Neckarsulm NSU

Det finns en liten (23000 inv) stad i sydvästra Tyskland som heter Neckarsulm och har fått sitt namn av att floderna Neckar och Ulm råkar mötas där. 
NSU grundades 1873 av Chrisstian Scmidt och Heinrich Stoll i Riedlingen Man började tillverka stickningsmaskiner och företaget hette Mechanische Werkstätte zur Herstellung von Strickmaschinen. 1880 beslöt man att flytta till Neckarsulm i närheten av Heilbronn. 1884 blev man ett aktiebolag under det nya namnet Neckarsulmer Strickmaschinen-Fabrik AG. 1886 började man tillverka cyklar med modeller som Germania och Pfeil. 1892 slutade man tillverka stickningsmaskiner. 1897 antog man namnet Neckarsulmer Fahrradwerke AG och 1901 följde bredvid cykeltillverkningen även motorcykeltillverkning. 1904-1905 började man använda namnet NSU på motorcyklarna.
Man blev med tiden världens största MC tillverkare med en årsproduktion på nära 300 000 MC. 
Storsäljaren var NSU Max och det är en sådan jag nu kommit över i originalskick med endast några detaljer som felas men inget som syns.
Det var den här jag hämtade i Stöde i onsdags.
Det blev en 700km resa men vad gör man inte för en NSU MAX 250 spezial 1955
Väl  hemma så blev det en del autosol och putsande så nu är den i ett trivsamt patinerat skick.
Rätt ljuddämpare monterad och tankemblemet kolorerat.
Lite färg gjorde susen åt tankemblemet.
Ett skrytsamt tanklock från dess storhetstid.
 
En uppsättning originalverktyg fanns i en av verktygslådorna.
 
I den andra lådan dolde sig ett batteri som var utom all räddning, så det fick bli en resa till Biltema för att inhandla ett nytt 6 v batteri.
Ett nytt batteri var den rätta medicinen för nu kom det gnistor också så det blev att flöda samt spreja lite eter in i 26mm Bingförgasare och efter den fjärde kicken så hoppade den igång.
Det känns som den här gamla skönheten kommer att skänka mig mycket glädje framöver  och det behövs  ingen större arbetsinsats för att få den dit jag vill.
"Alla tiders" var ett uttryck från den tiden då NSU var som störst.
 
 
Vi hörs /Tomas
 
 

Kommentarer
Postat av: Tony Florholmen

Hej, jag är glad att du är nöjd och att den startade så lätt. Men jag är inte förvånad, killen jag köpte den av verkade pålitlig. Hojen verkar ha kommit i rätta händer. Jag kommer med spänning att följa din blog.
Mvh Tony

2016-03-12 @ 17:08:20
Postat av: Ljung

Schyst hoj. Schyst smörjkanna!

2016-03-14 @ 13:40:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0