Tillåt Mig skryta lite.
Jag har ju inte kört classic racing under några år nu, tror det var fyra år sedan sist och min gamla 42a Albin/Norton är numer försedd med grusdäck och har fått styret uppvinklat.
En rolig detalj under min 5 år långa och mediokra karriär är att jag faktiskt placerade mig som trea i EM eller Europacupen för "pre 48" den så kallade förkrigsklassen.
Medaljens baksida och framsida
Jaha och hur gick nu det till kanske Ni undrar. Jo det var så här att Europacupen bestod av 2 deltävlingar i England respektive Danmark och jag skulle ju delta i den Danska deltävlingen.Främst för att tillsammans med brorsan göra en liten Danmarkssemester och att få tillfälle att köra på Djursland Ring, en knixig och rolig bana som inte ligger så långt ifrån där Bonneröven (100% bonde) har sin gård.
När jag anmälde mig dit så upptäckte jag att tävlingen ingick i Europacupen så jag fixade en UEM licens hos Svemo som var gratis och anmälde mig till Europacupen också eftersom jag trodde att alla andra i klassen gjort detsamma.
Tävlingen gick som vanligt och jag hamnade som 8a i klassen med 13 deltagare. När jag väl var hemma så kolladde jag resultaten och fann till min förvåning att jag blev trea i EM. Vi var bara tre förare som anmält sig i EM klassen, så tack vare att jag är läs och skrivkunnnig och har lite koll på reglerna så blev det en medalj från UEM som året efter delades ut när jag tävlade på Anderstorp året därpå och det var många förvånade miner kan jag garantera.
Jag och min Albin på Knutstorp
Sådärja nu fick jag tillfälla att framställa mig lite positivt så andra kan känna sig lite sämre.
Vi hörs/ Tomas
Vårkänning.
Ett vårtecken är Norn Speedwekend som jag har besökt för första gången. Och vad är nu det?
Jo det är en bizarr samling av ytterst originella och ytterst trefliga människor som har en övertro på att en en gammal Rysk usel påhängarmotor som numera tillverkas i Kina ska kunna uppnå som ett slags ljudvall vilken hamnar på 80 km/h. Ingen har mig veterligen uppnått denna hiskeliga fart men kul har dom så här i vinterns sista skälvande dagar.
Benkes streamliner innehåller en vässad kinapuffra och ett par cykelramar. (46 km/h)
Stilarna voro många. Stilfullt ekipage
Ytterligare vårtecken är att GP serien i isracing körde årets sista tävling i Inzell.
Tätare än tätt. Känns som RR essen Rossi och Marques borde ha lite att lära här.
Franky Zorn gul, Vitaly Khomitsevich vit, Niclas Svensson Röd, Stefan Pletsacher Blå.
Nästa vårtecken är väl då man får ömsa hjul på grushojen och hänga dit grus/asfalt sulorna
Känns extralyxigt att ha kompletta hjul och slippa kränga om däcken oxå
Flyttfåglarna stormar in i vårt land.
Tranorna kommer långväga ifrån men hittar rätt hela tiden utan karta och kompass men det skulle ju se sjukt ut om dom släpade på en kartbok också. Dom lata och listiga Kanadagässen som gärna vill ha öppet vatten har upptäckt att det är närmare att flyga till Norska kusten än dra iväg långt söderut.
Trana = Grusgrus på latin
Påsken närmar sig och jag kan inte låta bli att fundera över hur denna högtid som är till för att bry sig om Jesus lidande, död och uppståndelse firas?
Man ska äta enorma mängder ägg, sätta färjade fjädrar här och där, glädjas åt gulliga kycklingar, dessutom så håller det på att att importeras en påskahare som dessutom lägger ägg. Jag är dåligt påläst i bibeln men dess tolkningar precis som koranens tolkningar är ju helt sjuka.
Jag tror inte att jesus på sin vandring släpandes på ett stort tungt träkors uppför Golgata var sugen på ägg.
Inte heller tänkte hen på gulliga kycklingar påskfjun eller värpande harar, möjligen kanske hen var sugen på ett kokt ägg när hen återuppstod efter att ha legat död utan käk i flera dar.
Glad påsk på Eder alla och krama varandra i trafiken.
Vi hörs /Tomas
Neckarsulm NSU
Det finns en liten (23000 inv) stad i sydvästra Tyskland som heter Neckarsulm och har fått sitt namn av att floderna Neckar och Ulm råkar mötas där.
NSU grundades 1873 av Chrisstian Scmidt och Heinrich Stoll i Riedlingen Man började tillverka stickningsmaskiner och företaget hette Mechanische Werkstätte zur Herstellung von Strickmaschinen. 1880 beslöt man att flytta till Neckarsulm i närheten av Heilbronn. 1884 blev man ett aktiebolag under det nya namnet Neckarsulmer Strickmaschinen-Fabrik AG. 1886 började man tillverka cyklar med modeller som Germania och Pfeil. 1892 slutade man tillverka stickningsmaskiner. 1897 antog man namnet Neckarsulmer Fahrradwerke AG och 1901 följde bredvid cykeltillverkningen även motorcykeltillverkning. 1904-1905 började man använda namnet NSU på motorcyklarna.
Man blev med tiden världens största MC tillverkare med en årsproduktion på nära 300 000 MC.
Storsäljaren var NSU Max och det är en sådan jag nu kommit över i originalskick med endast några detaljer som felas men inget som syns.
Det var den här jag hämtade i Stöde i onsdags.
Det blev en 700km resa men vad gör man inte för en NSU MAX 250 spezial 1955
Väl hemma så blev det en del autosol och putsande så nu är den i ett trivsamt patinerat skick.
Rätt ljuddämpare monterad och tankemblemet kolorerat.
Lite färg gjorde susen åt tankemblemet.
Ett skrytsamt tanklock från dess storhetstid.
En uppsättning originalverktyg fanns i en av verktygslådorna.
I den andra lådan dolde sig ett batteri som var utom all räddning, så det fick bli en resa till Biltema för att inhandla ett nytt 6 v batteri.
Ett nytt batteri var den rätta medicinen för nu kom det gnistor också så det blev att flöda samt spreja lite eter in i 26mm Bingförgasare och efter den fjärde kicken så hoppade den igång.
Det känns som den här gamla skönheten kommer att skänka mig mycket glädje framöver och det behövs ingen större arbetsinsats för att få den dit jag vill.
"Alla tiders" var ett uttryck från den tiden då NSU var som störst.
Vi hörs /Tomas
En helg i Berlin.
Wilkommen. Ja då har man tillsammans med garagepolaren Nicodemus tillbringat en långhelg i Berlin där huvudmålet var två deltävlingar i Isracing VM.
En trög start från Arlanda då Norwegian hade hyrt in ett plan från Lettland Aviation Lynx som var det i särklass trängsta jag rest med och det var dessutom enochenhalvtimme försenat men åker man lågpris så gör man.
Nåväl vi fick trösta med pilsner på O,learys Arlanda. Sen var den lågprisen förbrukad.
Det bar iväg till Hotell Amadeus i Wilmersdorf som praktiskt nog ligger bara ligger 200 meter från banan, även det lågpris men helt okay.
Frukosten intas på Leckerback i gatuplanet. Man klarade sig länge på den
En biljett som tar en fram via U bahn, S bahn, T bahn och varar i 15 timmar kostar bara 7,5 euro (75 spänn) och naturligtvis åkte vi mycket på en sån. Ja i vårat fall räckte biljetten i 2 dagar då vi missat att stämpla den 1a dagen, alltså tjyvåkte vi vilket kändes lagom pojkaktigt.
Finns mycket att betrakta i Berlin och det dyker upp lite här och var.
Man exempelvis hitta snygga blåslampor på gatumarknaden så typiskt turistvänligt.
Ambulerande korvmojar.
En Berlinsk rikshaw
En skön stad där det hela tiden händer roliga saker. Visst det kördes Isracing i 2 dagar med sedvanlig Rysk dominans men Stefan Svensson tog sig tillsammans med sonen Nilkas till semifinal på lördagen och han hade ynglingen Ove Ledström med sig till semi på söndagen, den enda som rådde på någon Ryss i något enstaka heat var Österrikaren Frans Zorn. Så här i slutklämmen av säsongen så är alla Svenskar mer eller mindre tilltufsade. Stefan har ett trasigt finger och är blåslagen efter SM tävlingen, Ove Ledström blev helt överkörd på lördagen så våldsamt att ingen trodde han skulle resa sig men han bet ihop och kör med stora smärtor, Daniel Hendersson har knäckta revben och troligen ett knäckt lillfinger och slutligen Niklas Svensson haltade svårt på söndagen efter en krasch. Några dars rehab före träningen i Assen på fredag ska göra susen.
Taskiga bilder då min finkamera lade av lagomt i lördags men kanske bättre än inget
Måndagen blev även det ytterligare en turistdag då vi strosade runt i centrum och kollade på sevärdheter.
En bit kvar av muren som sparats. Det var ett några hundrameter lång monument byggt för att vi inte ska glömma eländet från Hoenakers terrorvälde
Ett betydligt trevligare DDR museum var DDR motorrad museum nära Alexanderplatz S bahnstation. Det var 1000 kvadratmeter med gamla hojar från främst DDR men någon enstaka Tjeckisk och Rysk mc fanns där också.
Det fanns massor av läckra hojar främst 2 taktare på museet.
Finns en och annan Trabant som trafikerar gatorna i Berlin ännu.
En skitkul helg i Berlin då vi fick uppleva mycket.Vi var på en häftig after Eisspeedway party på lördagskvällen av MotorSportClub Berlin där vi blev mottagna kungligt av alla knuttar. Klackarna i taket och bra musik av Joachim Engel och en kanonduktig sångerska
Tack Michael Gro för inbjudan
En skitkul helg i Berlin.
En sak till bara, planet hem var bara en timme och en kvart försenat men man fick ju en plastmugg äppeljuice och en syltkaka som tröst. Att det sen var snöstorm på hemvägen bidrog bara till att det var lättare att hålla sig vaken. Landade i Hedemora kl 03,00 på natten med gruskänsla i ögonen.
Vi hörs /Tomas
Tänk så populär jag är.
Idag fick jag ett fantastiskt erbjudande från Svenska BMW klubben. Jag fick ett brev med en folder samt ett stycke "Buff" ni vet en sån där modärn halsduk som är tillverkad i äkta material. I brevet förklarade dom att jag var väldigt välkommen att betala 320:- bagis för att bli medlem. Då erbjöds jag att få 5 nummer av BMW tidningen på ett år vilket känns ganska tråkigt attt tvingas bara läsa om BMW, jag erbjöds att få en billigare märkesförsäkring som egentligen är något dyarare än den jag har, jag erbjöds att få gå avrostningskurs på våren, jag erbjöds att få åka med BMW gänget på touring vilket passar mig illa då jag inte har lust att kompromissa med en massa BMW snobbar.
Ja så där håller dom på, har dom inte fattat att jag har en gammal 1988 års BMW som gått snart 15000 mil och är trivsamt repad runtom. Jag är visserligen föreningsmänniska men har alltid haft svårt för BMW folk, nåja BMW bilfolk.
Ett BMW paket som kom i lådan idag
Visserligen gillar jag min gamla BMW K100 men av bilderna på Buffen att döma så är det boxer som gäller bland BMW snobbarna.s
Det har också visat sig att jag är väldigt populär hos Sveriges Motorcyklister Centralorganisation SMC.
Jag har varit anslute till SMC två gånger utan att fatta varför. Det har alltid varit varit nån präktig människa som övertygat mig. När jag nu skitit i att betala årsavgiften så får jag en vädjanden om hur viktig jag är och att jag kommer att gå miste om dess eminenta tidning mm. I stort sett samma erbjudanden som BMW klubben försöker locka med har även SMC men dom erbjuder ingen Buff och kostar lite mer än BMWklubben.
Nejtack jag behöver dom inte då det som skulle locka mig var deras MC tidningar som i min värld inte är särskilt roliga.
Tack men nejtack SMC
Den förening som står mig varmast om hjärtat är "Kamrat och intresseföreningen Isracinggaraget" som den officiellt heter i föreningsregistret men som kallas Isgaraget.
En bild säger mer än 1000 ord där finner jag den rekreation jag behöver.
Därefter kommer Brunnsjöns VinterVänner BVV tätt följt av SMK Hedemora
Isgaraget gjorde sig populära vid SM finalen i isracing då vi delade ut Isgaragets talangstipendium till fyra mycket lovande isracingtalanger.
Övre raden Tomas Larsson (Isgaraget) Jimmy Olsén, Ove Ledström, Niclas Kallin Svensson.
Nedre raden : Daniel Hendersson Peter "Ludde" Lundin (Isgaraget)
Jag vet att grabbarna blev glada som fick ta del av överskottet från Isgaragets Ölkassa. Oj vad dom här kan gasa vilket dom visade vif SM finalen.
På fredag drar jag till Berlin och kollar Isracing VM