Gammelhoj pulardag.
Ganska kul att skruva med gammalt analogt material.
En kompis bad mig se över hans gamla NV autoped, en sån där röd med stora hjul, kilremsdrift och trampor från tidigt 50 tal. En grym moppe i all sin enkelhet inga växlar och skit men problemet jag ska försöka hitta en lösning på är att den lägger av då den blir varm och är hopplös att starta en utmaning alltså.
NV Autoped
Min gamla (nåja allt är ju relativt) NSU Max 1955 har jag redan startat upp för säsongen och den small igång på 2a kicken. Eftersom den inte är helt igenom original, med bland annat ett modärnt gnistsystem med CDI och allt utan nyttjas mer som ett bruksfordon så har jag hängt dit en inte allt för vacker militärbaklykta som funkar då den gamla föll i bitar.
NSU Max 250 cc 1955
Skoj var att den efter att ha stått på museumet i 4 år så small den igång på första kicken.
Nu håller jag tummarna inför torsdagens registreringsbesiktning. Kul ord det där som innehåller hela 22 bokstäver och kan lätt förkortas till reg-bes.
REX Roadmaster 200cc 1952
Vårdagjämning.
Vårdagjämning idag och det börjar klia i gashanden inför möjligheten att avverka lite asfalt.
Dags att ömsa däck till såna utan piggar.
Det har visserligen vänt och gått mot ljusare tider sedan den 21 december men det är ju ytterst påtagligt just nu då det bara är en vecka kvar innan det blir sommartid,
Visserligen är jag en sån där typ som gärna åker hoj oavsett årstid men kylan gör ju att det blir lite sparsammare med åkandet.
Jag har besökt Brunnsjöns is denna vinter med 3 totalt olika dubbade hojar.
Min Kawa 650 funkar ju fint på isen fulldubbad.
Mera Kawa. Min lekhoj med sidvagn och Ludde i holken riktigt skoj åkning.
Il tempo elegante. Lite skoj byggterapi att köra fort rakt fram med sjunger bra 2 cyl 125cc
Ser fram emot att sparka igång min NSU 1956. Batteriet laddas i denna stund.
Fort ska det gå på isen
Ha det så bra vi ses /Tomas
Rundvandring i Isgaraget
För er som till äventyrs inte besökt Isgaraget ännu så bjuder jag på en rundvandring, klicka på bilden så startar filmen.
Lite historia bakom Isgaraget.
Isgaraget startades hösten 1997 av ett gäng isracingåkare, det var på den tiden isracingen växte så det knakade i Hedemora. Från början fanns det bara isracinghojar där men eftersom intresset för Isracing falnade så blev utvecklingen den att det blev en salig blandning av motorcyklar där det
numera finns endast några få Isracinghojar kvar men desto fler mer fantasifulla maskiner som till stor del har skapats i garaget.
Det är ju en välfigt exclusiv herrklubb med 16 medlemmar där åldersspannet ligger mellan 23 år och 75år.men snittåldern ligger på ca 57 år.
Ytterligare aktiviteter är diverse studiebesök på obskyra platser, moppeutflykter och herrmeddagar som för det mesta består av gedigen svensk husmanskost och ibland föredrag av någon känd motorman.
Reportage igaraget har funnits med i några motortidningar och i en del TV program.
Vi hörs/Tomas
På bloggarbanan igen kanske.
Det har varit en 2 årig bloggtorka på Albinracingbloggen. Det var inget planerat men olika omständigheter gjorde att jag helt enkelt tröttnade på skrivandet.
Jag har väl präntat ner en massa på Facebook så det går väl att fiska upp en del där men tycker att FB kan vara lite tråkig då mycket försvinner i det allmänna flödet.
Nåväl, nog med ursäkter nu. Jag har ju hunnit med en hel del under dom två åren som förflutit sedan jag senast bloggade.
Som vanligt några längre långturer på MC sommaren 2017 drog jag och Anders W iväg på en Norgetur då vi bland annat avverkade Atlanthavsvägen och Trollstigen för att på hemvägen kolla lite classic racing på hemvägen.
Klicka på bilderna så blior dom större.
Det hände nått ruggigt på toppen av Trollstigen där vi parkerat när en stormby slet tag i min BMW och vräkte den över Anders BMW så mitt kåpglas krossades och Anders ventilkåpa spräcktes så all olja rann ur. Blev en spännande åkning för Anders utför Trollstigen med avstängd motor och ingen motorbrtoms. Anders fixade ventilkåpan mer permanent på campingen på kvällen med epoxilim.
Eftersom jag alltid är resesugen så blev det en resa till Bulgarien Svarta havet Sunny beach i september tillsammans med Pia. En kul udda resa där det mest spännande var när vi fick fajtas med ett gäng ficktjuvar och vi gick segrande ur striden.
Nästa spännande resa gjordes för ca ett år sedan då vi fem gubbar från Hedemora drog ner till Tanzanias djungel och startade ett plåtslageri under plåtmäster Jans överinseende som avslutades med en häftig Zafari i Serngeti där vi sov i tält mitt bland dom vilda djuren.
Det blev nog så här lång mitt livs mest minnesvärda resa.
Hela projektet finns på Facebook här :
En massa kul filmer som Jörgen Brugge gjort finns här:
Africa 2.. https://www.youtube.com/watch?v=x3_rnYwWFmI
Africa 11. https://www.youtube.com/watch?v=mJ-tIm-Tdfc
MC resa sommaren 2018. Då bar det av till Norge igen tillsammans med LillNisse, Jörgen och Anders W. Vi kollade in Galdhögpiggen dundrade på över kalfjället vid Jotumheimen för att också betvinga Hardangervidda. Fantastisk MC åkning, jag tycker att Norge är i särklass för MC åkning så här långt enligt min erfarenhet. Vi hitta de även på den sägenomspunna hålan Rjukan dfär Tyskarna skulle framställa tungt vatten under kriget och männen från Telemarken satte käppar i hjulen för dom.
I oktober bar det iväg till Amerika och Orlando Florida tillsammans med Pia för att besöka hennes son Jonas med familj. USA har ju inte tidigare funnits på min önskelista men det blev en häftig resa med många fina upplevelserr.. Vi fick låna en bil så det b le till att besöka såväl Key West i Hemingways fotspår och en tur genom Everglades träskområde.
Mer skoj i Orlando var att Jonas hade fixat lyxiga plåtar till Orlando Magics basketball, hur häftigt som helst att få sitta nästa i knät på dom gigantiskt långa spelarna och dricka fri pilsner. Full show hela tiden med tjusiga damer som sprattlade med benen vid varje paus.
Vad vore ett besök i Florida utan ett besök på Daytona Beach och kolla lite bågar. Hade ju turen att "Biketoberfest" pågick just då, ca 100 000 hojar besökte Daytona under veckoslutet och dom flesta körde blyslädar (HD) men riktigt kul att kolla. Besöket avrundades med ett besök på Daytona speedway. En gigantisk anläggning med mer än 100 000 sittplatser och en 4 km, lång rundbana. Eftersom det var hoj helg så kördes det Roadrtacing på banan med extraslingor på innerplan. Uppskattningsvis så tog man dom kraftigt doserade 27 graders lutning kurvoirna i drygt 300 km/tim fart.
Japp det var intressant och kul att besöka Amerika och det kändes så här långt söderut att man var i Trumphland men det bekom inte mig så mycket.
Sådärja nu har jag bloggat ikapp ett par års frånvaro även om jag bara skummat på ytan.
Vi hörs /Toma