Länsmansryggen

Detta i Hedemora TT sammanhang mytomspunna backkrön. Det var här man som liten pjuklarv stog och förundrades över hur dom stora gubbarna flög upp till 20 meter efter att ha laddat med full mutter från södra kurvan i lätt motlut ca 1km. Eftersom jag är uppväxt bredvid TT banan så fick man bensin i blodet via moders mjölken.
Här är själva krönet  som är en del av Badelundaåsen
 
Sydafrikanen Ray Am laddar över krönet 1953. Lägg märke till publiknärheten
 
Samma landningsplats i dag på eftermiddagen
 
Hela TT banan är i stort sett intakt vad det gäller bansträckning och alla kända ställen är skyltade så om Ni passerar Hedemora passa på att köra runt banan i högervarv så att alla skyltar hamnar rätt.  Och försök att tänka er in i att banrekordet satt av Keith Cambell 1957 på en 360cc MotoGuzzi låg på hela 172 km timmen i snitt, detta inger respekt.
 
Efter att ha åkt riunt banan i dag via fusktransportmedel med 4 hjul och fotat av alla TT infoskyltar så fick jag idén att jag ska snoka upp gamla bilder som knyter an till alla platserna och presentera här på bloggen.
 
Vi hörs /Tomas
 
 

Nu stretar det.

 Efter att ha fått påpekat från maskinansvarige att min frambroms var undermånlig och hade för liten skiva  (vilket jag helt håller med om)  så insäg jag att här behövs göras en kraftfull förändring. Sagt och gjort så började jag fundera var man kunde hitta nån som kunde tillverka en större bromskiva och det visade sig att hjälpen fanns närmare än vad jag nånsin kunde ana.
Hjälpen fanns att finna hos 2 gamla (nja inte så särskilt gamla om man räknar år) enduropolare som driver ett väldigt avancerat företag. www.3line.se och som inte ser några begränsningar vad det gäller styrd plasma eller laserbearbetning.
Skivor till kaffet.
Den gamla 190mm till höger och den nya 250mm till vänster 
 
Efter sedvanligt Lazonskt bysmide så lyckades jag få till radien  och diverse fästpunkter ivrigt påhejad med glada tillrop av Ludde som  likt mig tycker att en inledning av Jesus uppspikande på plusset bäst inleds i isgaraget mer sakralt får man leta efter.
Storskivan på plats med nytt fäste och allt
 
Lite mer "von oben" det vart ju bra det här
 
 
Måste tacka Ludde för vänligt bistånd. Utan black mintu så vet jag inte hur detta haade slutat.
 
Far till småland några dar så det får bli en semester/paus i friherrelivet några dar.
 
Vi hörs /Tomas

Vårtecken.

Förutom att talgoxen hysteriskt verkar pumpa cykeln med sitt gnisslande läte när solen tittar ut så har jag sett lite färgglada och värmande ljuspunkter.
Vid spritparkeringen i Hedemora har någon dekorerat en lyktstolpe med en virkad grej
 
Man blir liksom glad och upprymd av att se såna här värmande dekorationer som ett slags positiv graffity.
Vet inte om jag stavade rätt i slutet av den förra meningen men det kan vara svårt att veta för en som gick ut folkskolan 1964 att förstå den modärna amerikaniserade Svenskan.
 
Jag var och hälsade på min kompis Stefan (Inge Fet) Wemmenlöv idag för att se vad som dolde sig i hans kreativa gömmor den här gången.                                                                                                                
Och ja visst fanns det som vanligt nåt kul i Stefans garage.
Där fanns en Honda CB 750 chopper. En 1970 som blev chopppad 1976 och den andades den skaparglädje som fanns vid den tiden då det var hur hippt som helst att bygga chopper av allt  som rullade. Det är hur skönt som helst att beskåda en orörd chopper från den tiden istället för dessa såpopera framställda OCC monster som vi matas med i televisionsapparaterna. 
Den är visserligen inte hans men den står i han gargae för stefan var som vanlgt behjälplig för att få motorn att gå rent.
 Säga vad man vill men visst har den charm, denna bakstelopererade Honda 
 
Förr övrigt så håller jag på att bygga om framstreten på sivagnen till en större skiva vilket medför att jag får flytta ut bromsoken med fästen som jag kommit en bra bit på.väg med
Jag ber att få återkomma.
 
Vi hörs/ Tomas
 
 
 
 
 

En jämförelse

 

Det största bekymret med min sivagn för att jag ska få ett maskinkort i C klassen vilket avser maskiner fram till sista december 1979 är kåpan som jag modifierat så att den ska se rätt ut.

 

Nedanstående text är hämtat från reglementet

Kåpan : Måste vara av typ och modell som används inom tidsperioden för klassen. Den ska täcka över sidovagnshjulet och framför plattformen

Så hår ser kåpan ut på min.         Klicka på bilderna      Så här ser kåpan ut på en LCR 1978
                                                      
 
I den här klassen (D) anses min passa in en så kallad långskorpa från 1988
 
I mina och nästan allas ögon så är skillnaden på dom övre bilderna försumbar medans det är betydligt större skillnad mot den nedre bilden på en maskin där motorn är placerad bakom föraren och själva huvudramen ligger på sidan av föraren med triangellänkar ut till hjulen och navstyrning. Att sen motorn innehåller nästan dubbelt så mycket hästar gör ju inte skillnaden mindre.
 
Skit samma huvudsaken är ju att jag får köra den till sommaren även om jag tycker att bedömningen av maskinklass känns konstig.
 
Vi hörs / Tomas
 
Dagens ryska ordspråk:
В то время как нечетные машина является машиной
Även en udda maskin är också en maskin
 

Trösterikt

Jag håller på med någon sorts självläkning från kallduschen från att mitt idoga slit med sivagnen icke var till fyllest i myndighetens argusögon.
 Ja vad gör man istället för att lägga sig på rygg och gråta?
Ja ett bra  och vederkvickande medel är att äntra vår slitna och trötta 2 hjulsdrivna trottoartraktor för att betvinga snömassorna  på brunnsjön. Det har inte kommit några jättelika mängder snö, men all snö som singlat ned verkar ha blåst över till västra sidan av sjön och fullständigt ockuperat vår skridskobana.
Så här mycket har jag inte skottat på 10 år
 
Eftersom jag för 3 veckor sedan daskade handlöst i isen när jag körde långskrillor efter att jag fastnat i en sptricka och mosade bägge knäna och bägge armbågarna varav en fortfarande en inte är bra så motionerar jag medelst snöskovel och skittraktor. Skoj att veta. När jag kvicknat till låg skrillorna kvar på isen och jag 5 meter därifrån
 
I två dagar har jag betvingat snömassorna men nu har jag fått till skridskobanan runt hela sjön.
 
Ja pust och stön till trots så saknar den här friherrekroppen den här hårda  och mera jordnära kropps ansträngningen.
 
Lön för mödan blir när jag i mitt alltjämtrådande subtila fjäskande för min fru dukar upp med en härlig fredagsmiddag för att belöna henne för en veckas lönearbete.
Oxrullader i gräddsås, rästekt jopp och rödtjut. Fredagsnöje.
 
Hoppsan jaag blev visst lite gladlynt av rödtjutet men det kan jag leva med.
 
Vi hörs /Tomas

Köttkrokar.

Efter att ha kört in i väggen med sivagn (alltså inte bokstavligt utan så där modärnt som utbrändhet). Ja det finns en del meningsskiljaktigheter angående dess utförande rent exteriört som gjort att jag backat in den i ett mörkt i garaget så jag får tänka över dess vidare öden.
 
Det blev i stället till att feja garaget och snegla en del på mina framtida projekt för att rensa skallen.
Åter till det som på MC-nördsvenska kallas " Köttkrokar" . Det är alltså kopplings och bromshandtag av gammalt 20-30 tals stuk och som  är bakvända som kan vara lite svåra att hitta och det är just såna jag vill ha till ett framtida bygge som ska ha 20 tals boardtrack stuk.
 
En köttkrok från Ryssland sprillans ny.

 
Ja det gick alltså att hitta nya Ryska varianter men jag blev tvungen att fila ner dom en del eftersom dom Ryska styrena inte har samma dimensioner som övriga världen.
 
Köttkroken på plats. Vajrarna löper alltså inuti styret
 
Ja det blir nog snyggt det här men det är ju egentigen nästa vinters projekt, det var mest för att still min nyfikenhet jag filade till dom ikväll.
 
Vi hörs. /Tomas
 
Введите верблюдов и дать им много воды.
är Ryska och betyder; Mata kamelerna och ge dom rikligt med vatten. 
 
 

Bromsen är fartens fiende.

 I kväll har jag hållt på och joxat med stretarna vilket är bland det sista som ska göras  innan jag kan anse att den står färdig, det blev både slang och rördragning. Tur att man har ett förflutet som rörkrökare för ca 47 år sedan.
Så här ser det ut framtill. Stålomspunna slangar och hela rubbet
 
Och här trycker jag via pedalkraft ut oljan till bak och vagnshjul
 
 
Självaste bakhjulsbromsen med en sprillans nytillverkad slang
 
Måste oxå bidra med en naturbild från min och sonens övningskörning i lördags.
 
Inte mindre än 13 rådisar på samma bild. Vi välkomnar lite fler vargar till våra trakter så jägarna kan ägna sig åt kärleksfull MC sport istället för dödande.
 
Till sist så vill jag bara nämna att Svensk Enduro är den framgångsrikaste MC sporten i landet. I världens största MC gren så knep Jocke Ljungren en 1a och en 2a plats i tyngsta klassen vid VM premiären i Chile i helgen och ligger i delad ledning i E3 klassen.
Robban Kvarnström från Avesta fyllde på med en 3e och en 9ei juniorklassen och ligger 6a totalt VM.
I Youth Trophy skördas ytterligar framgånga med Albin Elowsson och Jesper Börjesson som bägge hamnar inom topp 7 placeringar med Albins 3e plats i söndags som  bästa plats.Totalt ligger Albin 3a och Jesper 6a.
Det känns trevligt att Svensk MC racing lever.
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

The love machine

Ja det har varit en lång resa med många kovändningar i mitt sivagnsbygge. Ja jag hade väl ingen aning om vad jag gav mig in på när jag i september 2011 köpte nåt rosaskimrande plåtskellett på gälleråsen.
Så här såg skrotet ut på flaket av en bärgningsbil när jag föll för dess charm

 
Jag kan inte och vill inte räkna alla timmar som jag lagt ned på projektet, men det har varit en lärorik och intressant tid. 
Eftersom många drev med mig tack vare den i en mansdominerad sport udda kulören så blev jag självklart tvungen att välja skärt (inte stjärt) som huvudtema.
"Miss Piggy" med Wärner och en Bonde från Matsbo i bakgrunden
 
Slimmad front med tryne
 
Från vänstersidan. Bakburkad med båtplyfa och 2 fickpingislirare i bakgrunden
 
Miss Piggy bakifrån. Ännu så länge utan knorr. 
 
Det enda som nu återstår är att fixa till en del anslutningar till bromssystemet och att snygga till en hel del hängande kablar, slangar och vajrar.
Det kommer dessutom kletas på en del stripes samt en del klistermärken som kommer att visa vad jag sponsar med bygget. Ja ni läste rätt bygget ska sponsra i stället för att tigga, men det ska jag be att å återkomma till.
 
Jag tycker för övrigt att jag trots en del hånfulla kommentarer angående den något flickaktiga "My little pony" aktiga färgsättningen bara visar att om man är trygg i sin manlighet så räds man ej en kontroversiell färgsättning.
 
Förresten så körde ju raggarmusikens kung Elvis i en skär Cadillac.
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 
 
 
 
 

Skarpt läge i förkrigsklassen.

Läste just att man ska skärpa till reglementet i min 2 hjulsklass genom att totalförbjuda aluminiumskärmar.
Den Engelska och Finska tolkningen av det i grunden Svenskt konstruerade reglementet för klasssen har översatts så att deras Google translator säger så och då ska övriga stå i givakt och rätta sig. Jag tror nog klassen har allvarligare problem än stänkskärmar i aluminium.
 
Lägg märke till den totalt regelvidriga framstänkan på herr ALBIN
 
Ja usch då vilken fuskare man varit genom åren. Den eventuella comebacken som 2 hjulig TT förare lägger jag på is eftersom jag med mina medelmåttiga framgångar ändå känner mig som en grov fuskare eftersom man nu tvingats ta till med hårdhandskarna i klassen.
Lite djurtema får det allt bli eftersom jag känner mig som detta djur
 
Det kan möjligtvis kännas friare att köra sivagn men med min vanliga envishet och ifrågasättande uppkäftighet så får jag kanske anta en mer avvaktande hållning tills maskinkortet är i hamn.
 
Vi hörs /Tomas

Resa med fortsatt djurtema.

Den lättare bloggtorka som varit beror i huvudsak på att jag och gammelpolaren Jörgen har varit på pojkresa till Sävedalen som är en ort som ligger vägg i vägg med staden som är ett stort gruppboende för efterblivna fiskare (Göteborg). En resa helt utan motortema vilket gör allt så svårbloggat.
Vi hälsade eller halsade på en annan gammelpolare som kallas LillPeter där det bjöds på trivsam föplägnad med tillhörande rusdrycker fast vi låtsades som att vi inmundigade allt flytande enbart för smakens skull.
Här skall inmundigas en finare herrmiddag
 
Djurtema var det ja. Peter är rektor på nåt slags naturbruksgymnasium så vi fick en guidad tur runt området. 
 
En praktfull ARA försöker lära mig sjunga och tala Göteborgska
 
En kul rundvandring blev det. När jag var liten jobbade jag en del somrar på min morbrors bondgård och jag jobbade 1 månad på en kompis bondgård 1965 då jag var arbetslös för första och enda gången i mitt liv.
Vad man kan konstatera är att kossorna har blivit så mycket större dom har blivit i snitt en halvmeter längre än på 70 talet och självklart mycket tyngre att dom sen trycker ur sig 9000 liter mjölk om året är ju helt ofattbart.
 
En mindre men gulligare variant med bara en spene som det inte kommer 9000 liter ur
 
Det kändes gött att få dra i sig lite frisk metangasluktande lantluft och få titta till dom som gör att vi blir mätta.
Lantluften suger och våra magar och strupar suktade efter näring, men vad skulle vi käka på lördagen?
Vi slog våra kloka grånade hjässor ihop och försöte tänka. 
Då plöstligt står vi öga mot öga mot ett gäng inspirationsobjekt och eftersom vi är köttätare utan moraliska skrupler så fick det bli en stek på fläskkarré.
Våra matinspiratörer.
 
Nu får det vara nog för ett tag med det naturnära livet. Kl 6 i morse bar det av via tåg och buss för att hämta ännu en vinterbil som hade budats in till ett facilt pris på tradera i ett lätt förvirrat tillstånd, jag måste nog hänga på ett rödtjutslås på datorn. Eftersom bilen hämtades i Norrtälje så blev det lämpligt att passera Lelles på hemvägen och köpa på sig diverse packningar och annat till sivagnen så den kan bli komplett.
 
Vi hörs /Tomas
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Människans uppkomst

När jag i morse satt och nyhetskollade på televisionsapparaten med en kopp rykande starkt och nykokt kaffe för att sätta snurr på mina inälvor så fick jag en smärre chock.

 

En forskare säger att vårt ursprunget till människans mage finns 520 millioner år tillbaka i tiden och hör och häpna det är innehållet i en mask som bevisar detta .

 

Denna text lånad från Uppsala universitet.  – "Det betyder att utsprunget till människans mage ligger längre tillbaka i tiden än man trott, troligen cirka 500 miljoner år, säger Ralf Janssen, postdok i professor Graham Budds forskargrupp i paleobiologi vid Uppsala universitet" 

 

En könslös varelse utan hjärna, ungefär som vår statsminister, ja likheten är slående och den engelska beteckningen av mask gruppen är "Penis Worms" medans jag med min mer puritanska fostran föredrar det latinska namnet Priapulus-masken som finns talrikt i Gullmarsfjorden.

Så ser allas vårt ursprung ut  Priapulus-masken.

.
 
Ja tanken svindlar.  Då kan vi bränna alla skapelseberättelser från såväl bibeln och koranan och sitta och ångra alla krig och allt förtryck som dom olika religioner skapat. Undrar just vad den mustachprydde Tysken som drog igång ett stort krig hade tänkt om han fått reda på att hans arier härstammade från en mask.
 
 
Plötsligt förstår jag varför mitt morgonkaffe sätter igång magen, det beror väl på att Priapulus masken inte vant sig vid kaffe efter 500 millioner år.
 
 
Jag tror jag går till isgaraget och försöker färdigställa sivagnen istället för att fundera på Priapulus-reinfelt maskar det känns mera samtida.
 
 
Vi hörs /Tomas
 
 

 


Prototyphojar från Tjeckien

När jag var ute på min friherreturné i höstas och så småningom hamnade i Tjeckien hos familjen Klatovsky och dess gästfrihet så fick jag tillfälle att besöka verkstaden där en viktig del av maskinutvecklingen av isracinghojar äger rum.
Jan Klatovskys Isracingram där man kan klättra långt fram i starten
 
Klabogänget kör även hårt sommartid vilket man anser är viktigt eftersom all tid man kan ägna åt MC racing sommartid kommer till nytta då vintern kommer.
Antonys gräsbanehoj som han vunnit med på Bergenring i Teterow en gång
 
Ett prototypbygge med Jawamotor  där den erkänt duktige jawatrimmaren Veijo Toraniemi byggt ramen och Klabo  har rattat den men jag vet inte resultaten.
En något avklädd jawa prototyp
 
Klabo bröderna håller även igång med mycket motocrossträning och tävling sommartid.
Tanken slog mig att det är väldigt viktigt att Klatovskys finns med i VM cirkusen för finns inte dom med så vet jag inte vem som ska utveckle ishojarna.
 
Vi hörs /Tomas

 
 
 
 

Test av punkafixarkit.

I höstas när jag var var ute på min friherreturné i Europas utmarker medelst MC, så köpte jag mig ett laga punka set av huvudleverantören Biltema.  
Lyckligtvis så behövde jag inte använda det då, men i dag skulle det testas eftersom jag har ett sommardäck som en skruv letat sig in i.
Här är plågoanden
 
Så här ser den magiska väskan ut. 199 spänn för att göra sig oberoende. 
 
När man pillat ur den försåtlige skruvdjävuln så skrider man till verket och rensar hålet ordentligt med det korkskruvsliknande verktyget.
 
Hålrensning
 
Sådärja nu har jag gnussat upp hålet och rensat ur det som inte är gummi. Sen lägger man i lite solution i hålet för att därefter med det andra verktyget trycka i en slags plugg av nån brun gummimassa.
 
Det är den här bajskorvsliknande massan som ska täta
'
 
 
Man trycker igenom körven vrider verktyget ett halvt varv och drar ut det och tätmassan stannar kvar i däcket.  Sen får det vulka i fem minuter och däcket är tätt. I satsen ingår även kolsyrepatroner och en mackapär man sätter på ventilen så att man pumpar upp däcket och kan ta sig till närmaste mack och kolla lufttrycket.
 
Nu är skruven utbytt mot tätande material.
 
Nu när jag fått lite övning så känns MC resan ännu tryggare. Jag har läst på diverse forum att många kört med sån här lagning hela däckets livslängd, självklart så handlar det om slanglösa däck.
 
Vi hörs /Tomas
 

Senaste nytt från min Färnsjörepa.

Jaha å hur gick det här då kanske den nyfikne undrar?
Ja nu är det ju så här att jag har anammat dom modärna olympiaders grundare Pierre De Cumbertains valspråk "Det viktigaste i livet är inte att segra, utan att kämpa väl" så i så fall är jag alltid en segrare.
 
Jag vet inte hur det gick till men i min andra repa så hoppade kedjan efter diverse kast på herr Albin och den lyckades rycka loss bakhjulet så det blev tvärstopp 20m före mållinjen och jag orkade inte släpa 144kg Herr Albin över mållinjen. Antingen får Herr Albin banta eller så fär jag växla ut mitt fett mot muskler. 
Se sån stil jag har. Bevisligen har jag kört på Färnsjön
 
Minimalt med dubb  gjorde resan spännande. Men det är alltid trevligt att vara på dessa skönt avspända Värmlandsrace trots att jag inte lyckades fullfölja. Jag uppskattar publiken till ca 3000 pers som släpat ut grillar frigolit och öl på isen och såg ut att trivas.
Albin sr och Albin jr i förgrunden samt en massa kul fordon i depån
 
Ja det är ju depåupplevelsen som gör resan värd. Det vimlar av skönt patinerade Roddar blandat med superbikes som hade sluthastigheter på över 260 kmh efter 400m. Och den Värmländska attityden att " de ördner säj" genomsyrar hel dagen.
Det här badkaret hade en Sucka GSXR 1100cc snurra och hade över 120 kmh över linjen
 
Det mest glädjande var att min brossa Svante vann MC klassen på sin SOH Scrambler och hade en difftid på bara 14/100 mellan åken, Grattis till segern Svante och jag gissar att Du nog var dagens äldsta MC förare så Posa får se upp om titeln som aktiv levande legend.
Kastar i en bild på en Rod eftersom 4 hjulingar var i majoritet. ( gamla 16mm isnabb greppar)
 
Länk till resultaten där ja konstigt nog har fått en tid även i andra repan.
 
Nu får det bli en pilsner. en macka och lite ostbågar för att bygga muskler inför kommande äventyr.
 
Vi hörs /Tomas
 


RSS 2.0