Racepremiär 2009



Knutstorp 24-26 april 2009

Äntligen race.  Foto: Teddy Nilsson

Jaha så var äntligen årets premiär avklarad.

Det hela startade från Hedemora torsdag morgon 23 april. Stefan Wemmenlöv en MC tokig entusiast som följde med som mek och chaffis dök upp lite före kl 9 på morgonen och en stund senare dök även Micke Gustavsson från Falun upp med en buss fullastad med en Supermono hoj och massor av prylar.
Micke Gustavsson Och Stefan VemmenlövDet blev ett sjå att stuva allt på släpet men med hjälp av skohorn och ytorna inne husbilen så fanns till sist både herr Albin och Mickes TigCraft Yamaha inbaxade. Vi lämnade Hedemora vid 9,45 och en lång tur till Knutstorp startade. En snabbvisit hos KTM i Örebro för byte av depåtält blev nästa stopp, sedan lunch i Ödeshög på en E4 sylta. Kalevi Brandhed nyfrälst Supermono förare med Lena anslöt där och vi slog följe söderut för att anlända till Knutstorp Ring ca 18.30


Fredag morgon efter en depåfrukost kryper det i kroppen och herr Albin står och frustar i depåtältet nu vill vi ut på friträning dags att vädra gjutjärnet från 1943 och se vad operationerna i dess inre gett.
Våra hojar. Det skiljer 66 år
 Nja börjar så snällt rulla runt för att känna mig för och höjer så sakta farten, då börjar fanstyget gå dåligt, blir trög och protesterar på alla sätt jag far in i depån och kollar tändningen som inte står som jag vill gör en snabbjustering och drar iväg men den går så dålig på utfarten att jag snällt får rulla tillbaka och avbryta träningen. Det visar sig att tändningen står helt fel och jag fattar inte varför, efter justering så går motorn bra och vi inväntar eftermiddagens tidskval.

Kvalet börjar hyggligt och jag börjar så sakta få gång på det egna fläsket och gjutjärnet mellan benen, då börjar herr Albin trilskas igen på 5e varvet så det blir bara att rulla in i depån men jag har i alla fall fått tillräckligt med varv så jag får starta i lördagens race fast väldigt långt bak.

Det visar sig att plattan till tändgivaren vridit sig igen så här krävs åtgärder. Stefan slipar in konan med carborundum och lägger på ett par droppar Loctite och drar fast så hårt han orkar.

Lördag klar för start. Jodå herr Albin sköter sig heatet igenom enda kruxet är att treans växel vill hoppa ur tätt som oftast så jag får slå av och gräva djupt med högerdojan för att hitta rätt. Ganska nöjd ändå att motorn gått skapligt även om den inte är så vass som jag vill men dit når man väl aldrig men det kändes som att jag äntligen fick träna lite. Provar att justera om växellägena inför söndagen.

Jag försöker bli liten
Söndag morgon får vi faktiskt en friträning och jag bestämmer mig för att testa att köra bara på trean och fyran, det är ju ändå bara en hårnålskurva som kräver tvåan och det är efter uppväxlingen där som problemen kommer. Jag låter jawakopplingen hjälpa mig  runt hårnålen och det rullar på bra så nu är taktiken klar inför racet.

Race 2 söndag. Jag står i näst sista ledet och får till en bra start så jag kan plocka fem -sex förare in i första kurvan det jävliga är ju att dom snabbt plockar tillbaka så for det blir en raka. Jag kommer så småningom ikapp Christer Watz på sin Husqvarna V twin och lyckas köra om honom men på rakorna går den gamla skönheten som ett spjut så det blir varv efter varv ett jobb att ta in på honom i kurvorna, han klår mig knappt men det är en njutning att ligga bakom den hojen när den sträcker ut på rakan och höra det grymma ljudet jag njuter hela tiden, detta är örongodis "Mums".


En skön helg har det varit och en underbar stämning i depån som saknar motstycke så den drygt 60 mil låga hemresan kändes inte allt för tung med alla dessa intryck. Vi anlände till Hedemora kl 2 på måndag morgon så det vart 3 timmar i sängen innan det vardagliga slitet tog vid.   
Kalevi vid start Micke vid start Kalevi och Lena Grov tjyvstart av Landgren Klicka på bilderna

Testkörning 19 april

Hamrebanan
Jaha nu bränns det, nu måste bitarna falla på plats. Fick i dag tillfälle att testa herr Albin på hamrebanan med lite längre rakor, rondeller och snabba kurvor.
Jag, Inge Fet RD 350 och Hasse B RD 350 luftade våra maskiner och jag måste säga att nu börjar det bli ordentlig fyr i Albin pannan. Fick till tändningen riktigt bra och fick hoppa upp till ett 400 munstycke i min Amal som efter diverse luftskruvsjustering nu skramlar riktigt fint.
Passade också på att göra en ljudmätning med en lånad Svemo utrustning och den låg väl precis eller något över 100db men det tror jag går att få till med ganska enkla medel, vill ogärna sätta på den stora, fula och klumpiga speedway dämparen men den får nog åka med bland reservdelarna till Knutstorp för säkerhets skull. Testade även ljudet vid förbikörning på raka med mätaren 10m från banan på 1m höjd, inga problem bara 92db.
Drar iväg på torsdag morgon till skåne det enda orosmolnet nu är hur tusan man skall få racebudgeten för säsongen att gå ihop. Fattar inte hur Danskarna har mage att ta ut 1600 danska kr som omvandlat till Svenska kr blir 2400 kr när vi i Sverige tar ut 1500kr på våra tävlingar vilket väl är där smärtgränsen ligger. Lägger man därtill en resa med buss och släp på ca 130mil så hamnar en tävlingshelg på 4500kr i grundkostnader.
Sen har vi två Norgetävlingar där startavgiften "bara" är 2000kr och resorna blir ca 300mil. Självklart är allt detta frivilligt jag kan ju tillbringa helgen med att titta på färg som torkar, men nu är det ju det här som jag tycker är så förbannat kul och vill göra.  Så skulle nån hugad sponsor dyka upp och vija stötta en snart 60årig pojke så är den ju mycket välkommen.

Fler rapporter kommer från Knutstorp om ca 1 vecka.
/ Vi hörs    

Testkörning

11 april 2009
Två veckor kvar till årets racepremiär i Knutstorp.


Nu börjar det på att brännas det pirrar i kroppen och det är nån form av alternativ vårkänsla som har infunnit sig.
Jag provstartade herr Albin i garaget för ca 5 veckor sedan, den var hyfsat lättstartad men det small och spottade både bakåt och framåt och med bara 10 sek provkörning så visste jag inte hur den riktigt skulle funka.
Jag navelskådar 
Lite navelskådning på påskafton

28 mars så rullade jag upp den till motorstadion där det fanns en liten remsa snöfri asfalt för ett mer fältmässigt test.
Hur det gick? Nja den sköt ordentligt illa på avslag och ville inte varava upp men jag fick rulla ca 5min innan jag gav upp p.g.a regnet plus att jag inte hade med min stroblampa för tändinställnig.
Det är ju så att jag smugit dit ett elektroniskt tändsystem från "Runtronic" och det går bara att få en vettig inställning med strob lampa
Alutrissan med magnet. Och givare med kabel
Skärtorsdag 9 april körs nästa test på motorstadion som nu är nästan snöfritt. Utrsutad med stroblampan kan jag konstatera att tändningen stod 10 grader efter ö.d istället för 40grader före ö.d. Efter att ha flyttat trissan med magneten till ungefärligt rätt läge så gick hojen riktigt bra och den låg på ca 25grader före ö.d . Ny provkörning och det hade med Albin mått mätt blivit riktigt bra knuff i kraftkällan.
Stroblampa
Ny justering till 35 grader och han ville varva ännu bättre, men jag kunde konstatera att den fick möjligen för lite soppa och ett större huvudmunstycke måste i. Jaha nu var det ju så att det var munstyckena jag glömt i garaget denna gång men jag tror att ett knäpp större kommer att göra susen sen återstår att se om jag hinner med dom andra i Albin gänget, att kunna utmana monsterhojarna med BSA och Triumph som drivkälla har jag varken råd eller ambition att göra.

Sonen Rasmus på sin RG 125

Rasmus passar på att övningsköra sin Zusuki RG 125 medans farsan mekar

RSS 2.0