Hedemoraloppet 1954. 60 års jubilerar
Ja det var tider det. När Prins Bertil och Mas Harry slog sina pannor ihop i Harrys sommastuga intill Dalälven i Rensbo så tyckte Prinsen att SMK Hedemora tillsammans med KAK ( Kungliga Automobil Klubben) skulle anordna en biltävling alltså en tävling helt utan motorcykelklasser. Sagt och gjort, Mas Harry var ju som bekant en handlingens man och den 23 maj 1954 ägde tävlingen rum med Le mans start och allt, Jocke Bonnier, C-G Hammarlund och en massa andra celibriteter med läckra bilar fanns med.
Allt finns att läsa på länken nedan
Och en del åkbilder på följande länk
På Lördag den 31 maj med start kl 10.00 så finns chansen att återuppleva lite av atmosfären i Hedemora Folkets park där många av dåtida racerbilar finns utställda.
Veritas Rennsport en av dom mest exclusiva bilarna finns på plats
På eftermiddaggen kommer om funktionärsfrågan löser sig bilarna att gasa ut på en del av TT banan från Matsbokurvan mot Västerby där vägen stängts av. Det blir en snäll variant av backtävling regularitet där det gäller att ha två åk på så lika tid som möjligt.
Om någon tycker att det vore kul och gärna ställer upp som funktionär så går det bra att ringa mig Tomas Larsson 070-5608067.
Hoppas det ordnar sig /Tomas
Flattrack i Lesjöfors.
Så har både jag och Herr Albin gjort rundbanedebut. Det hela skedde i lördags på Bandybaronernas plan i Lesjöfors.
Det var som vanligt det inovatia Hjulhalja gänget som låg bakom detta. Alltid rolig och varm stämning är det när dom här värmlänningarna står som värdar.
En skön blandning av 4 hjulingar. Här sätts glädjen före maskinreglementet.
Jag vet inte exakt men ca 35 bilar och ca 15 motorcyklar var på plats och dom var inte direkt stöpta i samma form.
Lesjöfors är ju en håla man vanligtvis bara passerar. där det på ena sidan vägen finns ett järnvägsspår, ett vattendrag och en del industrier där den mest kända tillverkningen består av fjädrar såväl spiral som bladvarianter. På andra sidan vägen dalgången så bor folket i sluttningen eller som man säger här slänten. I övriga värmland så kallas ortsborna för släntfölk. En människa ur släntfölket utbrast att så här möe fölk ha e int vart her på de senesta 40 åren.
Skiftande varianter av tvåhjulingar, inget är fel här.
HD Flat head en av dom äldsta.
Kan det bli bättre. Min albin, en traktor med en sephyr 6a och en rejsig Studibaker.
En VW 51a. Bilden med för att glädja Bullman
Snabbtankning.
Åkmässigt för en tvåhjuling så var det inget vidare eftersom muskelbilarna grävde sönder det bräckliga underlaget illa kvickt, inte ens dom hyfsat duktiga speedwayförarna lyckades köra på uppställ i groparna.
Men vad gör väl det alla trivdes och med uppskattningsvis 2000 åskådare så visar det sig att sån här lättsam underhållning drar ungefär lika mycket som en SM final i isracing.
Jag det vart en njutsam motordag och jag fick tillfälle att studsa runt med herr Albin en stund och träffa mycket folk i depån som delade mitt intresse.
Ett par snuttar av ett par sladdande bilar finns här.
Vi hörs /Tomas
En sommarvecka som gått.
I lördags hade garagegänget moppeutflykt. Ja moppe o moppe förresten, av 8 deltagande ekipage så var enbart 4 ekipage på 50cc och resten var något storkubikade men ibland så släpper vi på etiketten.
Klart för drabbning eller upp till kamp
En fartfylld road mowie på väg med Lill Nisse i huvudrollen: Hej vad det går.
Första stopp var i Davidshyttan där Lambretta och Vespa fantasten Ernst visade oss en del av sina samlingar i den trevliga kvarnen där det fanns skotrar i varje hörn.
Klicka småbilderna från kvarnen i Davidshyttan så växer dom till sig
Ernst i berättartagen framför några av sina raringar.
Efter ett kortare stopp med ett tändstiftsbyte vid kvarnen i Nås bar det vidare, på slingrande grusvägar i kulturlandskapet. Nästa stopp blev vid grillplatsen i Dräcke där en finare lunch bestående av grillkorv från Siljanschark avåts.
Snyggt parkerade fordon enligt en väl uttänkt plan.
En småmysig tillställning där motormän umgås i naturen
Det pågick under hela resan en mobil tipspromenad med kluriga frågor som Svante kammade hem segern i, han har gjort en enorm uppryckning sedan senaste tipset där han hade 0 rätt. Han hade gjort sig väl förtjänt av förstpriset som bestod av en tvättlina.
Nu på kvällskvisten blev det ett besök på tisdagsträffen i Säterdalen som alltid samlar mycket folk och kul fordon. Jag kunde inte hålla mig så jag släpade med mig änglavingen dit meddelst släpvagn men körde den såväl ner som upp ur dalen. Det blev en lokal TV interjuv och många uppskattande ord, jag gillar ju som bekant beröm och bekräftelse och vågar trots Jante erkänna det oxå.
På lördag bär det av till Lesjöfors av alla gudsförgätna ställen där jag ska köra FLAT TRACK med min gamla Albin skoj värre hoppas jag.
Kanske jag kan åstadkomma nåt sån här
Dom är duktiga att hitta på där i Värmland
Start kl 11.00 och valfri entré men snåla nu inte om Du tänkt åka dit.
Vi hörs /Tomas
Runes stuga och lite till.
Som gammal orienterare så tycker jag cykelturerna blir extra trivsamma om man får leta lite orienteringskontroller. Cykelpasset kallas ett paket med kartor och 43 kontroller i Hedemorabygden utplacerade. Sen väljer man ju själv hur många kontroller man vill hitta per runda.
Under dagens motionstur på cykeln så slog det mig att jag i trakterna där jag befann mig hade stött på ett fantstiskt ställe under en orienteringstävling för ca 35 år sedan.
Jag hade ett hum om var det låg så jag tog en genväg med min cykel genom skogen på en gammal skogstig i förhoppning om att hitta dit igen.
Det var visserligen en totalt ocyklingsbar stig så det blev till att släpa och bära cykeln på leriga stigar ett par km.
Då uppenbarar sig i en solbelyst glänta i skogen det jag letat efter och det såg ut precis som jag mindes den.
Rune Myrsells stuga finns kvar.
Rune som byggde stugan var en snickare av den riktigt gamla stammen som alltid gick klädd i blåbyxor med en tumstock i fickan och en prilla under läppen.
Stugan är timrad av ca 5cm timmer och det yttre lagret är tätat med mossa, mossa som också funkar som isolering mellan lagren.
Han var en stor djurvän och det sitter fågelholkar överallt
Nybyggare Rune Myrsell. Ifall brevbäraren dyker upp
Rune berättade en gång för mig när han var in till stan och provianterade under ett sensibelt rus att han byggt stugan för att få vara ifred från världen då och då. Han berättade att han kunde tillbringa en eftermiddag med att sitt på en stubbe och mata myrorna med sockervatten som han hade på ett tallbarr.
Köksavdelningen
Sov och vardagsrum
Här kan jag gott och väl tänka mig att sitta och skita
Skithuset från baksidan
Skapligt ställe i vedboden finns ved som räcker en hel vinter.
Ja en fin cykeltur blev det trots att jag emellanåt glömmer att jag inte är 63 år längre så när jag är som längst bort har jag förbrukat det mesta av mina kraftreserver så returresan blir väldans dryg.
Undrar när jag ska lär mig? Kanske i sjuttioårsåldern.
På lördag drar garagegänget ut på en lättsam mopedtur guidad av Nicodemus och Wärner
med motordrivna maskiner. De blir kul de.
Det kan bli nåt i hästväg.
Rapport kommer senare från moppeturen
Vi hörs /Tomas
Café Racer.
En Honda CBX i caféstuk var synlig på stadens gator i Lördags.
Snyggt med tre crome pipor på vardera sidan
Mycket crom och kärlek nerlagt i den här knarren.
Vi hörs /Tomas
Komplettering av gatuvernissaget
Sture Bylen har gjort en bättre dokumentering av vårat spontangalleri. Klicka in och njut
Vi hörs/Tomas
2014 år gatuvernissage
Tjo tjim och en massa annat.
Ja vad vore Hedemora marknad utan en massa kul motorinslag? Svar ungefär som vilken annan krimskrams marknad som helst. Det som lyfter marknaden är ju dom mer frivilliga spontana händelserna såsom MC kortegen kvällscruisingen och dom senaste två årens gatuvernissage som Isgaraget står som värd för.
MC kortegen från Hedemora Team Touring med ca 200 bågar
Mycket folk samlas kring våra kreationer, lattjo värre.
Ett par Lettiska besökare från vår vänort Bauska gillade min staty Skriet från skroten.
Dom spelade för övrigt gubbrock på stora torget
Professorr Wärner lirade Seffle tändkulemotor hela dagen, mums vicket ljud.
Klicka här lyssna, titta njut http://youtu.be/gOlB-PWwcgs
Vi hörs /Tomas
Isgaragets gatuvernissage lördag 10 maj 2014 ESSO rondellen Hedemora
Hedemora Marknad kan var så mycket roligare än dom vanliga marknads stånden så därför visar den motorkulturhistoriska föreningen "Isgaraget" upp massor av kul maskiner. Vad sägs om moppar av olika slag motorcyklar typ hembyggen, trialhojar, isracinghoj, custombyggen veteran MC roadracing sidvagn, ståpeder i mängd, jättestor tändkulemotor, stationära motorer såsom bernard, berg, sachs och övriga galenskaper.
Kom och kolla in vårt spontangalleri.
Kom och kolla in vårt spontangalleri.
Så här såg det ut förra året
Isgaragets svar på rondellhundar.
Titta förbi vetja. Det kommer att finnas en hel del skoj att titta på i år igen.
Vi ses och hörs /Tomas
Sagan om Sune,s REX
Jag har en kompis som heter Sune som är om möjligt mer MC tokig än mig själv. Vi stöter på varandra nästan varje dag och han dyker ofta upp i garaget för att kolla vad jag hålls med. Sune som uppnått den aktningsvärda åldern 86 år kan aldrig sluta att hålla på med motorcyklar även om han insett att köra MC inte är aktuellt längre.
Han har under vintern påbörjat och nästan färdigställt en renovering av en REX Villiers Roadmaster 1950 200cc.
Så här vacker är den idag
Sune frågade mig i ett svagt ögonblick om inte jag ville köpa den och göra klart den.
Efter att ha tvekat ett par dar då jag tyckte att jag redan hade för mycket hojar och min skrala pension inte kunde räcka till ytterligare en hoj så slog jag till på villkor att jag fick betala den när jag avyttrat några av mina maskiner.
REX från svänghjulsidan.
Jag har faktiskt sålt en VW buggy, en moppe och en Yamaha XZ dom senaste månaderna och kunde därmed göra mig skuldfri mot Sune och samtidigt skapat lite mer garageyta och en semesterpeng.
Jag har fixat ursprungskontroll eftersom originalhandlingarna fanns, dragit el, grejat till sadeln och baklyset och idag kunde jag ta en provtur runt Sveaparken. Den drog iväg över förväntan.
Originalskylten skvallrar om att REXen tjänstgjort i värmland
Nu återstår ett kedjeskydd en tuta och en typbesiktning så jag kan få ut en laglig skylt.
När Sune idag fick se cykeln när jag monterat ihop den och provkört utbrast han " Om Du ska sälja den vill jag ha första tjing"
Sune själv i mekartagen
Ja Sune ger sig inte och det glöder i ögonen på honom när han ser en motorcykel.
Vi hörs /Tomas
Trial den skitiga gentlemannasporten
Ja den här stillsamma och tystgående MC sporten brukar kallas en Gentlemannasport med rätta. Vi är ju några som börjat treva oss fram bland stubb och sten med föresatsen att inte skita ner dojorna genom att placera dom på moder jord. Hedemora TT är för oss, Hedemora TrialTokar och jag måste påstå att det är en ytterst ämabel typ av idrott. I dag hade vi nån sorts säsongspremiär jag, Ludde och Peter Lundgren. Peter är för övrigt en snajdare på detta och lyckas med sin gamla honda betvinga berg som jag inte kommer uppför till fots en gång.
TrialTokarna fv Tomas Larsson. Peter Lundgren. Peter Ludde Lundin
Ja riktigt lattjo var det och det skakar förhoppningsvis liv i mina avsomnade enduromuskler, men som vanligt så är det en teknik och balansfråga som jag som talanglös måste nöta på.
Elegant backtagning av Peter Lundgren på Hondan 80 talare
Också Ludde har en elegant backtagarstil motesa tidigt 90 tal
Blåbärsrisbetvingare bloggskrivaren själv NSU max 250 sent 50 tal
En gång i tiden på tidigt 60 tal när jag kollade på trial första gången så var förarna i bästa fall klädda i Barbour eller Belstaf oljeställ, man körde i keps och dom hårhudade sket i att bära vantar. Jag minns en Finne som hette Leo Tatti som körde en rödqvarna i hatt och med en cigarill i mungipan det var stil som hette duga det.
Satan så elegant herrn till vänster för sig, en prydnad för en gentlemannasport
Vi hörs /Tomas