Motorcykelåret som gått.
En summering av året med i huvudsak MC minnen.
Jag kör med små bilder som går att klicka upp till stora
Januari;
Ingen MC åkning i Januari men en himla massa plogning på Brunnsjön. Det blev plogning av skridskobana, flygfält, bilbana och isracingbana dessutom så spårade jag till ett skidspår till lilla duvan.
Isracingbana på G En massa plogat blev det. Benny lerhandlarn
Februari;
Det roligaste i MC väg som hände i Februari var när tidningen Classic Bike var här och gjorde ett reportage om hur pensionärerna i Dalarna ja snarare från Säter Hedemora området roar sig på skidor. Det blev ett snyggt reportage på hela 10 sidor.
Vardagseftermiddag vid timmerkojan Bättre än Wasaloppet
Mars:
Skojigaste händelsen i Mars var regularitetstävlingen Färnsjörepan i Filipstad där jag deltog med min måttligt dubbade Albin och resultatet var oxå måttligt. Skoj däremot var att brorsan Svante vann MC klassen
Fram räckte dubben till Här spinner jag iväg Världens snabbaste badkar
April;
Min sivagnsräser Miss piggy var nu färdigbyggd och processen att få maskinkort påbörjades men efter 4 månader så gav jag tillfälligt upp att få den godkänd men skam den som ger sig.
Miss Piggy Sista argumentet var att den hade fel färg!
Maj:
Jag brorsan Svante och garagekompisen Wärner ( Anders Westlund) drog iväg till Teterow i nordtyskland på en MC semester och kollade en grym gräsbanetävling på Bergring.
Gubbarna på G Ost och vinlunch på den livade campingen
Juni;
Ja det blev till att köra en backtävling i Torsby med gamla herr Albin. Alltid kul och välarrangerat på backtävlingen "Stellan Strands memorial". Inte så noga med hojarna bara det är en frän hoj så är Du välkommen att delta.
Kontraster Janne Anderssons SAETA Arne Linds SRM
Juli;
Jag gjorde en touringtur till Anderstorp på BMW tegelstenen och kollade lite Classic Racing. Jag agerade dessutom speaker vid en ganska trött TT träff utanför Hedemora, ytterligare ett speakergig hade jag i Säter vid MC/Moppe/Traktor cruisingen.'
TT träffen Roffe Granlund på Anderstorp Rymdmoppe i Säter
Augusti;
Det rullar på. Jag skaffade en veterantrial MC SWM Jumbo 350 1982 och påbörjade renovering. Allt om MC var i garaget och gjorde ett reportage som kommer nån gång under 2014. Jag körde uppvisning med Herr Albin i Röforsloppet i samband SM. Det blev även åkning i Filipstad och backtävlingen Långlialoppet. Så jag måste påstå att Augusti var en händelserik månad.
Brorsan på sin SOH i långliabacken Jag själv i Röforsbacken
Min SWM före renovering Allt om MC gänget Garagegänget
September;
Jag fixade en moppeorientering för garagegänget. Några av oss gjorde oxå en utflykt till Tärnsjö för ett överraskande kul MCarrangemang. Renoveringen av min trialhoj slutförs
Två lätt förvirrade Museibesök i SWM hojen startklar
mopedorienterare Nybyggarland Tärnsjö
Oktober;
En ganska lugn månad. Jag premiärkörde min trialhoj.Garagegänget åkte på en museumresa till Kallhäll och Enköping och Änglavingeprojektet drog igång på allvar sen blev det en MC tur till MC collektion
Premiärtur med trialhojen. Kåre guidar oss i Kallhäll
Italientema på MC collektion Änglavingen börjar ta form
November;
Största delen av månaden var MC befriad i och med att jag åkte till Zanzibar på semester men lite fortsatt byggande på Änglavingen hanns allt med.
Roligaste hojen på Zanzibar Änglavingen får färg
December;
Slutspurten av året har tagit vid. Jag hade som mål att få klart Änglavingen i år vilket jag lyckades med. Vad värre är! Är att jag spontanköpte en halvfärdig VW buggy på tradera som jag inte vet hur jag ska ställa mig till. Jag har ju försökt intala mig själv att allt mer än tre hjul är pest och pina så om ndet finns någon som vill köpa buggyn så finns den att få för ett ytterst facilt pris.
Buggyn lastad för färd till Hedemora Änglavingen i full blom
MC året ska inte sluta för tidigt så idag tog jag årets sista asfaltstur med BMW tegelstenen
Ja man hinner med mer än man tror vilket märks när man summerar MC året. Självklart så sker det mycket annat minnesvärt där inte motorcykeln är med men eftersom det är mitt största fritidsintresse så tar det stor plats.
Gott nytt år på er alla med en önskan om ett bra MC år 2014. Och må alla människor oavsett kön, ras, religion och lönegrad leva i fred, samförstånd och kärlek.
Vi hörs 2014 /Tomas
Bloggtorka och självömkan.
Det har varit en dryg veckas ledighet från skrivandet men jag kan väl passa på att haspla ur mig diverse ursäkter.
En bruten lilltå som passerat 2 veckorsgränsen gör sig ständigt påmind. Ja jag råkade tappa en tung jävla garagedomkraft på tån och stålhättorna på mina Sievi skyddsdojor täcker inte lilltån!
Klicka på bilden om Ni vill se en färggrann lilltå med vidhängande äcklig fot.
Som om inte det vore nog så har jag dragits med ett ryggskott under några dar och jag som brukar skryta med att jag aldrig i mitt liv haft ont i ryggen eller huvet, så nu ser jag fram mot en upplevelse av en huvudvärkv också. Dessutom så äter man ju så förbannat hela julhelgen och fetman sprider sig. Numera känner jag mig inte lönnfet längre utan jag känner mig helt öppet fet, det är skönt att komma ut med det.
Detta var väl en självömkan som heter duga, jag tror nog den räcker året ut.
Jag hugger till med lite mer kreativa rader istället och berättar lite om tillblivelsen av Änglavingen.
Det började med att jag spontanköpte en st LIFAN motor på 150cc alltså en kinesisk Hondakopia bara för att den var snygg och billig, jag hade just då ingen aning om vad jag skulle ha den till.
Bikenet hade rea så jag hostade upp 2800pix och då var den komplett sånär som på avgasrör.
(OBS klickbilder på dom flesta som följer)
Jag tror att det var på hösten 2011 som den införskaffades, och tur var väl det för idag hittar jag ingen som säljer 150cc luftkylda med stående cylinder utan startmotor från Kina.
Sakta väcktes en tanke om att bygga in den i nån Svensk lättviktarram och framgaffeln på Husqvarnas svartqvarna har jag alltid varit svag för. Jag hade ju en komplett svartqvarna 1948 som jag tyckte det var lite synd att skruva sönder så istället införskaffades en -49 som inte var helt komplett men innehöll ram, gaffel, tank och hjul.
Inte den här men en likadan fick utgöra bärare till min Kinamorot
Förra vintern tog jag tag i en liten del för att få en andningspaus från mitt sivagnsbygge.
Började spåna om att den skulle se ut som en -30 tals boardtrack racer klick
Med änglavingestuk Änglavingetanken från HVA 98cc 1940
Det dröjde tills slutet av september innan jag satte igång igen. Jag har ju trots att jag är friherre tvingat mig själv att lönearbeta en hel del för att kunna fortsätta leva lika glamoröst som jag alltid gjort.
Nu har motorn kommit på plats så det blev till att snygga till motorplåtarna
Jag har som vanligt bara ett hum om hur det skall sluta och det får styras av vad jag har på hyllorna eller hittar på skrotmarknader och tradera.
Det blev till att lämna den ursprungliga boardtrack iden när jag böt åt mig ett gammalt isracingstyre av garagegrannen Benny Lerhandlarn. Den får väl föreställa nån slags universalracer tänkte jag.
Skön krök och bredd på styret. Ett par köttkrokar från Dnepr ger rätta retrostuket
Husqvarna fiskstjärt. Förgasartratt traderafynd med tesil från Ludde
Tankväxel med förgylld golfboll
Cykelpedaler á la 20 tal från Biltema. I den högexplosiva verktygslådan
ryms CDI boxen
Inte skön men frän sadel Guldlänk! fint ska det va
Jag filade till en träbit och nöp fast den med aluplåten i skruvstädet sen dunkade jag till den med en blyslägga. Putsade till det sista med våtslippapper.
Tänkt knutteutstyrsel vid framförandet
Den färdiga produkten. HUSQVARNA Änglavinge. 1940 - 2011 fri tolkning.
Om någon till äventyrs vill kolla närmare så går det ju alltid att besöka oss i Isgaraget eller varför inte besöka hojbyggarnas finrum där jag med min udda fågel lyckats nästla mig in, nämligen Moonbikeshow i Avesta 1 mars 2014. Kul tycker jag att man även tar in sånt som det inte står HD på.
Så här blev min änglavinge
Javisst nu har jag färdigställlt min julklapp till mig själv.
Idag fick jag det felande kugghjulet i brevlådan och kan äntligen säga att den är färdigställd.
Vad ska jag då ha den till? Ja det vet i fan men roligt har det varit att snickra ihop den, jag vill inte ut i slaskvädret i dag och skita ner den. Jag har ju en massa andra motordrivna 2 hjulingar som lämpar sig bättre att åka på idag.
Det känns befriande att skända en gammal originalhoj o blanda och ge av gammalt och nytt. Jag har gjort det modärna lite omodärnt som tankväxel, cykelpedaler, köttkroksreglage och som knorr på skapelsen så har den försetts med Husqvarnas gamla fiskstjärtsljuddämpare. Motorn är ju en sprillans ny Hondakopia från Kina. Kan Volvo och SAAB så kan väl jag
OBS. Bilden tagen innan kugghjulet och kedjan kommit på plats men det sitter där nu.
Från fräna högersidan ses fler skojiga detaljer
Från början var den tänkt att ha utseendet av en 30 tals boardtrack knarr, men nu tror jag att den kan kallas universalracer det var ju så det funkade förr i tiden att man körde samma hoj i alla slags tävlingsformer.
Hursom så gillar jag när det är lite racestil på det hela.
Man tager vad man haver.
Tesil från Dollarstore som luftfilter. Cykelpedaler från Biltema. Snusdoslock från Pickabo. Köttkroksreglage från Ryssland (Dnepr) samt en upphittad golfboll som pryder tankväxeln.
En passande garderob med stridsvagnshjälm googles och skinnpaj
Att det ståär 49 som racenummer på hojen beror på att i detta nådens år så föddes både jag och Svartqvarnan som den är byggd på, det är segt virke i dom sista 40 talisterna.
Så här såg original Änglavingetanken från 1940 ut innan jag skändade den
Jag känner mig faktiskt en smula stolt över vad jag åstadkommit och tar gärna emot beröm men nu får garaget vila nån vecka.
Så här låter den. klicketiklicka på länken bara
Det finns fler som bygger hemma kolla även den här
God Hjul på er /Tomas
Nu har Änglavingen 2014 edition provstarts.
Ja kan SAAB köra kinesiskt och även VOLVO köra kinesiskt för att inte tala om den stora före detta MC ikonen Husqvarna efter att varit Italienskt sen Tyskt och nu Österrikiskt låtsas om att man är Svenska så borde väl min tolkning vara ännu mera Svensk.
Klicka till härunder och njut av toner i sann Maoistisk/Svensk anda förgylla Er tillvaro.
I morgon så ska det dras åt diverse muttrar och att jag förhoppningsvis kan hämta ut rätt kuggkrans till motorsidan och hänga på kättingen.. Ska väl oxå försöka hitta en ledig väggyta så jag kan plåta av min julklapp till mig själv utan allt för rörig bakgrund.
Vi hörs /Tomas
Nytillverkad HUSQVARNA 30 tals 500cc räcer.
"Whoops he did it again"
Jag fick ett mail igår med en bild bifogad! Det är Husqvarnagurun Christer Watz som högpresterat igen.
Christer har ju som bekant tidigare varit fodervärd och tillika förare i classic racing på en av Husqvarnamuseéts gamla fabriksmaskiner som han tidigare renoverat till originaklskick. Det slutade dessvärre för några år sedan med ett motorras på den så Christer fick renovera den igen och bestämde sig sedan för att den skulle pensioneras och ställas in på Husqvarnas fabriksmuseum. Han hade emellertid påbörjat ett bygge av en Husqvarna (WATZQVARNA) enstånka 600cc kopia som han tillverkat det mesta till och som sedan har gått på banorna ett par säsonger.
Eftersom han inte vill vara sysslolös så har han nu färdigställt och även på denna hoj tillverkat det mesta själv. Christer har nästan alla gamla ritningar kvar till dom gamla 30 tals racerhojarna och det är ritningar som inte är CAD ritade så det krävs rejält hantverk och kunnande för att göra nåt efter dom.
Detta är en av dom vackraste TT maskiner jag vet.
Det är bara att lyfta på gubbkepsen och bocka över att få ta del av detta.
Lägg märke till namnet på skönheten WATSQVARNA allt för att ingen ska tro att det är en fabriksacer.
Ett otroligt hantverk som provstartades häromdagen och verkade sjunga så vackert som den ska.
Jag hade glädjen att bli passerad på raksträckorna av Christer när han körde den tidigare knarren alltså fabriksracern och det var en ren njutning att bli omkörd av den med det vackraste motorljud jag känner till.
Nu kommer tyvärr knarren att förses med ljudförstörare så den blir bullerkorrekt men det låter nog snyggt ändå.
Den ska visst ha utvecklat över 50 hästar i början av 30talet så snacka om effekt.
Vi ser fram emot sommaren så vi får njuta av denna nästan äkta 30talsracer av Christer.
Vi hörs /Tomas
Änglavingen är på upploppsrakan nu.
Har ägnat dagen och kvällen åt diverse slipning, målning, maskering, målning igen och slutligen demaskering.
En räjsig nummerplåt har det blitt,som jag klippt och valsat till kanten på
Eftersom det är något av racetema på hojen så ser det fartfyllt ut med sådant. Nr # 49 anger födelseåret för såväl hojen som mig, jag hade även en -48 men de sålde jag i våras till Sala motorcirkus så den har gjort tjänst i "The wall of death" och klättrat på väggarna i deras tunna.
Tanken på hojen däremot härstammar från en 1940 års Huqvarna 98cc och den hade det speciella utseendet som kom att kalla den hojen för änglavingen. Att den dessutom var smalare och snyggare gjorde mitt val lätt.
Så här ser Änglavingeoriginalet ut
Här pågår maskeringarbete. Full koncentration med förlagan i bakgrunden.
Så här kommer tanken att se ut med den nya färgsättningen.
Lite klarlack oxå så blir det blankt.
Jag räknar med att fixa till dom sista detaljerna i veckan så det kan bli en provstart som julklapp åt mig själv.
Vi hörs /Tomas
När ska jag lära mig?
Dags att ställa en diagnos kanske? Jag tar dom Svenska vokalerna å,ä,ö så kan vi uppfinna nåt tillsammans.
Jag har ju sagt till mig själv att jag måste sluta lägga bud på tradera. Jag har oxå sagt till mig själv att inte pyssla med motorfordon med fler än 3 hjul.
Jaha och vad gör jag? Jo jag lägger ett skambud på en VW Buggy och vinner den auktionen vilket jag inte hade räknat med. Det blir till att idag företa en 65 milatur till Brandstorp i Västergötland och hämta sagda vinst, ett vinnande bud = ett löfte= en hedersak att fullfölja. Vinst och vinst förresten som i alla lotterier så har ju lotten ett pris.
Nu visade sig min traderavinst vara så pass komplett om än inte färdigbyggd att jag blir sugen på att bygga klart fast tanken var att göra mig av med den illa kvickt och göra en liten förtjänst.
Lättjobbat trots en trång vagn. Motorn placerades i bagaget på mitt andra impulsköp Ford Escorten
Jag har lyckats hyra in den på en loge i väntan på våren då jag kanske beroende på lilla duvans välvilja får tillgång hennes garageplats för färdigställande. Först har jag 3 MC projekt i olika stadier som ska färdigställas.
På hemvägen närmare bestämt i Kärrgruvan så gjorde sig den stundande hycklerihögtiden som firar minnet av jesu födelse påmind . Se och njut
Ja HerreGud så hystersikt lyckliga vi kan vara över nåt som skrevs i en bok för över 2000 år sedan.
Vi hörs /Tomas
Lite luciafirande sitter väl bra.
Ja tänk vad vackert det är med luciafirandet. Inte ett öga är torrt bland mammorna och papporna när dom klänningförsedda barnen skrider fram sjungandes på dom gamla låtarna.
Kolla länken nedan och njut av dessa smått sakrala jultrudelutter.
Egentligen så är hennes levnads berättelse väldigt tragisk och enligt en legend så slet hon ögonen ur sig och gav till sin trolovade innan sin död
Nedanstående hämtat från wikipedia
Lucia föddes i en rik familj i Syrakusa på Sicilien. Hennes far dog när hon var liten och hon blev uppfostrad av sin mor, Eutychia. Redan som liten skall hon ha avlagt kyskhetslöfte, dock berättade hon inte det för någon. När hon blev äldre lovade modern bort henne. Hon lyckades försena förlovningen och bad till Gud att han skulle hjälpa henne. Då blev hennes mor sjuk i blödarsjuka som ingen lyckades bota. Lucia övertalade därför modern att vallfärda till Catania och helgonet Agatas grav. När de kom fram skall Agata ha uppenbarat sig för Lucia och sagt "Varför ber du mig om något du själv kan ge din moder? Din tro har botat henne!" Modern blev frisk, och lovade Lucia att inte gifta bort henne till någon man. Men friaren kände sig kränkt och angav henne för ståthållaren till kejsar Diocletianus, som förföljde kristna.
Lucia blev arresterad och torterad men förlorade inte sin tro på Gud. Hon dömdes till att bli glädjeflicka på en bordell. Hon uppges då ha sagt att då hon inte gav sig frivilligt skulle hennes kyskhet vara dubbelt värd. När hon skulle åka genom staden till bordellen på ett spann bakom oxar, frös spannet fast i marken och gick inte att rubba. De hällde då kokande olja på henne men hon blev inte skadad. I sin desperation körde någon svärdet genom halsen på henne och inte heller då dog hon. Hon levde ända tills någon kom för att ge henne den sista smörjelsen.
Så här såg hon ut enligt en målning av Francesco del Cossa (1473)
Ja det var mycket elände på en gång men kanske nedanstående länk om en pedagogisk resa i kolmårfdens djurpark kan muntra upp i vintermörkret.
Det är trots allt tjusigt med vårt luciafirande med vidhängande glögg och lussebullar.
Vi hörs /Tomas
Jag hade ju en passande rubrik men den trillade ur skallen.
Lite plåtjobb av skiftande slag.
Jag gav mig på att tennspackla en bula och en del rostporer på tanken idag. Ja tennspackling är ju en väldigt basic variant av spackling och är den i mitt tycke bästa metoden. Eftersom jag jobbat en massa år som kabelreparatör på Televerket så har det hantverket hängt med, tekniken är ju så gott som densamma som vid karosseriarbete.
Se så fint det blir med lite efterbearbetning med pansarfilen
Det är ju även det bästa sättet att laga rostporer i bensintankar. Jag upptäckte en porläcka på andra sidan av tanken som för övrigt är från 1940 som jag också tätade med tennspackel.
Mer plåtjobb hann jag också med. Det blev till att våtslipa det som ska kallas sadel och är tillverkad av aluminium.
Våtslipad med 800 papper. Pervomatcho sittplats
Det artar sig bra med färdigställandet så om nån vecka till bör den kunna provstartas.
Det finns alltid nån som är värre.
Här ses Christer Watz backracer med svartqvarnram och en 1934 Husqvarna 500cc rundbanemotor.
Vi hörs /Tomas
Sätt färg på tillvaron
Jag har ägnat veckoslutet till en del skiftande aktiviteter. Att kolla vinterstudion med skidor såväl med som utan vapen skänker en viss glädje speciellt som vi allt oftare tvålar till Norrbaggarna.
Även en del färgläggning av gamla MC delar piggar upp nu när slutuppbyggnaden av änglavingen har tagit sin början.
Guld och blått får som bekant bli temat på min Änglavinge.
Det har uttalats en del farhågor om hur mina nötter kommer att överleva den vågade placeringen av luftintaget.
Det är många liter luft som ska sväljas i förgasartratten vars placering ser vågad ut.
Jag tackar ödmjukast för påpekandet som upptäcktes i Motala och tror att jag funnit en lösning på problemet.
Det får bli tights med inbyggd suspensoar vid framförandet. Säkerheten framför allt!
Projekt Änglavinge ligger under ständig utveckling och så gör även nu chaufförens utstyrsel för att kunna framföra den på ett säkert sätt.
Vi hörs /Tomas
Fredagsmysigt
Ja tänk så småtrefligt man kan ha det på en fredag när snöstormen yr runt knuten och hela omgivningen blir inbäddad i nån slags sockervaddslikannde flor. Jag kommer att tänka på Nilecity när Sudden körde Novemberkåsan.
Klicka på länken och kolla rullen
Precis som han beskriver så har jag plockat ner änglavingen i molekyler! Å sen så satt ihop den igen. Varför gör man det då? Man gör så!
Änglavingen i molekyler i väntan på återuppbyggnad.
Det är nu den roliga återuppbyggnaden drar igång. När hela idén och allt svetsande är i fas så man förhoppningsvis kan börja skönja en slutprodukt eller som man mer konstnärligt kan kalla det. "Ett verk". Då är det mest en trivsam resa med en del målerikladdande och blankgnuggande som har en hög trivselfaktor inom sig.
Sorgligt är att Nelson Mandela fick vända upp tofflorna vid 95 års ålder den 5 december 2013 men inte ens dom godaste människorna lever i evighet. Tänk er att karln som stred för dom svartas rätt till ett värdigt liv fängslades och satt på kåken i 27 år. När han sedan släpptes så återupptog han kampen med oförminskad styrka och utan bitterhet eller hämndbegär för att bli president.
Nelson Mandela en av vår tids största ledare.
Jag har joxat till en slags köttgryta så här i snöyran som ska avnjutas till en pava Italienskt ekologiskt rödtjut med vargmotiv
Italien tillåter 3 ggr så många fler vargar än Sverige per kvadrat km 500st!
Sverige ligger bland dom sämsta i att tillåta antal vargar och uslaste landet i denna fråga i Europa är Norge, fy skäms Norge det här kan man inte köpa sig fri från med oljepengar. Vi hörs /Tomas
Änglavingen tar fart igen.
Nu har jag äntligen börjat hinna ikapp mig själv igen.
Det är ju som den gamle Indianhövdingen sa efter att han varit sittande kvar på en flygplats nånstans i Amerika i fler dar efter att ha färdats över kontinenten i jetplan. Han fick frågan varför han satt där, och han svarade att hans själ måste hinna ikapp honom eftersom den inte färdades i med jetplan.
Nåväl det har plåtslageriextraknäcks besiktats och mekats med diverse bilar och en massa som stört mitt hojskapande men i dag tog det fart igen.
Glitter och glamor. Lite skärmstag och reglage till den obefintliga bakbromsen har fixats.
Vad tycks om växelknoppen?
Det ska svetsas och färdigställas en mängd detaljer inom närmaste veckan innan jag kan riva skiten för att lämna på blästring. Sen återstår uppbyggnaden med diverse lackning och putsning för att kunna presentera en körbar slutprodukt.
Det har dykt upp en intressant hoj i LillNisses bås som väl närmast måste ha kultstatus.
En Yamaha Enduro från tidigt 70 tal. Känns nästan lite Elvisfilm om den här.
Om nån till äventyrs vet nåt mer om en sån här gammal japs så är mer info i kommentarsfältet välkommet.
Vi hörs/Tomas