MC collection föredrag om X cam systemet

Idag har jag tröstat mig själv efter en veckas plågsam självömkan som består av ett ryggskott från helvetet.
Vi var fyra halvnördiga grånade motortokar som gav oss iväg till Sveriges stiligaste MC museum MC Collection beläget vid Edsviken norr om stan där kungen bor.
En genomskärning av motor med X Cam ventilsystem.
 
Klurigt värre så det är inget som en bysmed som jag försöker förklara, men en som kunde förklara det bra var Göteborgaren  Ralf Arvidsson som på ett intressant vis med bilder och filmsnuttar höll oss igång i  enochenhalv timma.
En replika av TFA motorn från 1954. V twin 125cc X cam som kunde varva 18000.
Roligt var också att lyssna till Nisse Hedlund som var inblandad i X camprojekt på 50 talet. Nisse underhöll i bensträckarpausen genom att interjuva Henry "Lillorsa" Bohlin som var den som testkörde TFA motorn.
En stor åskådarskara som till 99% var av hankön och till 90% hade valt grå hårfärg dagen till ära.
 
Jag bjuder på lite fler bilder från detta fantastiska museum.
TFA racern med den unika motorn.
'
Amerikansk board track hoj . Flying Merkel 1926
 
8 ventils Indian.
Pierce. Amerikahoj
Indian och Husqvarna
En vacker samling
 
Detta smakfulla museum måste besökas minst en gång om året, speciellt med tanke på att byter iut en hel del hojar minst en gång om året. Och till Er som vill kalla Er MC entusiaster och aldrig besökt stället, sluta kalla Er MC entusiaster tills ni besökt stället sen är det okay.
 
Vi hörs /Tomas
 
 

Kommentarer
Postat av: En av de grånande

Instämmer med bror min, frågan är väl om nån tar upp utvecklingen av ex-cam konceptet. Den har ju vissa fördelar t.ex genom att man skulle kunna förändra kamtiderna under motorns gång för att minska utsläppen.

2016-01-23 @ 23:36:07
URL: http://hojbygget.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0