Nej jag har inte legat på latsidan.
Jag tycker att Västerås tur och retur 3 dar i rad talar sitt tydliga språk.
Fredag morgon iväg till MC mässan i Västerås för att lämna dit Änglavingen till allmänt beskådanade och hem igen med bil och släp.
Lördag MC väder jag och LillNisse tuffar dit och hem på våra landsvägslok medelst angenäma småvägar.
En MC mässa är ju som en sur insändare beskrev det nåt man betalar för som kan ses i MC butikerna, han hade ganska så rätt. Höjdpunkten för mig var uppvisningen som cykeltrial ungdomarna stod för då dom fixade medelst muskelkraft nästan samma svårigheter som Europamästaren i trial Eddie Karlsson fixade.
Grym bromskontroll av Eddie. I bakgrunden Lazy Joe på sin Indian han lattjade med
Det funkar bra med cykel oxå
På söndagen bar det av till Västerås igen för att hämta Änglavingen. Jag surnade till lite eftersom jag hade frun med och vi skulle hinna runt ett varv på mässan före kl 16.00 då mässan avslutades, men döm om min förvåning när jag upptäcker att massor av utställare redan packat ihop och dragit.Nonschalant dålig stil mot besökare och kunder att bete sig så. När jag efter kl 16.00 rullade ut mitt ekipage och kände en tilltagande hunger mola i magen föreslog jag min fru att vi svänger förbi IKEA och käkar köttbullar. Hon tvekade inte en milliondels sekund en gång och sken upp likt en vårsol.
Sedärja. Den smakade inte skit heller och fanns i en mörk tappning också,.
Jag håller på att piffa till mitt veckogamla inköp en aning eftersom jag tyckte att det lysande vita såg aningen modärnt och plastigt ut.
Jag har försökt målat bakstänkan så plåtigt som det går med en plaststänka.
Vi hörs /tomas
Västerås MC mässa
För alla ni som inte kunde eller på annat sätt inte hade möjlighet att åka till Göteborg på den riktigt stora MC mässan som var tidigare i vintras så kan den här mässan vara ett alternativ.
Lite mindre men kanske desto trivsammare och betydligt närmare för många i mellansverige.
Öppet fredag 13.00-20.00 Lördag 10.00-17.00 Söndag 10.00-16.00
Och för Er som vill kolla in mitt Änglavingebygge så har jag fått äran att visa upp den på mässan.
Änglavingen med lite klädsamma accessoarer till vänster. Kom och kolla vetja.
Varför blir det alltid så här?
Jag försöker ständigt intala mig själv att jag måste dra ner på mitt bestånd av motorcyklar och moppar. Jaha och vad gör man? Visst jag sålde en trialhoj i söndags men jag hade redan i lördags köpt en annan drömtrialhoj så summan var densamma. Eftersom sommaren nalkas så har jag övertygat lilla duvan om att hennes nya bil inte behöver stå i varmgaraget längre och för att blidka och övertyga henne så har jag monterat på sommarringar på den och det har fallit väl ut.
När jag efter 4 dar kollar in i bilgaraget så kan jag bara konstatera att totalbeståndet av hojar har ökat med en mc utan att jag knappt tänkte på det och det enbart jag och ingen annan som är skyldig, men det är en trivsam ångest som jag lätt kan leva med. Kanske 11 hojar är i överkant för vad jag kan hantera men minst två kommer att avyttras inom kort.
Pust. Jag har valt att kalla det för pensionsförsäkring bestående av hjulburen metall.
Fruns bilgarge.
Från vänster Malagutti ägas av frun, Yamaha Diversion ägs av sonen Rasmus.
En Baotian som redan är såld.
REX Villers 200cc 1950 kom hit idag. Och till höger skymtar BMW tegelstenen
Övriga hojar finns i vårt eminenta isgarage där vi 15 pers huserar så om Du har vägarna förbi Hedemora så bjuder jag gärna på en guidad tur genom vårt galna garage.'
OBS frun får tillbaka det här garaget i höst
Vi hörs /Tomas
.
Det gamla ut och det ännu äldre in.
Eftersom jag har närt en längtan eftar att medelst MC återuppta lite muskelförebyggande åtgärder så tog jag mig i hågen i höstas. Jag har ju tidigare kört Enduro i en ohygglig massa år och tyckt det har varit den roligaste motionsformen av alla i konkurrens med orientering som jag idkat i ännu fler ohyggligt massa år.
Det blev till att skaffa en 1982 års SWM 350cc Jumbo trial MC i höstas som jag gjorde en mindre renovering på och jag borde väl vara nöjd med det.
Då uppenbarar sig helt plötsligt en mycket udda och i min ögon en drömhoj på blocket.
En NSU 250 4 takt med ursprungsår 1958 somjag inte kunde motstå.
Kanske lite knöligare, tyngre och annerst men den här hojen känns mera jag och den har nu åkt in i garaget.
Ut åker min något nyare SWM som förhoppningsvis säljs på nolltid
Vidare rapporter från MC motionerandet följer.
/Tomas
SM final Isracing 2014
Äntligen var SM finalen åter på studenternas IP i Uppsala.
Heat 1 P-A, Jimmy, Andreas vackert
Förväntningarna var höga på den nya generationens förare som varit så kollosalt duktiga i vinter.
Eller vad tycks om följande resultat av ungdomarna i vinter.
I lag VM deltog Niklas Kallin Svensson 23 år och det blev VM silver efter omöjliga Ryssland.
I EM som väl får räknas som ett knäpp lägre än VM så fixade Jimmy Olsén 17 år en 3e plats och Daniel Hendersson 23år blev där 9a trots 5 vurpor på 2 dagars tävlnde.
Och slutligen årets stjärnskott Ove Ledström 16 år med en färsk vinst från den internationella fredagstävlingen i Assen i bagaget där förövrigt Daniel Henderson blev 2a Niklas Kallin Svensson 5a och Jimmy Olsén 6a.
I bussen på väg till Uppsala så gissade jag lika förbannat på Posa som segrare eftersom det brukar gå troll i SM när så många andra känner att dom har chans att vinna och det blir lätt att förivra sig
Ove Ledström sätter VM 6an Stefan Svensson på plats. Nyttt banrekord dessutom
Ja Ove sätter nytt banrekord i sitt första heat 1,6 sek snabbare än vad Världsmästaren Danil Ivanov hade.
Grymt att se Ove lämna Stefan Svensson en hel raka bakom sig. Jag har aldrig sett någon köra så ruggigt snabbt på is någonsin. Tyvärr så lyste orutinen igenom och Ove hade inte växeln i vid en start men vi fick se en makalös uppkörning till 2a platsen.
Långt ifrån ungdom men ändå SM vinnare Stefan Svensson 56 bast i år
Vår skrivkarl Nicodemus hade fullständig koll på protokollet
Jag kan inte minnas att jag sett en bättre SM final. Det blev dom två stora som 1a 2a och ynglingen/banrekordhållaren Ove Ledström 3a. Men innan dess så hade det varit dramatiskt värre när ungtupparna skulle fjädra sig. P-A lindström kom inte till sin rätt med 38,5 i feber Stefan tog bara stryk av Ove Ledström i ett heat, Posa sköt en motor Daniel Hendersson hade full pott innan mötet med Posa Och P-A.
Det mötet blev mycket avgörande för slutresultatet.Hendersson låg 3a i heatet och passerade Posa på 2a varvet när han skulle dyka under P-A, precis i det ögonblicket fick han en knuff i bakändan av Posa vilket gjorde att han studasde in i P-As bakskärm med en vådlig vurpa som följd. Nästan alla utom domaren och Posas pack tyckte att det var Posa som orsakade smällen men Hendersson blev utesluten, I omstarten vann Posa och det visade sig att Stefan Svensson var Svensk mästare. Det blev trots det en väldigt raffinerad avslutning av dagen då det visade sig att 4 förare stod på 11 p och det skulle bli omkörning om platserna 2-5 av Posa, samt ungdomarna Jimmy Olsen, Daniel Hendersson och Ove Ledström
I omkörningen tokladdade alla och Ove Ledström ligger utanför Hendersson på omkörning när hendersson hoj släpper och träffar Ove på benet. Hendersson utesluten och Ove rullar mot depån med svåra smärtor i benet men han biter ihop till omstarten som Posa vinner och kniper silvret med Ove på 3e plats.
Ove haltar betänkligt fram till prispallen för att efter fotografering åka direkt till Akademiska och få 35 stygn i knä och ben.
Det är som Lukas brukar säga " Det är hundkött i pöjken"
Ja kul var det men bara 1780pers betalande är ju för lite för att dra ett sånt här tungt arrangemang så jag hoppas att Funbo MS vågar fortsätta att satsa och att förarna lyssnar på publiken så att vi får se A+B finaler i framtiden och att vissa lägger ner det här avundsjuka gnället för att Funbo vill marknadsföra sporten på ett lite ungdomligare sätt. Läste förresten att Posa återigen dragit igång nån protestaktion om nationellt VM kval.
Jag tycker han ska köra isracing så länge han orkar men jag tycker han ska sluta aspirera på VM platserna det är väl hur tydligt som helst att det blev rätt nominering i år Stefan 6a i VM och P-A låg 8a innan skadan, så låt de av Svemo utsedda sköta nomineringarna
Till sist en bild på Zaches motor i isgaraget.Lill Tommy Lindgrens gamla motor
Vi hörs /Tomas
Strövtåg i hembygden
Janne Vängman.
Jag har som så mycket annat norpat rubriken av ett par dagars strövtåg från den samtida populärmusiken som sökt sina rötter i det gamla.
klicketiklicka in på länken och njut
Gustav Fröding som plitat ihop texten som Tunhukarna i Mando Diao satt musik till skrev mycket och understundom vackert som passade bra att sätta noter till.
Fröding var Journalist, Författare och Poet. Död 1911 men enligt bilden ser han mest ut som en samtida trummis i proggbandet Arbete och Fritid eller en nutida HD chaufför.
Emellertid så har jag i mitt idoga förträngande av ålderdomen varit ute på lååånga promenader som numer inte stannar vid futtiga 10km utan börjar dra sig mot 11-12 km 3 dar i veckan.
Häftigt att se naturens utveckling på vårkanten, idag såg jag 2 fiskjusar och 2 ormvråkar 4 tofsvipor och jag hörde en lärka slå sin drill i skyn.
En annan fin syn mötte mig efter den gamla grusvägen i Matsbo
En tjusig järnhjulstraktor av märket Fordson
I onsdags så kom jag på att jag inte besökt min gamle kompis Stefan W på skitlänge, så jag begav hem till honom medelst bil, trots att tanken var att lufta min SWM trialhoj men det bar sig inte bättre än att en nippel till kopplingsvajern släppte.
Det är alltid kul att se vad denna kreative man har hittat på
Han håller på att få till en skitfin raggarbil i sin lika skitfina vedeldade verkstad
Vidare så har han knåpat ihop en intressant Classic racinghoj för F1 klassen.
En 3 cylndrig BMW 750cc.
Kanske ingen vinnarhoj men en nog så vass hoj som man bara behöver tanka och smörja gasvajern på så rullar den lätt en säsong utan trubbel. Den är till slu på blocket
På lördag bär det av till Studenternas i Uppsala för att kolla SM finalen i Isracing och förhoppningsvis och äntligen bevittna ett generationsskifte i svensk Isracing. start kl 15.00 kom i tid
Den nya generationen 16-23 år. än lever isracingen
Vi hörs /Tomas
Lunch i Isgaraget.
Idag så bjöd dagdrönaren Lill Nisse på en utomordentligt välsmakande ärtsoppa till lunch i Isgaraget.
Tyvärr så fanns det inte så många dagdrönare att tillgå, jag antar att dom som inte uppnått friherreålder är tvugna att lönearbeta dagtid.
Så vi vart ganska ensamma till en början innan professor Wärner dök upp, som ni förstår så är professorer av det tankspridda slaget och inte begriper att man kan äta ärtsoppa redan kl 12 på dagen.
2 dagdrönare tillika friherrar avnjuter en välsmakande ärtsoppa i garagemiljö
Sticker emellan med en härlig bild från Estland. Kolla in hjälmarna och blicken.
Eftersom jag inte kan sansa mig från traderaköp samt att jag har sålt den där buggyn jag ropade in i höstas så köpte jag en sån däringa ny bilkamera för 200 spänn med frakt och allt från Kina. Det blir ju bildkvalitet därefter.
Jag vill i alla fall bjuda er på en tur runt TT banan trots allt.
Klicka här så får ni väl se. http://youtu.be/ZjdsycDEfws
En gammal TT hjälte som föddes på Mullbackens gård intill TT banan
Vi hörs /Tomas
Kenneths sugga. (gristema idag)
Vi får återkomma till rubriken strax när jag ska utveckla veckans schwinerier
När jag Idag skulle företa en av veckans 10km promenader eller som dom gamla Hedemoragamängerna Mac Gänger och Tommy Ander brukade kalla gångarten som varken var gång eller joggning. Gogging var deras namn på motionsformen. Det blev en ytterst angenäm tur trots något leriga idrottsskor, men jag fick se en gåsplog på himlavalvet, 8 rådjur på en åker samt 4 st sångsvanar som dök upp ca 1 månad för tidigt i slamdammen vid Brunnsjöns norra ända.
Det lustiga är att jag stötte på en gammal bekant som jag lärt känna genom diverse Volvo affärer/mekningar. Han var för övrigt den siste som jag fick göra en felsökning på ett 32 k modem med, när jag för länge sedan hade trott att den konstformen var utdöd.
Kenneth som har en osviklig förmåga och ett kontaktnät som gör det möjligt att hitta gamla Volvos som man inte trodde det fanns.
En Volvosugga med okänt fabrikat på träbakdelen.
Hoppla hoppla vicken skön Volvo. Den är köpt i påbörjat skick med en Volvo V8 på 120 hästar, samma motor som satt i Volvo snabbe lastbilarna. En trött och törstig V8 men ändock en Volvo motor. Framvagnen bytt till modärnare Volvo skivbromsvariant och även bakaxeln bytt till modärnare plus att det sitter en automatlåda i den.
Original eller inte är för mig egalt eftersom dom nyare prylarna inte kommer att förändra utseendet. Tanken är att det ska bli en woody med snygga träspeglar som kan snickras direkt i träramen. Det kan möjligen bli en flipfront som inte heller kommer att störa bilden. Sammafattningsvis så kommer det att bli en diskret Svensk HotRod.
Kenneth håller på och färdigställer en PV 57a som blir till salu för att bekosta Suggan
Eftersom det är gristema idag så rundar jag väl av med en rapport om rymdgrisen.
Jorå idag på förmiddagen så färdigställdes den. Jag provkörde med 2st seriekopplade 3 amp batterier den drog sig fram men det var lite för klen styrka för min öppet feta kroppshydda så det gick lite väl makligt.
Nu inväntar jag nästa pensionsutbetalning så jag kan kosta på mig ett par kraftfullare batterier så rymdgrisen får stilla sig ett par veckor innan jag kan köra lite tuffare tag med den.
Rymdgrisen i avklätt skick. Lägg märke till dom fotriktiga fotplattorna.
Här vilar sig rymdgrisen mot moderskeppet Miss Piggy
En vårlig reflektion för övrigt är att talgoxen som blir lätt hysterisk när det nalkas vår har ett läte som låter som en gnisslande cykelpump. Detta gör att jag helt ovetenskapligt tror att det var talgoxen som uppfann den gnisslande cykelpumpen.
Thats all folks.
Vi hörs /Tomas
Rymdgrisen.
Ja vad ska man kalla mitt sen ett par dar sedan startade projekt. Den liknar ju i nuläget en något späjsad gris.
Så här kan det bli när man tillhör samlarfolket. Jag hade en gammal glasfiberskärm som följde med mitt sivagnsprojekt som jag drog igång för 2 och ett halvt år sedan. Eftersom jag hittade en lämpligare kaross så blev skärmen över. Nu började tankarna gro, eftersom jag hade fått en liten 24v 250w elmotor av Ljungen med vidhängande kedja och drev Han hade dessutom haft vänligheten att avyttra nån slags sparkcykel oxå.
Så här ser elmotorn ut en nätt liten rackare
Det ska inte bli ett dugg avancerat men det är alltid kul att kunna skapa något annorlunda av skrotet.
Ja ungefär så här ser min rymdgris ut just nu
Det återstår inte så förfärligt mycket jobb innan den är helt körbar, och om det här är det slutliga utseendet har jag inte heller nån aning om. Men eftersom våren närmar sig och garagetiden trappas ner lite pö om pö så är det ingen ide att dra igång för vidlyftiga projekt före sommaren
Vi hörs /Tomas
Moonbikeshow 2014
Jahapp så har man då fått vara en aktiv del av HD chopperbyggarnas stora vinterparad. Det är en trivsam tillställning som Moon Håkan eller som Vikmanshytte borna säger "Slaktarns Olovs pöjk" fått till i den underbara konstahallen som kallas verket och numera räknas som Avestas finkulturella centrum.
Slaggstensväggar skapar en skön atmosfär
En mängd välbyggda V twinnar fanns på plats men som vanligt så fastnade jag för dom mer udda eller råttiga hojarna.
Olof Geijer från Ludvikatrakten tog med den här Royal Enfielden från 20 talet
Lagomt råttig men väl funkande Surströmmingsknarr.
Inte lätt att gissa vad detta är? Läs skylten på nästa bild
Här har man lyckats patinera en hoj som ser ut att ha legat i saltlake men är en värsting.
Min Änglavinge fick överraskande mycket uppmärksamhet och mungiporna pekade uppåt på alla som fotade och studerade min Husqvarna Änglavinge.
Det bar sig inte bättre än att lokalpressen Avesta tidning fastnade för den eller var det möjligen dess karismatiske byggherren som fängslade.
Moderiktig med sixpencekeps och bakelitbrillor och bakgrund med TThojar och slaggsten
Sen fanns det som sagt en sjusärdeles massa otroligt välbyggda och påkostade hojar och en stor maskulint dominerad publik som borde klippa och raka sig men det ska väl jag skita i.
Vi hörs /Tomas