Trevlig MC vintervecka.

Etersom jag tycker om att köra snöplog så har jag tillsammans med några andra gubbar sett till att på Brunnsjön inne i Hedemora plogat skridskobana 4,2 km isracingbana, speedwaybana och gokartbana dessutom har bilkillarna fixat till en trevlig bilbana. Det körs även snöskoter, åks skidor och pimplas samtidigt som det samlas hundratals människor varje lördag och söndag
Det är lite häftigt och typiskt för motorstaden Hedemora att alla kan respektera och enas om att utöva sina respektive intressen på en sjö nästan mitt i stan det har körts MC och biltävlingar där i snart 100 år.
Tillsammans med Sätermannen luftade vi min sivagn i söndags
Alexandra en riktigt tuff och duktig isracingtjej var och luftade sin hoj på sjön
 
I torsdags morse tog jag tåget till människobyn för att kolla in årets MC mässa.
Jag tycker nog inte den mässan är särskilt upphetsande numer mest en stor säljmarknad för dom stora MC fabrikanterna och då mitt intresse  för nya modärna hojar  är svagt så gav det mig inte mycket förutom att jag träffade en massa trevliga människor jag lärt känna genom åren i olika MC sammanhang.
Nåt som tilldrog sig mitt intresse var denna futuristiska knarr made in Vietnam
En svart Hedemoratillverkad DS (David Senning) jag aldrig sett förut
Två fräna udda hojar på mässan annars nästan bara nya plasinbakade hojar.
 
I fredags assisterade jag Benny Lerhandlarn Sollo på Holmsjön strax utanför Hedemora.
 
Lördag var det dags för vintercupen i Enduro på Hedemora motorstadion. En fin tävling med 115 deltagare
Peter Fredlund med dagens äldsta hoj. Han bevisar att det går att köra riktigt fort med en gammal luftkyld HUSQVARNA
 
Söndag var det dags för Isracing igen. Posas final Race i Rörberg utanför Gävle där denna legend gjorde sin sista tävling inför ca 1000 åskådare. Tävlingsmässigt ingen höjdare innan det drog ihop sig till finaler där stjärnskottet Martin Haarahiltunen stod som segrare.
Några av förarna vid presentationen. Isracingprinsessan Alexandra hjälpte till efter att hon uppvisningskört ett par varv.
Legenden posa till vänster blev sjua i tävlingen. Bredvid honom Ove Ledström 2a i mitten Martin Haarahiltunen 1a till höger Tomi Tani 3a.
 
Det blev en fin vecka.
 
Vi hörs /Tomas

Kommentarer
Postat av: stefan

Fantastiskt att alla kan vara på sjön samtidigt, och allt arbete ni lägger ner på preparering.

2017-01-29 @ 23:54:15
Postat av: grogg

Helt klar att man bor i fel kommun. Här ligger havsisen blank som en spegel men ingen får köra på den... Frågande grabben ifall vi skulle ta och dra i lite skruv i däcken på crossen och åka en sväng. Men nej, det var han inte intresserad av.

Som exepmel på hur det ser ut: Här en kille som varit ut med hunden på Kalvfjärden. https://www.instagram.com/p/BPz1rdQgsg4/

2017-01-30 @ 12:47:20
Postat av: Svante

Hej Grogg
Vem bestämmer att ni inte får köra på isen?

2017-01-31 @ 00:01:29
URL: http://hojbygget.blogspot.com
Postat av: grogg

Läste på om detta för några år sedan och ur minnet så är det ungefär såhär: Det finns ingen tvingade statlig lag som reglerar detta men det finns ett förordning som kommunerna kan skriva på som reglerar körning på is och som säger att endast servicefordon får framföras på isar inom kommunen. Detta verka alla kommuner i Stockholsmorådet gladeligen anslutit sig till. Vad som ligger bakom detta är inte klart utsagt men det rör sig om säkerhet och miljö. T.ex. fordon som havererar eller bara annars blir stående på isen. Vad gäller access till isen med bil så täpper man till med betongsuggor och bommar. Lyckas någon ändå ta sig ut på isen så gäller det att ha en alternativ flyktväg för polisen brukar dyka upp.

2017-01-31 @ 16:53:59
Postat av: Bloggarn själv

Jag brukar köra med "Hävdvunnen rätt"

2017-01-31 @ 22:39:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0