Så var då en Småländsk Elmiapåsk genomförd.
Ja en fullmatad helg med en massa motorinslag har det varit. Som omväxling till evenemangen jag brukar besöka så var det bilar i stor majoritet på mässan. Men det fanns bilar för alla smakriktningar.
En avdelning kallades gatbilar och där fanns fruktansvärt påkostade maskiner. Publiken där var lite fräckt ungdomlig med reklammössor för giftiga sportdrycker och en del pinuppor.
Avdelningen för gatbilar verkade dyr.Slalomfreestylaren Jon Olssons värsting
Sen fanns det en avdelning för Rally och Racingbilar och där fanns nån enstaka pinuppa. Klädseln var något mer racingbetonad med teamjackor och oljebolagskepor. Bland Petter Solbergar och liknande människor.
Även en del nostalgiracerbilar fanns där Ronnie Pettersons första F3 en Techno från Italia
Mycket crom och guld var det på den här tyskens Golf. Jag vill inte byta efternamn med honom
Gemensamt för dom 2 bilmontrarna var att man av någon anledning visade upp lättklädda damer, men det var väl varmt så det förslog.
Påskkärringar utan kvast och kaffepanna. Hör tydligen påsken till i Sveriges Jerusalem
Inte utan att det känns lite väl gammeldags försöka sälja bilar med hjälp av pinuppor.
Pinupfritt var det istället i veteranfordonshallen och stilen på utställare och besökare var betydligt mer vardaglig och jordnära på det stället. Många vackra gammelfordon och uppbyggda miljöer fanns att beskåda.
En härlig blandning av gammelfordon fanns i Nostalgihallen
I customhallen var det också pinuppfritt, det kanske beror på att veteran och customfolket innehar en mer gentlemannamässig attityd än dom vulgära gat och rally människorna. Däremot så sticker väl besökarna och utställarna ut på ett annat sätt. Det finns en hel del med det gamla raggarstuket ( brylkräm och myggjagare) som framförallt gillar jänkare. Sen har vi Hot Rod folket där en mer Rockabilly utstyrsel med matchande tatueringar syns. HD människorna gillar den mer sunkiga stilen med skägg och hästsvans. Men vad gör väl det alla tycks ha hittat sin nisch och uttryck som man gillar bäst.
En välutrustad Volvo fick inte komma in
det var ju nån slags skönhetstävling också och min änglavinge hamnade i nån klass som kallas Race MC jag har ju trots allt nån slags tävlingsnummer på den. Som förvänatat så hade min minimalistiska skapelse inte någon chans i dom sammanhangen.
Swecoposite segrade i min klass Men jag åker nog helst på min Änglavinge
Jag kan trösta mig med att jag kan bygga 100 Änglavingar för priset av 1 Swecomposite. Nu har jag fått glänsa både här och där med min Änglavinge så nu måste den testas i skarpt läge på nån grusväg i skogarna.
Helgen avslutades storstilat med en jättetanks, ett par driftingbilar, en kille som balanserade på MC och ett par galna Norrlänningar som jättehoppade med sina snöskotrar. Klicka på rullen och kolla.
Förresten glöm nu inte att köpa senaste Allt om MC som finns att köpa den här veckan. Det finns ett bra reportage från vårt kära isgarage i det numret.
Delar av Isgaragegänget
Fotat från Allt om MC. Köp den
Vi hörs/Tomas
Elmiamässan känns stor.
Det finns ca 2 millioner detaljer att kolla på och min trötta hjärna orkar nätt och jämt sortera intrycken av en bråkdel Det känns ibland som att få skallen bombad av såväl Ikea som Ullared. Massor av miljonstinna breda, låga och 2 sitsiga superbilar som man köper färdiga för pengarna som är tänkta att förvaltas i fonderna åt pensionärer men som lätt hamnar i människors fickor som kammat sig med en fläskkotlett och fyller sina fickor med guld.
Men det här Finska ekipaget var väldigt tjusigt.
En annan bil som värmde den gamle telefonarens hjärta.
Självklart så fanns det en mängd snygga hotrods, jänkare, rallybilar, racebilar och veteranbilar mm som fyller upp dessa gigantiska hallar.
Men nu är det ju motorcyklar jag är mest sugen på och det finns mängder av urläckra byggen att kolla, en del med bakdäck så feta att gummit i dom skulle räcka ett helt mc liv för mig?
Carlos Stensons Monshine trickster liknar inget annat. En gammal båtmotor driver den.
Den här Skulle passa bra bredvid min rymdgris.
Design före funktion.
Det känns som jag bara skumnat på ytan av det hela så jag måste nog pallra mig dit på ytterligare ett besök före måndag.
Vi hörs / Tomas
Mot Sveriges Jerusalem och Elmiamässan
Kan Ni tänka Er att klåparn från Isgaraget ska få en plats i hojbyggarnas finrum där det förväntas uppemot 80 000 besökare. Ja lustigt är det att efter att ha kikat på tidigare års hojutställare med byggen som kostat dom hundratusentals kronor ska få trängas med mitt anspråkslösa bygge i ädel tävlan.
Det är alltså den här hojen jag ska ta med till Jönköping under påskhelgen "ÄNGLAVINGEN"
Pust. Så här såg fjolårsvinnarens hoj ut i min skönhetsklass (Bästa Race hoj)
Ja visst Adam Nestor en av mina absolut största favoriter bland hojbyggare han vann med denna läckra Honda.
Det kanske svider lite att jag får vara med och jag tror juryn föll lite för att det är en Husqvarna med i dessa av Solstickan och Husqvarna färgade trakter. Eller kan det möjligen vara att jag med min fromma uppsyn faller juryn i Sveriges Jerusalem på läppen. Inte nog med att jag får äran att ställa ut jag blir bjuden på en schangdobel hotellvistelse tillsammans med lilla duvan Gudrun hela påskhelgen i J-ping.
Nån som vill köpa en för dagen nybesiktigad pärla som jag ställt iordning under vintern.
Fin som fan är den. kom och köp så jag kan få lite mer svängrum i garaget.
Måste bara visa en NSU Konsul 500cc 1940 med kamskaftmotor. Vacker tuoringhoj
På torsdag drar vi mot småland med bil, släp, Änglavingen och trampcyklar. jag och frun.
Vi hörs /Tomas
I en annan del av Köping.
Köping är en köping som jag aldrig tidigare besökt, jag har alltid passerat Köping på väg till någon annanstans och möjligen stannat för tankning eller en fika i direkt anslutning till genomfartsleden. En gång i tiden så fanns för oss Hedemorafolk det närmaste Ikeavaruhuset i Köping som jag möjligen kan ha besökt på 70 talet men sånär lyckats förträngt. Men i morse flög fan i mig och jag beslutade mig för att ta en MC tur till nämnda köping och kolla in skrotmarknaden på plats.
Utanför Köpings bilmuseum fanns denna småtrevliga miljö.
Eftersom jag bestämt mig för att mitt fordonsintresse av det mer nöjaktiga slaget skall begränsas av max 3 hjuliga fordon så hoppade jag över bilmuseet och inriktade mig på skrotmarknaden istället.
Jag har övertagit/köpt ett ganska långt gånget renoveringsobjekt fån en av isgaragets hängöraonds 86 årige Sune som inte har orken riktigt att färdigställa den här hojen. Ett kedjeskydd var målet för dagen.
Sunes före detta REX roadmaster 200cc 1950 inne i slutfasen.
Måste tyvärr säga att det var en ganska ödslig marknad som det var ett under att jag över huvud taget hittade.
Det kändes lite trött fisk av hela tillställningen
Lasse hade en gigantisk jättekanna med stake från en stjärnmotor till salu
Det blev i alla fall en uppfriskande MC tur vilket aldrig är fy skam. Men nästa vecka kommer det lite trevligheter att berätta om.
Vi hörs /Tomas
Herr Albin har konverterat.
Eftersom min äldsta och första (i isgaraget) byggda hoj är en kosmopolitisk hybrid så känns inte konverteringarna mellan tävlingsdiciplinerna ett dugg motbjudande.
Grunderna i herr Albin består ju av ett Engelskt chassie av fabrikat Norton modell H16 som på 40 talet var en bruksmaskin eller en militär MC.
Motorn Albin kommer från en Svensk Monark/Albin armé MC 1943 år modell, som har spetsats en del.
Jag byggde den för att köra classisc Road racing vilket jag pysslade med på dom Nordiska banorna under fem säsonger med blandat resultat.
Dom två senaste åren har jag vänt upp styret och bytt bakdäck för att köra backtävlingar med den samt lite raktfram på is hastighetsrekord körning. Herr Albin träder nu in i ytterligare en ny fas i sitt racerliv.
Herr albin redo för Flattrack racing i Lesjöfors på Bandybaronernas arena 24 maj
Nästa steg blev att montera ett Speedwaybakdäck även fram samt förse den med en lågt sittande högerfotpinne eftersom det är rundbana i vänstervarv man kör. Lite mer skoj om hojen är sadeln som kommer från en MC tillverkad i Enköping på 20-30 talet Carolus är namnet, framgaffeln BSA -47 tanken kommer från en kvaddad Honda som kördes över av Steve van Zandt i kultserien "Lillyhammer" jag köpte den av en mc skrot Norrbagge i våler. Kopplingen är Tjeckisk från en Jawa isracer och tändsystemet också Tjeckiskt Ignitech, slutligen bönpallen är en Amerikansk Bates. Alltså finns stora delar av 2a världskrigets nationer samlade på hojen.
Lite konstnärligt avbildad Herr Albin.
Tillverkad av diverse rostiga skrotdelar jag grävt upp i mitt tidigare liv
Benen på nästa figur satt på framgaffeln till herr Albin men var så slut så nya köptes. Tanken var tänkt att sitta på hojen men var så perforerad och slut så den fick tjänstgöra som överkropp till statyn. Nyckelben är styrleder från en ferguson, höft och knäleder samt fundamenten Volvo 850.
Ja bägge alstren har varit utställda på Hedemorakonst, men det roligaste just nu är att statyn precis har varit med i en filminspelning som bakgrund i en bensinmack. Filmen heter vitt skräp (White trasch) och är nån slags gangsterfilm som i huvudsak har spelats in i Borlänge med några scener i Hedemora. Ola Rapace har huvudrollen.
Skådespelardebut för "Skriet från skroten" filmen kommer i januari 2015
Sådär ja nu har jag fyllt ut bloggen med en massa onödiga kunskaper och lite skryt.
Men det blir värre nästa vecka.
Vi hörs /Tomas
D.A.K vårmarknad Falun.
I dag blev det mindre MC tur till Falun och DAK veteranmarknad inomhus på Lugnet. Det sensationella inträffade att jag åkte hem från en skrotmarknad utan att ha handlat ett skit. Det kanske är så att mina hyllor är mättade och att det är ett tecken på tveksam ekonomi.
Mycke prylar och mycke folk, sämre lördagsnöje kan man ha.
Spelar inte så stor roll att jag åkte hem tomhänt, man träffar ju alltid en massa samlar och nostalgibekanta från MC leden samt att man alltid hittar nåt kul att titta på.
En gammal välpatinerad JAWA från tididigt 50 tal
En svulstig soppatank från nån Amerikansk järnklump
Snyggt Boardtrack bygge med kinapåhängare
Lite kul att se vad som kan åstadkommas med en ny trimmad Kinapåhängare en gammal cykelram med MTB hjul och en vackert utformad tank. Antikbehandling gör att det blir en vacker helhet.
Vi hörs /Tomas
Omstajlad NSU
Min trialhoj från NeckarsUlm har nu fått en mer plåtig färg eftersom jag tyckte att det kritvita signalerade allt för mycket modärn plastighet.
Döm själva av bilderna men så länge jag själv är nöjd så...
Snygg redan som vit men ändå inte rätt.
Mer klassisk NSU racer. Klassiskt Tysk silver med med blå randning.
Notera NSU märket på tanken och framstänkan
Tidigare färgen från högersidan
Så här blev det från högersidan.
Det ska bli kul att dra till skogs och riktigt skita ner den nylackade knarren så man glömmer glansen och glamoren.
Jag passade på att skjuta några bilder idag medans jag tog en raskare förmiddagspromenad.
En urgammal ramsåg i Katrinedal. Skulle vara skoj att få renovera en sådan.
EU bidrag månne?
Jag lyckades även fota en hackspett invid fågeltornet vid Hovran.
Vi hörs /Tomas