev platt.
Smärtsamt då Nicodemus fick lämna över Apollon till bärgarteamet.
Det bjöds på vedeldade nygräddade våfflor med grädde och hjortronnsylt hos Kalle
Färden gick vidare mot Kloster där urmakarMats bjöd på filmvisning i sin fantastiska biograf som tillika är ett biografmuseum med hur mycket gamla fina biografmaskiner som helst.
Vilket kulturarv Mats vårdar och då menar jag inte gubbarna som syns
En del sköna reklamfilmer kollades
Även en journalfilm  som heter " På slingriga vägar kollades.
En stor samling filmaffischer fanns där me eftersom jag är så pryd får N själva klicka på bilderna
 
Frånsett ett trasigt knä så har det varit en skön höstvecka och förresten så kan jag som friherre skita i allt vad fram och bakflyttade klockor innebär eftersom jag är kung över min egen tid.
 
Vi hörs /Tomas
 
 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0