Det händer ju saker hela tiden den här tiden på året.

Javisst det ska ju jobbas både på nödvändiga för stålarnas skull och på icke nödvändiga men förbannat roliga och sämre betalda jobb. Jag har till och från under ett par veckors tid skrapat, tvättat och målat en massa bandtäckta takkupor fulla av alger och annat skit, hängandes i en sele med ett rep förankrat i en takbrygga på tredje våningen. Slitsamt men med fin utsikt frisk luft och sol och ett bra tillskott i min direktörspung.
I en annan del av Hedemora ur fågelsperpektiv.
Där emellan vill jag ju ut och lufta mig själv och nån motorcykel mellan varven.
Jag har annars haft några angenäma uppdrag åt Hedemora kommun där jag fått känna mig lite grann som en blygsam marknadsförare för motorstaden Hedemora.
Det första angenäma uppdraget blev att ta hand om Ducatifabrikens utsände förare på deras 90 aniversity tuor. Som jag tidigare berättat så firar Ducatifabriken 90 års födelsedagden 4e juli och det var på den dagen man skickade iväg sin Ducati Multistrada Enduro 1200  på sin jordenrunt turne. Det är ju en hoj som ska färdas runt stora delar av jorden för att besöka för Ducati historiskt betydelsefulla platser och det var där Hedemora  kom in i bilden eftersom det var där Ducati vann sin första GP seger 15e juli 1956
Det är sju noga utvalda förare som skall bytas av på den över 3000 mil långa resan för att återvända till fabriken i Bologna någon gång i December.. 
Föraren på första delen från Bologna till Moskva med uppehåll i Hedemora var en snubbe från Indien som heter Vir Nakai. Jag hade ju en fördomsfull bild för ögonen att en Indier skall var kortväxt och mager men den fördomen fick jag snabbt överge. Det visade sig vara en ca 195 cm lång och ståtlig man som bor i Bombay men kommer från norra delarna i indien han var frilansjournalist, ordnade äventyrsturer på MC och hade även en MC verkstad.
Det blev tre givande dagar då  första dagen tog en MC tur till tisdagsträffen i Säterdalen. Även om det i regnet var knappt halvfullt med fordon så imponeravide det mycket på Vir att det fanns så mycket motorkultur i våra små städer. (Bombay har ca 100 miljoner invånare).
Tatraplan tjeckoslovakisk bil med en luftkyld V8 där bak i Säterdalen
Nästa dag tillbringade vi till fots och lite bil då jag guidade runt TT banan och släpade med honom till isgaraget och MC museum.
Tre riktiga knuttar vi Kalles MCmuseum
Pressvisning och lunch med Hedemoras kommunalråd följde därefter.
Följande dag så drog vi iväg på en MC tur på  små och roliga vägar till Rättvik och siljanstrakterna
Vi stannade till vid Lugnet och jag hade turen att träffa på en snäll vaktis som släppte upp oss i tornet
Efter Vidablick i Rättvik lagning av punka på Ducatin drog resan via Tällberg till Leksand occh lunch i Moskogen.
Mätta och belåtna for vi via Rexbo och andra småvägar till Torsång för en fika som är ett måste för alla knuttar.
Kvällen avslutades i Isgaraget för att fira Ducatis första GP seger som exakt på dagen 15e juli vanns i Hedemora för 60 år sedan.
Tre mycket givande dagar tillsammans med en mycket intressant man som när detta skrivs befinner sig i Ryssland på väg mot Moskva där nästa förare tar över för en jättetripp genom Ryssland till Japan.
 
Jag hann lagomt hämta mig så blev det ett till kommunalt uppdrag somo bestod i att jag skulle rigga upp kommunens ljudanläggning och försöka vara speaker på Hamrebanan där Hedemora kommun bjöd på stuntshow.
Klicka på bilden och läs vad jag skrev i hedemorastidning.se
 
 
I fredags 22 juli var jag återigen speaker den här gången i lillebrorskommunen Säter när Nostalgic club drog igång sina nostalgidagar. Det är en fantastisk rolig helg man fixar och mitt jobb bestod av att vara speaker på Moppe-MC-Traktorcruisingen när alla ger sig av. Kul värre med ca 300 moppar 75 motorcyklar  och ett 100 tal traktorer. 
Härlig deieselrök 
Kvällens vackraste MC Husqvarna 1917
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0