Pimp my Trial
Jag har enligt någon ( Gunnar ) gett mig på nåt så förhatligt som att bygga om en gammal, nåja trial MC.
Känns inte som ett större helgerån då jag har gett mig i kast med att bygga om en Italiensk Fantic av 1989 års modell vilken det finns en hel del av liggandes i olika nedbrytningsstadier.
Det här var skrotet jag hämtade i Njurunda i oktober
Jag har nu börjat pussla ihop grejerna och fått en idé om hur den slutliga designen ska bli.
Så här ser den ut i original med China Honda kopian på plats
Efter en del plastic fantastic jobb så börjar utseendet bli lite mer old faschion men resan dit får bli i glasfiber.
Först gör man en avgjutning i polyester och glasfiber av det man vill kopiera.
Då har man skapat en form som man gjuter i det som ska bli det slutgiltiga .
Sådärja nu kan man börja skönja stuket som skall bli
Idén med den här hojen är att den ska bli hanterbar med elstart eftersom mitt kickarknä känns lite risigt och att jag aldrig vill suta köra MC.Att jag sen vill ha ett gammalt stuk på en hyfsat modärn hoj gör det roligare att bygga.
Till saken hör att jag har tillräckligt många hojar för de flesta ändmål, men som en man jag träffade för en knapp vecka sedan sa. Antalet hojar en sann MC entusiast behöver är 1*x anta l!!!
Vi hörs / Tomas
MC collection föredrag om X cam systemet
Idag har jag tröstat mig själv efter en veckas plågsam självömkan som består av ett ryggskott från helvetet.
Vi var fyra halvnördiga grånade motortokar som gav oss iväg till Sveriges stiligaste MC museum MC Collection beläget vid Edsviken norr om stan där kungen bor.
En genomskärning av motor med X Cam ventilsystem.
Klurigt värre så det är inget som en bysmed som jag försöker förklara, men en som kunde förklara det bra var Göteborgaren Ralf Arvidsson som på ett intressant vis med bilder och filmsnuttar höll oss igång i enochenhalv timma.
En replika av TFA motorn från 1954. V twin 125cc X cam som kunde varva 18000.
Roligt var också att lyssna till Nisse Hedlund som var inblandad i X camprojekt på 50 talet. Nisse underhöll i bensträckarpausen genom att interjuva Henry "Lillorsa" Bohlin som var den som testkörde TFA motorn.
En stor åskådarskara som till 99% var av hankön och till 90% hade valt grå hårfärg dagen till ära.
Jag bjuder på lite fler bilder från detta fantastiska museum.
TFA racern med den unika motorn.
'
Amerikansk board track hoj . Flying Merkel 1926
8 ventils Indian.
Pierce. Amerikahoj
Indian och Husqvarna
En vacker samling
Detta smakfulla museum måste besökas minst en gång om året, speciellt med tanke på att byter iut en hel del hojar minst en gång om året. Och till Er som vill kalla Er MC entusiaster och aldrig besökt stället, sluta kalla Er MC entusiaster tills ni besökt stället sen är det okay.
Vi hörs /Tomas
Jag bygger vidare.
Eftersom jag fick avlösning i mitt idoga plogande av Brunnsjön i dag så passade det utmärkt att bygga vidare på mitt trial mc projekt.
Så här långt har jag kommit idag. Slutresultatet kommer nog att ha lite annat stuk
Alla motorfästen ihoploppade och den sitter rakt
Avgasrör är en knepig sak att få till på en trialhoj.
I morgon blir det plogning för hela slanten. En bild från samma datum i fjol.
Det har väl inte gått någon förbi att en av dom största musikikonerna David Bowie lämnat oss i den vidriga sjukdomen cancer. Jag vet inte men det känns som denna sjukdom bara växer eller beror det på att min omgivning liksom jag blir äldre och det är därför som allt fler i ens närhet drabbas. Det slog mig just att det i april har gått 30 år sedan Tjernobyl katstrofen inträffade och en massa äckligt nerfall föll ner över oss.
Min favoritlåt av Bowie är Life on Mars. Klicka på bilden lyssna och njut
Flyktinghjälp.
Det dök upp en snubbe i isgaraget för ett par månader sedan som ville ha hjälp att laga sin trampcykel vilket han också fick hjälp med. Mannen som är flykting från Syrien har funnits i Sverige i 5 månader och talar inte Engelska men går på SFI (Svenska för invandrare) sedan ett par månader och kan ytterst lite Svenska. Han dök upp ytterligare en gång i December och behövde hjälp med sin cykel men jag kunde inte hjälpa honom då eftersom jag inte hade några delar och var stressad.
Igår dök han upp igen och undrade försynt om jag kunde hjälpa honom för nu hade han fixat reservdelar. Han kan ännu inte tillräckligt med Svenska för att vi ska kunna kommunicera men vi pratar via ett översättningsprogram i hans telefon.
Det gick inge bra att flytta över delar från den skrotad cykeln till den andra.
Jag bad honom komma tillbaka nästa dag så kanske jag kunde hitta en lösning. Till saken hör att han bor ca 5 km från Hedemora centrum och behöver en cykel. Visst han går ju till plugget och hem igen utan att klaga men han spar ju tid genom att kunna cykla.
Jag hade tagit reda på en hyfsat skaplig cykel tidigare som stått ute i många herrans år och behövde smörjas upp, lagas punka på och bytas kedja då den befintliga rostat ihop.
Det tog mig ett par timmar att fixa och kostade mig inget i pengar då jag hade en bättre beg kedja liggande.
När han dök upp idag och jag överlämnade den "nya" cykeln blev han lycklig men bekymrad då han inte hade några pengar att betala mig med.
Jag gav han då ett brev som jag översatt till Arabiska i google translate. Jag skrev så här
Din gamla cykel klarar jag inte att laga så du får den här cykeln som en gåva. Jag har inte betalt något för den och vill inte ha något betalat se det som en gåva från en vän.
الدراجة القديمة لا أستطيع لطهي الطعام حتى تحصل على هذه الدراجة كهدية . أنا لم تدفع اي شيء من اجلها ، ولا تريد أي شيء يدفع لرؤيتها كهدية من أحد الأصدقاء .
Han blev lite knäckt och hade svårt att fatta, han vägrade att ta emot men jag övertygade honom att ta emot cykeln. En mer tacksam och lycklig människa har jag inte träffat på länge.
Känns skönt att kunna hjälpa någon med så enkla medel.
Vi hörs /Tomas
Slut på julfrossandet dags att sätta fart.
Jag har nu satt klorna i vinterns byggprojekt och inser att det är väldigt mycket som skall göras så att sommaren kan bli njutningfull
Fantic trialchassie med kinesisk Hondakopia.
Jag har ju lyckats sålt av min tidigare NSU trial hoj samt en Isracinghoj som jag färdigställde under hösten så nu gäller det att smida ihop denna hybrid.
Bakre motorfästet nästan klart ska bara se till att kedjan kommer spåra
Men oj vad många detaljer det är som måste ändras. På Fanticen var kedjan på höger sida, och det går ju inte att vända på svingen, jag måste bygga om kedjestyrare bromsokfäste och en massa annat.
Inget är omöjligt det kan bara ta lite längre tid
Jag tänker behålla elstarten ifall mitt högra gubbknä fortsätter att jävlas.
Skönt att slippa kicka
Tyvärr torskade Heros idag med udddamålet mot bandybaronerna på bortaplan så jag känner att jag måste besöka Herosvallen på 13-dagen då dom möter Linghed.
Vi hörs /Tomas