Tjeck Däck och pensionsförsäkring
Alltså Tjeckiska slangar och däck från Pragvårens tid kan vara lite fascinerande. Ja snubblade på en relik från svunna tider när jag höll på och piffade upp en motorcykel i går (jag återkommer till MCn). När jag skulle pumpa upp bakdäcket så hittade jag ingen ventil och tänkte att den har nog krupit in i däcket.
Nja det visar sig att man gjort hål i däcksidan och trätt ut ventilen där
Jag kom på att jag sett sån här montering tidigare på Tjeckiska isracinghojar och iden är inte så dum eftersom dom starka motorerna och det låga däckstryck man har på Speedwayhojar lätt drar loss däcket från fälgen
På det här viset åker ju slangen med utan att knäcka ventilen, listigt eller hur.
Slangen var av den tjusigt gammeldags röda gummifärgen.
Lägg märke till ventilens placering.
Äkta gammal BARUM slang kan vara hur gammal som helst
Att jag överhuvudtaget råkade snubbla på däckmysteriet beror på att jag i veckan fick ett erbjudande att köpa två gamla Tjeckiska rundbanemotorcyklar för ett bra pris. Eftersom det lilla egna sparandet på bank med minusränta bara verkar trygga bankfolkets ålderdom och inte min så insåg jag att en investering i hjulburen metall var ett bättre val.
Det blev 1 st isracinghoj från 70 talet JAWA dubbelnockmotor
1 st ESO speedwayhoj från 60 talet.
Jag har en något ambivalent inställning till rundbanesporten efter att ha försökt följa gnällspikarna inom speedway GP som beter sig som italienska fotbollsdivor genom att ständigt gnälla på domaren och ligga och åma sig. Lite resolutare är det för det mesta inom isracingen som är en ursvensk MC gren. Eftersom jag tidigare mest sysslat med Enduro som är en mer ensamsport där man slåss mot elementen och inte har någon att gnälla på mer än sig själv ensam i skogen.
Ändå så finns det få motorsporter som kan mäta sig med rundbana som publiksport med tätheten och intensiteten. Att sedan det hela känns väldigt gammelmodigt med seg utveckling har ju också en tjusning då jag gillar vetran MC. Visste Ni förresten att Sveriges första permanenta speedwaybana byggdes i Hedemora 1932. Svensbobanan byggdes på initiativ av Mas Harry
Vi hörs/Tomas
Isracingsäsongen avklarad nu siktar vi på isfria MC äventyr
Två hektiska, roliga, adrenalinfyllda och helt underbara isracinghelger har klarats av. En underbar SM final har körts, ja så trevlig att man fick njuta i hela fyraohenhalvtimme med fin isracing och många trevliga möten i Uppsala i sistlidna veckslut.
Posa hör naturligtvis hemma i en SM final. Kör bra. Hur länge orkar karln.
Klicka på bilden så blir det film.
Segt virke i Posa som slutade sjua trots en olycklig vurpa men det var en annan inte purung herre so knep guldet återigen.
Stefan Svensson är fortfarande Sverige etta men ungdomen knackar hårt på dörren.
Klicka på bilden så kommer SVT reportaget
Skön slutreplik i reportaget av Stefan som verkar gilla anstormningen från ungdomen. Trots att isracingen i hela världen lever på en skör tråd med ytterst få utövare så är kvaliten väldigt hög på såväl VM som på SM finalen,. Vrkar som alla lyfter sig när det är SM finalen på Studan och det är en enorm vilja att villa vinna. Ove, Daniel, Niclas, Jimmy är oerhört heta kanske lite över kokpunkten även Viktor Svensson visar takter jag inte sett tidigare.
Ove Ledström (17 bast) tangerar sitt eget banrekord på blanken i heat 1
Mycket vilja och mycket vurpor bland de yngre gossarna
En rafflande SM final där till slut Stefan Svenson stod som segrare före Daniel Hendersson med Ove Ledström på 3e plats. Jag är övertygad om att nån av ynglingarna står överst på pallen nästa år.
Jag tror vi ka runda av vinteridrottandet där och blicka framåt mot sommaren. Jag har för avsikt att framåt pingst göra en tur på min gamla BMW tegelsten och fullfölja det jag påbörjade förra året då jag körde runt norra delen av östersjön. I maj blir det lastbilsfärja från Nynäshamn till Lettland via Litauen och den Ryska enklaven Kaliningrad via Polen till Teterow i Tyskland för att kolla gräsbanetävlingen på Bergenring i Pingst. Ja sen blir det ju Sverigesidan hemåt. Hoppas allt går i lås
En liten aptitretare hur den häftigaste efter isracing rundbanesporten kan vara.
Innan dess blir det en del andra äventyr då jag återigen under påshelgen fått förtroendet att ställa ut på Elmia
Det blir min moppe "BAKIS" som ska beskådas.
Vi hörs /Tomas
Nästan vårdagsjämning.
Jaha, då drar det ihop sig till vårdagsjämning, alltså är vi på den här sidan vintersolståndet halvvägs till sommarsolståndet (midsommar). Det enda som stör mig är varför vi ska behöva krångla till det med sommartid. Har vi inte tillräckligt ljusa sommarkvällar ändå i Sverige kanske? Måste man ändå krångla till det så vore det istället bättre att kunna ha en timme mer ljus på eftermiddagen vintertid och backa en timme på sommaren eller helt enkelt skita i att flytta timvisaren på hösten och behålla det vi kallar sommartid året om i Sverige.
Nu har jag fått beklaga mig en stund så jag vill istället berätta om den gångna helgens äventyr i Tyrolen. Jag och barndomskamraten Greven Leif Redhe har ju varit i Inzell och sett årets sista VM deltävling i isracing, och det blev en angenäm tillställning.
#5 Stefan Svensson #3 Dimitri Khometsevich #11 Vitaly Khometsevich #1 Danil Ivanov
Senast jag var i Inzell var 2002 och det var nog ca 10 år sedan jag såg en VM deltävling och jag tycker nog att det känns ännu snabbare nu och nerläggen känns ännu hårigare. Ryssarna är så grymma , det är bara stundtals som förarna från väst kan utmana men över mållinjen är alltid Ryssarna före. Det vi i väst kan hoppas på är nog ungdomarna, Öterrikaren Frans Zorn är väl närmast och även Stefan Svensson är där och nosar men jag tror dom nått sitt max. Glädjeämnet var på lördagen Daniel Hendersson 23 åring som är inne på sin andra riktiga säsong och tycker själv att han lär sig för varje heat som går samt att han har en riktig tävlingsdjävul i sig och är beredd att träna hur mycket som helst för att nå toppen. En frisk fläkt från Tyskland är den unge Johann Weber som alltid tokladdar och verkar helt orädd men han måste nog lära sig att välja tillfällena bättre i sina vildsinta omkörningsförsök.
Gunter Bauer som kommer från grannbyn och har varit med vääääldigt länge.
Eftersom vi hade hyrbil frå Salzburg så var det ganska så trivsamt att glida runt i alpbyarna och turista en del.
Vår KIA sportage hyrbil och det trivsamma panget vi bodde på
Det blev besök i skidskytteorten Ruhpolding och kabinbana upp på Rauschberg 1670m öh.
Snö och snygg metallkonst på toppen
Massor av skärmflygare seglade runt som också hade tagit kabinbanan upp på toppen. Fantastiska vyer med utsikt över alla dalgångar. Det är väl bara brorsan som upplevt något bättre i Norge kanske
Leif hade fuskat med klädkoden för vandring i snö, hans espandrillos var kanske inte bästa valet men det blev ju mer plats i resväskan för tullfritt på det viset
Trevlig underhållning på bykrogen i Inzell . Kanske inte musik som jag normalt gillar men i rätt miljö kändes det helt rätt.
Här öser man på för fullt med ompa hompa och joddel. Trivsamt
Även om Inzell marknadsför sig som en hälsort med klar och fin luft så blev jag nog inte mer vältrimmad efter resan, boven i dramat är god öl och fet mat det här med eget ansvar kan vi lämna därhän..
En för helgen framtagen menu. Allting går att sälja.
Näringsrik Tysk kost. Surkål, knödel och en liten julskinka.
Hemma igen så väntar slutspurten av vintern.
På lördag bär det av till Uppsala för SM final i Isracing
Då kanske vi ses i Uppsala på lördag /Tomas
Nu drar jag till Tyrolen.
Kl 06,40 fredag morgon lättar jag och greve Leif från Arlanda för transport med flygmaskin till den Tyska joddlarstaden Inzell.
Nej vi ska inte idka sport typ skidåkning och hur det blir med kurerande i denna gamla kurort får vi väl se.
Vi byter flygmaskin i valsernas stad Wien och åker propellerdriven flygmaskin med Tyrolean airways till Wolfgang Amadeus Mozarts och Franz Grubers födelsestad Zalzburg.
Väl där hyr vi en liten 3 cylindrig Skoda för att på slingrande äventyrliga alpvägar ta oss in i Tyskland och slutorten Inzell. Där vankas årets sista VM deltävling i isracing.
Här inne på Inzells anrika skridskobana skall det köras MC med långnabb.
Jag var där 2002 och kollade VM men då fanns Inget tak men det värmde ändå att den gången få se legenden Posa plocka hem sitt andra VM guld.
Vi kommer att bo ytterst pittoreskt i joddlarpensionatet Marianne
Det här kan nog bli lattjo eller för att förtydliga det blir nog alla tiders det här.
Det har ju hänt en del annat skoj under och efter skid VM.
Hedemorakonst var ju skoj då jag fick ställa ut lite skrot.
Konstkännarna Wärner och Nicodemus dök upp, trevligt värre med kunniga besökare,
Moonbikeshow i verket Avesta är en erkänt bra utställning i chopperkretsar och är stället att visa upp sina alster från vinterns vedermödor. Det fanns massor av långgafflade ryggstödsförsedda choppers, väldigt välbyggda och påkostade med i de flesta fall HD rovor imonterade. Kändes för en som inte är så insatt i HD kulturen lite tjatigt och trots att alla dessa var olika så är dom byggda efter en viss mall. Jag tyckte med hemmablinda ögon att isgaragets alster kanske inte var mer välbyggda men mer fantasifulla.'
Min "Bakis" och Luddes gula "Pissmyran"i bakgrunden ett par av mina skrotskulpturer
Vi är uppkäftiga nog att våga bygga hojar med billiga Kinesiska motorer, svenska lättviktarramar och cykelramar. Kul att arrangören uppskattar vår kreativitet.
Vi hörs /Tomas
En orgie av motorer motorer motorer.
Jag traskade runt i garaget ikväll för att konstatera att det finns ett nästan oräkneligt antal 2 hjulingar samtidigt konstaterade jag att det fanns en enorm mängd olika lösa motorer.
En Sachs 100 cc som drivit ett 36v elverk åt Televerket.
En liten Kinesisk pocketbikesnurra 35cc
Snygg Fransk Bernard stationärmotor
Liten jordfräsmotor
Koler boxer twin Amerikansk spis som brukar sitta i stora kommungräsklippare
Ett par tjeckiska JAWA spisar en står och en ligger
Husqvarnas äggmotor med Lindström cylinder och topp
'2 st Gokartmotorer 100cc kanske BM astra och Parilla samt en BERG stationärmotor
Svantes motorer vet inte riktigt vad dom hör till
Till vänster Triumph 500cc trophy motor. HVA Silverpil äggmotor och Lifan Kinamotor 150cc
NSU Prins luftkyld 1000cc motor för Svantes framtida MC projekt
Detta är proffessorns ångmaskin under uppbyggnad. Kalla inte en sådan för motor det är en ångmaskin och inget annat
Nån Tysk moppemotor under uppbyggnad under Bullmans händer.
Mer från Bullmans moppelager
Nyrenovrad 1975 års GoldWingmotor 1000cc som ska driva Luddes och Örjans Berra Persson sista sidvagnsbygge
Ove har många motorer. En rostig Koler stånka pryder
Mer Ove prylar. Motorn i moppen har setat i en hormoslyrspruta.
JAP
Det finns ytterligare motorer liggandes under arbetsbänkarna för att inte tala om alla färdigmonterade ochg hjuburna vidunder men det tar jag en annan gång.
Till sist en bild på protokollet frånn bilprovningen idag. Personligt rekord i fullskrivet protokoll. Jag hade länge lite hopp om att offra ett år till på skrotet men när dom slutligen gjorde bromstestet och ett rör brast så oljan sprutade och belade vagnen med körförbud så tröttnade jag. Det är inte kul med gamla bilar så jag skickar Escorten till bilhimlen nu när MC säsongen ändå står för dörren.
Mycket trycksvärta går det åt
Vi hörs /Tomas