Änglavinge del 4
Lite pyssel har det blitt. Jag har stukat om avgasröret och lagat samt sotat ur den 64 år gamla ljuddämparen som har den härliga fiskformen.
Hedemorastyle med en förnimmelse av fisk.
Angående ljuddämparen så hänger den lite nonchalant men det ska bli bättre, även plåten på undersidan kommer givetvis att skalas av en hel del när jag vet var bakre fästet kommer att hamna.
Andra sidan "von oben"
Ett färgprov. Lite av drömbåge färgsättningen
Nu har motorn blivit en Husqvarna
Inget är heligt i MC branchen inte ens att döpa om en kinamotor till Husqvarna.
Jag tror det var 1987 som Husqvarna såldes till Cagiva i Italien och tanken var att att namnet Husqvarna skulle upphöra, men det visade sig att Amrisarna inte vill köpa nåt det inte stog Husqvarna på så namnet fick leva vidare.
Flera av Husqvarnas ingenjörer startade då ett nytt svenskt MC märke Husaberg. Husaberg nådde stora framgångar i främst enduro Husaberg ägs numera sedan ett antal år av Österikiska KTM.
Åter till Husqvarna. Tyska BMW köpte Husqvarna för ca 4 år sedan eftersom man själva misslyckats med att få till en konkurrenskraftig Enduromaskin trots att man köpte in dom bästa förarna som fanns att få.
I år så köptes Husqvarna av Österrikiska KTM och i samband med det så la man ner Husabergs som märkesnamn. Husqvanamodellerna som nu lanseras som 2014 år modeller innehåller ingredienser från alla 4 märkena som är inblandade.
Hoppas nu bara att inte KTM köper bort mig från Husqvarna/Lifan änglavinge bara, men jag har nog karaktär och kapital nog att stå emot dom stora elefanternas försök att skaffa monopol.
Vi hörs /Tomas
Änglavinge del 3 och lite annant
När man försöker sig på att bygga något i gammalt stuk så är naturligtvis dom tidsliknande acessoarerna en pikant del i det hela. Det kan vara kläder eller människor eller vad som helst som påminner en om att det var bättre förr.
Här är det bara mössbäraren som inte var bättre förr.
Och nej det är ingen höstbild av en toppmurkla.
Javisst en gammal stridsvagnshuva kommer väl tillpass för att göra Änglavingen mer komplett.
Jag har provlackat en del för att se hur min Svenska Boardtrackinspirerade änglavinge ter sig i min nationalromantiska färgsättning.
Guld och metallic blå slår an en fosterländsk ton på änglavingen
Jag fick ett snyggt krökt avgasrör på posten idag. Sånt värmer
Skön krök från Kina dom kan allt kröka Kineserna oxå.
Lägg märke till fotpinnen á la boardtrack
Det rör sig så sakta framåt. I morgon ska undertecknad Wärner och LillNisse företa en pensionärsresa till Borlänge och besöka Biltema, det ska bli spännande tycker jag. Kanhända vi lunchar på MAX oxå.
Vi hörs / Tomas
Isgaragets höstresa.
Så var det då äntligen dags för vår årliga höstresa med som vanligt nördkulturella mål.
Ett glatt gäng äntrade hyrbussen som skulle frakta oss ut på dagens äventyr.
Det skulle bli en trivsam resa som i mångt och mycket påminde om en PRO utflykt eftersom halva styrkan bestod av pensionärer.
Åldringar behöver ju som bekant pissa ofta så varför dom övriga 3 behöver pissa vet jag ej.
Första målet på resan var ett Bolindermuseum i Kallhäll som är inrymt i Folket Hus. Där
togs vi kungligt emot av Kåre Andersson som trakterade oss med kaffe och kanelbullar innan dagens guidade tur tog vid.
Tänk Er mannen till vänster avgjuten i brons, en nutida Hjalmar Branting kanske.
Kåre bjöd på en mycket givande guidning och det fanns en historia bakom varje pryl.
Kåre startar sin resa med oss genom museét
Fantastiskt vad mycket olika saker som framställts bakom namnet Bolinder och en hel del saker som inte bar det namnet också.
Exempevis båtmotorn TRIM som det även tävlades med en gång i tiden.
Ytterligare en produkt som bidragit till kvinnans frigörelse och mannens kalla öl
Det fanns järnspisar, kaminer, sågverk, kylskåp, tvättmaskiner, köttkvarnar, massor av gjutna trädgårdsmöbler samt en massa annat som jag glömt att nämna.
Efter en finare lunch med tillhörande pilsner i Kallhäll så tackade vi Kåre för oss för vidare färd mot J-P Johansson sällskapets museum i Enköping. Vi kan stoltsera med att vara bland dom första gästerna eftersom museét inte ens hunnit blivit officiellt invigt ännu.
Det innehöll i huvudsak BAHCO verktyg och vi fickoss till livs en trevlig guidning med tillhörande historia även därifrån.
Illustration av hur en skiftnyckel blir till
Tyvärr så är inte verktygstillverkningen kvar i Sverige men namnet BAHCO (B.A.Hjort och CO= BACHO) lever kvar. Det finns en del andra produkter från samma källa men med andra namn såsom Primuskök, Triplex lampor och en del annant.
Det blev en trivsam nördkulturell dag och vi återvände till vårt kära Hedemora vid artontiden relativt pigga med våra hårddiskar organiska ytterligare påfyllda.
Mer finns att läsa om resan på brossans blogg http://hojbygget.blogspot.se/
Vi hörs /Tomas
Höst tuoring till MC Collection
I morse fick jag en känsla av att det kan vara den sista landsvägsåkardagen för MC den här säsongen. Så vad göra? Det var bara till att grensla sin löddriga springare och bege sig ut på vägarna. När jag väl stod i garaget hade jag ingen aning om vart jag skulle rikta framhjulet i för riktning, men när jag väl startade upp maskineriet så bar det söderut. Då kom jag att tänka på att jag inte besökt det eminenta MC museét i Sollentuna på två år och jag hade en aning om att det var Italienskt tema just nu. Efter ytterligare en inbromsning så stannade jag till och justerade min GPS så att jag skulle slippa motorvägar på min tur, vilket visade sig vara ett lyckodrag.
Bilden från den T shirt jag inhandlade på plats
Jag hittade en vackert gul Ducati desmo som jag är väl bekant med. Den byggdes med kärleksfull hand av en nära bekant till mig som hjälpte mig mycket med att få till en fungerande och hållbar vevaxel till min Albin.
Sven-Erik "Lerabo" Johansson från Långshyttan som tyvärr på grund av sjukdom lämnade oss allt för tidigt innan han till fullo hann njuta av frukterna av sitt bygge.
Sven Eriks vackra Ducati
Italienarna har alltid varit mästare på deisgn och har alltid gillat att bygga racingmaskiner med stor framgång, det är på nåt sätt lite Italiensk opera över deras skapande.
Mondial
Jag minns från min barndoms TT lopp att jag imponerades lika mycket av förarnas namn som av hojarnas namn.
"Provini", "Ubiali", "Mazetti" var bara några av dom läckra namn som förana bar.
Ett par tjusiga 50 tals scotrar
Moto Guzzi
Så passa nu på att att besöka MC collection i Sollentuna och kolla in mängden av läckra Italienskor Ni kommer inte att ångra Er.
Slutligen ett av mina inspirationsobjekt till änglavingen HD peeshoter 1 stånka Boardtracker
På Lördag drar garagegänget ut på sin höstutflyckt med museibesök och god mat på programmet, kanhända det slinker ner nån mahognygrogg under dagen, rapport kommer.
Vi hörs /Tomas
Änglavinge del 2
Äntligen en sån där härligt muggigt ruggig regndag som inbjuder till garagevistelse utan att ha dåligt samvete, och som grädde på moset nu när jag är friherre så slipper jag vara ute och jobba i skiten.
Jag skulle visserligen ha städat ur och piffat till Gudruns Nissan som skall avyttras på fredag men det hinns nog med.
Lite kreativt pyssel med Änglavingen fick bli min sysselsättning under dagen och en bit in på kvällskvisten..
Bygget börjar ta form.
Jag börjar så smått få en uppfattning om hur den kommer att bli men det blir säkert en massa omtag och annorlunda tänk under resans gång.
Det blir alltså tankväxel eller ska jag kalla det rattväxel?
Självklart så ska jag fixa till en annan växelspaksknopp.
Växellänkaget från andra sidan
Egentligen så känns det lite sjukt att jag modärniserar en 49ans Husqvarna med en ny motor samtidigt som jag omodärniserar från fotväxel till rattväxel på den nya motorn, men det är ju det som känns så förbannat kreativt och kul att bryta mönstret.
Äntligen har den kommit. Den Rosa silvertejpen som känns som reservdel till Miss Piggy.
Vi hörs /Tomas
Änglavingen.
Mitt nuvarande hopkoksprojekt har jag valt att kalla " Änglavingen".
Eftersom jag skiter i vad som anses vara rätt eller coolt, töntigt eller inne, original eller helgerån, kardan eller kedja, japanskt eller europa/amerikanskt så går jag som vanligt min egen väg. Den som inte vill göra det kan snabbt irra bort sig i träsket i vad som anses vara korrekt och har snabbt tappat sin egenart.
Att jag valt att kalla bygget Änglavingen beror på att jag hittade en tank med den något udda Husqvarna tankdesignen som förekom på 98 cc modellen 1940 och möjligen förekom åren ikring 1940.
Så här ser Änglavingetanken ut som jag hittade på tradera för ett år sedan
Jag gillar den här loggan och den kommer att finnas med på den färdiga produkten, dessutom har tanken lite smäckrare former än originalet till 1949 ramen som jag ska bygga vidare på.
Eftersom jag är klar med övriga byggen och renoveringar, ja jag väntar på kopplingsdelar till trialhojen som ska skickas från Österrike och lite petjobb med stretarna till sivagnen som inte behöver stå klar innan april 2014 så kan jag nu släppa loss mitt skapande. Det verkar inte bli nån Hedemorakonst i år så jag behöver inte heller lägga nåt krut på att skapa nåt verk dit heller.
Detta är början till vad som ska bli min Boardtrack inspirerade knarr. Motor KinaHonda 150cc 2011 övrigt Husqvarna ram 1949 och tank 1940.
Vi får se var det slutar i. Det kommer att bli en salig blandning av gammalt och nytt men i mina ögon är det helheten som räknas.
Jag har idag fått till motorfästen så allt sitter där det ska.
Det ska väl skulpteras lite till på plåtarna men det är en god början.
Vi hade filmkväll igår kväll i Isgaragets egen biosalong " Vinterpalatset" Filmen som visades var för omväxlings skull inte en MC film. Det var garagets egen filmkännare Nils Peter Ludde Lundin som hade rekommenderat denna grymt bra Franska film.Se den den är den bästa och roligaste jag sett på år och dar.
En oväntad vänskap. är titeln
Vi hörs/ Tomas
Äntligen höst.
Så där ja nu börjar vädret mysa till sig så där härligt höstaktigt, ja nästa lite vinterkänningar är det.
Eftersom jag numera är friherre så kan jag välja vad jag vill syssla med nu när hösten lägger sitt fuktiga täcke över oss.
Idag valde jag efter några smärre kamerala sysslor på morgonkröken att röja mig ner till golvet i mitt bås i Isgaraget för att sen riva kopplingen på min trialhoj eftersom den behagade slira lite på min ljungfrufärd.
En riven koppling med väldigt slitna lameller
Det visade sig vara lite blandning på såväl lameller som skruvar därunder. Om någon har ett tips om var jag hittar lameller till en Rotax 350cc så är jag tacksam att få veta. Under tiden baxas SWM trialhojen åt sidan så jag kan gripa mig an mitt kommande vinterprojekt.
Projekt Änglavinge.
Det här är tänkt att bli nåt åt Board Track hållet.
Jag har väl en ungefärlig bild i skallen hur det ska se ut men det kommer att växa och utvecklas under hösten och vintern så vi får se framöver vart det bär hän.
Jag snubblade runt en del i garaget för en vecka sedan och gav mig in på att filma med en kamera som inte är avsedd att filma med men det är ju vad jag har. Håll till godo.
Vi hörs /Tomas
Världens barn och mitt eget
Jag missde ytterst frivilligt alla motorevenemang i helgen som var. Det kördes 6 timmars Enduro på motorstadion, nåja jag jobbade en del före på tävlingen och pep iväg redan halvsju på lördagsmorgonen till motorstadion för att få klart mina åtaganden. Jag fick oxå avstå den mystiska uppstartardagen i lillebrorskommunen Säter.
Anledningen till min frånvaro var att min yngsta gosse håller på att formas till man, han gör nämligen lumpen och det var anhörigdag vid deras förläggning i Marma söder om Gävle
Rasmus i full stridsmundering
Det var mycket som var sig likt sedan en annan gjorde sin värnplikt, men en hel del som var annorlunda.
Det som skiljer mest är att det numera är frivilligt och man får söka in till skillnad från förr då det var en skyldighet, dessutom får ju numera även honorna göra lumpen vilket många har nappat på. Utrustningen skiljer inte så förtvivlat myckert, och det finns ingen dötid med så kort utbildning (3 månader) och fysträningen är fan så mycket tuffare än på den pluton jag tillhörde.
Här spelar Rasmus skottskadad.
En liten rulle från deras uppvisningar. Klicka på raden under
Världens Barn!
Traditionsenligt den här helgen så hölls en manifestation för världens barn i Sveaparken Hedemora på lördagskvällen.
1500 marschaller tändes i parken. Mycket stämningsfullt och vackert.
Samma bild med konstnärlig skakningsoskärpa
Man kanske ska tänka lite extra på barnen i dessa främlingsfientliga tider när över 100 000 tusen människor därav många barn dödats i Syrien. Miljontals är på flykt och många föds i flyktingläger utan att nånsin få ta del av det överflöd och dom ilandsproblem vi har. Alla barn föds nakna och oskyldiga, det är vi som tror oss vara vuxna som måste tänka till och inte bara glo i vår plånbok.
Jag känner mig stolt över att tillhöra den kommun som varje år pyntar av mest i Dalarna till världens barn. Självklart så har vi i Sverige råd med detta för det har aldrig funnits så mycket pengar i landet som nu, problemet är ju att det heller aldrig varit så stora löneskillnader som nu.
Det känns som det blev en meningsfull lördag utan motormusik.
Tack för ordet
Vi hörs /Tomas
En bra dag med Hedemora TT (TrialTokar)
Jag har ju en tid trilskats lite med min SWM trialhoj. Visst den har ju startats en gång för att snabbt stängas och en snabb hämtning av kameran vidtogs för förevigandet.
Men idag så blev det provkörning i terräng!
Det här att köra trial är svårt speciellt som det var 59år sedan jag deltog i moppetrial senast och den gången slutade med en olycka som var nära att släcka mitt liv. Det gick till så här. Jag deltog i av SMK Hedemora arrangerade mopedtrial och allt gick på skit, jag var en ytterst medioker förare och hamnade i bottenträsket av tävlingen. När jag efter tävlingen begav mig hemåt efter riks 12an på min trimmade Cresent under vänstertrafikens dagar så vandrade mina tankar iväg och jag kom på efter Matsbokurvan att jag skulle svänga av till Tallåkern. Pang bom krasch jag drar rakt in i sidan på en folka som är på väg om mig och far i backen med skrubbsår över hela kroppen, en intryckt dörr på folkan och en moppe som var svår att rikta samt en illa sargad kropp som med ungdomlogt läkkött växte ihop till en reslig människa.
En något skitnödig hållning kanske men i skogen är vi.
Alltså det känns lika knepigt efter 59 år trots att hojen är en 83a men jag blev ordentlig svettig och tror att det här är en trevligare gympa för mig än att flåsa inomhus med en massa icke motorintresserade.
En som är en fena på detta är Peter Lundgren
Med mera träning så tror jag det blir allt roligare ju mer vi håller på. Det finns inga strikta regler bland Hedemora TrialTokar utan här lattjar vi med det vi har och trivs.
Nu till nästa kul grej som hände idag. Jag fick ett telefonsamtal ända från Mora! Det var en gammal lumparpolare Bertil Sparr från Våmhus som jag inte träffat sedan 1974 telefonerade mig och vi snackade en lång stund det kändes nästan som igår, kul värre eftersom han verkade komma ihåg saker om mig bättre än mig själv som jag borde minnas.
Nästa kul grej är ju att Sverige spöade joddlarna och nu är ett steg närmare VM. Säga vad man vill men Zlatan finns alltid med som en avgörande man (Tack Sverige för våra invandrare) och självklart så finns Kim Källström
Kim i nya landslagsdressen
Vi hörs /Tomas
Henry Åström
Jag vill gärna bidra med en rulle från filmarkivet som handlar om personen som gett bitterheten ett ansikte.
Henry Åström var en duktig mångsysslare och traktormekaniker som var väldigt verbal och detaljrik i sina berättelser. Han betraktade alltid sig själv som ett offer för allting såsom myndigheter, kommun, sjukvård, elbolag mm.
Jag minns att han ofta knäckte extra som ordningsvakt och han var nog Sveriges enda ordningsvakt som hade en katt i stället för hund på sina uppdrag.
En gång vid ett av våra TT jubileer som hölls så komHarry professorn Lundberger till start med en Eiber och Henry Åström bev genast en självpåtagen assistent åt professorn. Henrys huvudsakliga uppgift var att hjälpa professorn att få över benet över hojen. När KnutRune såg det utbrast han "Nej det här är bara för mycket jag klarar inte av att se nåt mer" varefter han vek sig dubbel och smet iväg. Men dom verkade vara ett radarpar.
Harry Professorn Lundberger på sin Eiber.
Mycket kul filmer finns att hitta i filmarkivet och Roland Engvalls film från 1985 ger en fin bild av Henry Åström som var en snäll kuf med att stort motorhjärta.
Klicka och titta filmen är från 1985
Vi hörs /Tomas
Utsikt från en bro skänker perspektiv. Samt lite Carpe Diem
Ja dessa förtjusande textrader från den gamle stöten Karl Gerhard kom väl till pass i går när fru Gudrun dottern Johanna och jag betvingade den i en idrottslig utmaning.
Här är självaste nya bron i Motala, bron som har officiell invigning onsdag 9 oktober
Eftersom jag vägrar att ligga i kölvattnet på vår käre Kung Karl Gustaf så ville jag naturligtvis testa bron innan han beträder den vid invigningen den 9e oktober. Ja egentligen så var det familjens löparess Gudrun som först nappade på idén och ville passa på att springa halvmaran 21 km som startade i Skänninge så jag och Johanna hängde på med för oss den lämpligare 5 km slingan som gick runt Motalaviken och över bron.
Så här frimodiga ser vi ut några timmar före start.
Det gick över förväntan bra och jag kan avslöja att jag faktiskt har tränat en del dom sista månaderna, jobbigast hade Gudrun som vid ca 10 km fick rejäla smärtor i ett knä som gjorde att hon tvingades promenera ganska mycket men så är det i idrottens hårda värld.
Lagom rödmosig med medaljen runt halsen efter målgång
Mannen med nummer 2590 bar för första gången i sitt liv en nummerlapp vid 94 års ålder och fullföljde 5 km med värdighet, så vill jag oxå göra när jag blir stor.
Carpe Diem
Det är ju som bekant latin och betyder fånga dagen.
Ja idag var det en sån där alldeles strålande höstdag som började med att jag knata iväg till garaget för diverse skruvning, då jag plötsligt drabbades av funderingar och tänkte varför står jag i ett mörkt garage en sån här underbar dag?
Fånga Dagen tänkte jag och drog genast iväg till mitt andra garage och rullade ut min BMW tegelsten, det är nog bäst att passa på eftersom den står där startklar med kläderna på armlängds avstånd.
Det blev en fröjdefull tur på små slingrande asfaltsvägar till Hofors och ett fikabesök hos Kalevi och Lena.
Kalevi förklarade för mig hur flödesmätning av topplock funkar och hur han bär sig åt för att plocka ut extra effekt ur redan vassa motorer. Naturligtvis så blev det ett studiebesök i hans trimverkstad som avslutning.
Kalevis tolkning av "Citronträd och motorolja"
Jag friskade sen på med ca 45 km grusvägsåkning via Korså bruk och Karlsbyheden som bjöd på riktigt fina grusvägar som inte var sämre än asfalt, för att avsluta med 60 km rask asfaltskörning hem det blev totalt 150km skön hösttuoring idag.
Vi hörs /Tomas
Nu har min SWM startats bravissimo.
Jag har trilskats ett tag och gjort en del fruktlösa startförsök med trialhojen. Jag var naiv nog att tro på orden som sa, "att jag tror den ska funka". Efter att ett par kvällar ha kickat mig trött med diverse svordomar och eterinhalator som hjälpmedel så insåg jag att det ska nog kollas lite extra på tändningen.
Så här såg motorn ut för en månad sedan
Jag hade ju bara lyft5 cylindern och kollat kolv och vev så allt var OK vilket det var.
Efter lite funderande lyftes svänghjulskåpan åter av och det visade sig att tändningen stod åt helvete fel.
Av med svänghjulet och si, x-kilen varv skalperad så nu har jag slipat in svänghjulet efter konstens alla regler och petat dit en oförstörd x-kil samt justerat in tändningen med 1,7 mm förtändning och resultatet blev lysande.
Klicka in Er på länken nedan och låt oss njuta av det historiska ögonblicket när maskinen startar för första gången i min ägo.
Ser lovande ut inför nästa veckas premiärpass med Hedemora TT = (Hedemora TrialTokar)
Vi hörs /Tomas